Dakar

MARC COMA

DIRECTOR ESPORTIU DEL DAKAR

“Hem tornat a veure pilots que es perden”

El màxim responsable esportiu del Dakar creu que el desert peruà aprofundirà en la recuperació de l'essència de la competició

“La cursa s'ha convertit en un fenomen social i cada país l'explota a la seva manera”

El pilot professional de moto és història. No sé si demà hi haurà un cotxe per a mi, però cada dia estic més lluny de tornar
Valentino Rossi ha dit que li agradaria córrer, i Toni Bou té un perfil dakarià claríssim. Per això el Dakar és especial

Acaba de pre­sen­tar les grans línies del Dakar 2018, en què espera que es noti encara més la volun­tat de recu­pe­rar els valors de la cursa cons­ta­tada aquest 2017. Marc Coma (Avià, 1976) con­fia molt en el retorn al Perú.

Encara se'm fa estrany veure'l sense el casc. I a vostè?
Crec que vaig bai­xar de la moto quan tocava. En les últi­mes edi­ci­ons gua­nyar va ser molt com­pli­cat. Era un bon moment.
El Marc Coma pilot és història defi­ni­ti­va­ment?
El pilot pro­fes­si­o­nal de moto, sí. No sé què pas­sarà demà, no sé si hi haurà un cotxe per a mi o no, però cada dia que passa estic més lluny de tor­nar, aquesta és la rea­li­tat. Estic actiu i com­pe­teixo en bici, faig trial amb els amics, algun enduro... Vaig estar a les GSe­ries [cur­ses en cotxe sobre gel], però per hobby.
El Dakar 2016 no era gaire fill seu. El del 2017 sí. Car­go­larà més el 2018?
Hem fet una petita revo­lució pel que fa a la nave­gació i hem tor­nat a veure pilots que es per­dien. És la meva manera d'enten­dre la cursa, i és la mateixa dels par­ti­ci­pants i els afi­ci­o­nats. El 2018 la car­go­lada serà natu­ral, vindrà sola. Serà el Perú, les dunes, el qui­lo­me­tratge...
Posar més ele­ments de selecció, en detri­ment de la velo­ci­tat pura, afa­vo­reix KTM i la seva lle­gendària fia­bi­li­tat?
El Dakar no havia estat una cursa de velo­ci­tat pura, però en els últims anys s'anava con­ver­tint en un esprint. Per això la sac­se­jada d'aquest any. A KTM li va cos­tar molt gua­nyar i ara n'enca­de­nen 14. Això demos­tra que ente­nen per­fec­ta­ment la cursa. Tot­hom ha de cons­truir el seu pro­jecte al vol­tant del que és la cursa.
Al final de l'última edició se'l veia expec­tant sobre l'aco­llida dels can­vis per part dels pilots. Què li han dit?
Els can­vis poden ser difícils de dige­rir, però el feed­back de com­pe­ti­dors i afi­ci­o­nats és molt posi­tiu i marca el camí a seguir.
Que les estre­lles dels ral·lis hagin de pas­sar un pur­ga­tori abans de gua­nyar els espe­ci­a­lis­tes del raid pot­ser mediàtica­ment no convé, però no és també una manera de pro­te­gir l'essència del Dakar?
És una cursa espe­cial, dife­rent de totes, la més dura del món, la que s'allarga dues set­ma­nes, la de més qui­lo­me­tratge... I apren­dre a ges­ti­o­nar això no es fa d'un dia per l'altre. Entre­nar aques­tes con­di­ci­ons és molt difícil i el més nor­mal és que cal­gui un període d'apre­nen­tatge. Pot­ser veníem d'uns anys que el Dakar havia per­dut aquest ves­sant d'aven­tura, de nave­gació, de gestió difícil, però jo he fet el pos­si­ble per tor­nar a recu­pe­rar aquesta essència.
Li agrada com la FIA busca l'equi­li­bri tècnic entre els diver­sos tipus de cotxe?
