Fórmula 1

La crònica

Qüestió de respecte i d'estètica

“Per pri­mer cop en els meus vint anys en la fórmula 1, el canvi és per ser més ràpids, i això m'agrada.” Pedro de la Rosa va beneir la nova nor­ma­tiva tècnica en la xer­rada Què ens aporta el nou regla­ment?, efec­tu­ada dilluns a l'audi­tori Pom­peu Fabra del Col·legi d'Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya, amb la col·labo­ració del Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya i el Clúster de la Indústria d'Auto­moció de Cata­lu­nya (CIAC). Davant els 250 mem­bres i estu­di­ants de l'enti­tat amfi­tri­ona que omplien la sala, i al cos­tat de Ricard Aigua­be­lla, engi­nyer de l'equip Force India, i Vicenç Agui­lera, pre­si­dent del Cir­cuit i el CIAC, l'expi­lot de F-1 va asse­ve­rar que havia vist “suar” els pilots. No deba­des, un dels objec­tius del regla­ment era que els cot­xes fos­sin cinc segons més ràpids que el 2015, “i això és un món física­ment”.

La recepta ha estat un regla­ment que, segons Aigua­be­lla, ha donat als tècnics “una gran lli­ber­tat per dis­se­nyar i ser cre­a­tius”. De retruc, el camí emprès també volia ofe­rir uns cot­xes més espec­ta­cu­lars. De fet, l'engi­nyer català, resi­dent a Oxford, va reve­lar que les rodes més amples es van fer necessàries per assi­mi­lar un 25% més de càrrega, i que la forma de fletxa de l'aleró davan­ter i les deri­ves late­rals incli­na­des del poste­rior obeïen sim­ple­ment “a motius estètics”. “Però el Force India és un dels més llet­jos!”, el va bur­xar De la Rosa, que va asse­nya­lar la malau­rada aleta dor­sal en el capó motor del VJM10. L'anti­estètic afe­gitó apro­fita una zona lliure de 25 mm en l'eix lon­gi­tu­di­nal del cotxe i “millora l'esta­bi­li­tat en revolt ràpid”, va jus­ti­fi­car Aigua­be­lla.

L'obsessió dels equips per treure suc de les zones gri­ses del regla­ment va pro­vo­car aquesta sor­tida d'Agui­lera: “Els engi­nyers s'han apo­de­rat de la F-1.” El direc­tiu va rao­nar que ell no hau­ria fiat l'aug­ment de ren­di­ment a l'aero­dinàmica, perquè ara els cot­xes són més macos –afe­gi­tons a banda– però no sem­blen més ràpids, perquè són més esta­bles: “Tens 900 CV i has de deci­dir si els gas­tes per obte­nir velo­ci­tat o càrrega; si és això últim, la velo­ci­tat punta és infe­rior i, per tant, l'acce­le­ració és menor.” Tan­ma­teix, el pas pels revolts és més veloç, i el pre­si­dent del Cir­cuit va vati­ci­nar que demà el millor temps a Mont­meló caurà fins a 1:17.7 (una mit­jana de gai­rebé 215 km/h, amb xicana i tot). No és estrany que De la Rosa tanqués la xer­rada amb una reve­lació que ve a defi­nir el que hau­ria de ser la F-1: “Per fi he vist els pilots mirar-se els cot­xes amb res­pecte.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)