Crec que ha fet una bona feina. Hem tin­gut tres Peu­geot al podi, però Mini, Toyota i Peu­geot, les tres mar­ques invo­lu­cra­des, uti­lit­zen tipus de motor dife­rents i aques­tes alter­na­ti­ves estan ben equi­li­bra­des.
Li veu futur a la nova cate­go­ria UTV [buguis bipla­ces amb motor de moto]?
Aquest vehi­cle side by side és la cate­go­ria amb més poten­cial de totes. En cot­xes, hem patit de mitja taula cap enrere, per raons diver­ses: perquè és caríssim, perquè els T2 [deri­vats de sèrie] estan dei­xant d'exis­tir i els pilots van als T1 [pro­to­tips] de més baix nivell... i l'UTV omple aquest per­fil, a mig camí entre motos o quads i els cot­xes, o el del pilot que no pot reu­nir pres­su­post per córrer amb un cotxe. És un tipus de vehi­cle que està crei­xent en totes direc­ci­ons, en ven­des, en fia­bi­li­tat i en poten­cial, perquè par­lem de 160 o 170 cavalls. Això no és un car­retó, és un vehi­cle seriós.
El Dakar ha de ser una prova única o n'hi hau­ria d'haver més al llarg de l'any i a altres zones?
El Dakar és únic, és la cursa, la referència. Durant l'any hi ha altres cur­ses amb el segell Dakar Series o Dakar Cha­llenge, però han de ser dife­rents.
El gran èxit del Dakar a l'Amèrica Lla­tina és que fins i tot governs boli­va­ri­ans hi volen ser?
El Dakar és més que un feno­men espor­tiu, és un feno­men social i cada país l'explota a la seva manera. Bolívia és un cas extrem. Pràcti­ca­ment no tenen cap esde­ve­ni­ment al llarg de l'any i pas­sem per uns llocs molt poc poblats en els quals el Dakar és la festa de l'any. Han sabut cons­truir tot un movi­ment social al vol­tant de la cursa.
El dol per haver mar­xat de l'Àfrica està superat?
De dol n'hi pot haver, i els orígens no els hem d'obli­dar, però la rea­li­tat és que per desgràcia la situ­ació geo­política de l'Àfrica està lluny de millo­rar. A l'Amèrica Lla­tina cada país té la seva com­ple­xi­tat. És molt bona notícia tor­nar al Perú després de cinc anys. Sem­pre hem estat a l'Argen­tina, Bolívia va arre­lant i la intenció és que el recor­re­gut con­tinuï evo­lu­ci­o­nant i incor­po­rant països nous.
Si va que­dar alguna recança del 2017 va ser per les eta­pes sus­pe­ses. Es pot pre­ve­nir millor?
Sem­pre tenim un pla A, B i C. Mirem d'evi­tar zones inun­da­bles, però si plou tres dies seguits en una zona més gran que Cata­lu­nya costa esqui­var-ho.
Des de dins, què en pensa d'aquell recel sobre el supo­sat favo­ri­tisme de l'orga­nit­za­dor francès amb els equips i pilots fran­ce­sos?
Aquest any hem incor­po­rat un català, Jordi Bar­rabés, com a direc­tor de cursa de cot­xes, i Marc Ducrocq ha fet una bona feina com a direc­tor en motos. Però quan comença la prova, apli­car el regla­ment no és cosa meva, sinó dels comis­sa­ris.
Li agra­da­ria tenir un pilot com Toni Bou en el Dakar?
Aquesta és una cursa que pot reu­nir una sèrie de pilots quan aca­ben la seva vida espor­tiva en la seva espe­ci­a­li­tat natu­ral. De fet, Valen­tino Rossi ha dit més d'una vegada que li agra­da­ria córrer el Dakar. Laia Sanz també va venir quan ja ho havia gua­nyat tot en el trial. També hi va ser Luc Alp­hand [pro­ve­nia de l'esquí] i Toni Bou té un per­fil dakarià claríssim. Aquesta és una raó més que fa del Dakar una cursa espe­cial.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)