Igualtat sense reserves
El GP del Circuit de Barcelona-Catalunya es presenta d'allò més obert, amb tot just mitja dècima al capdavant de la graella entre Hamilton i Vettel
Gairebé 60.000 persones gaudeixen de la nova fórmula 1
Música, animació, regals i espectacle van ser el marc d'un entrenament cronometrat d'alta volada al Circuit de Barcelona-Catalunya, que va fer passar una magnífica jornada als gairebé 60.000 aficionats que van omplir d'ambient multicolor les tribunes i la pelouse del traçat vallesà. Tot just mitja dècima de segon va separar els dos líders del mundial, Lewis Hamilton i Sebastian Vettel, en la primera línia de la graella, al volant dels bòlids més en forma del grup, el Mercedes i el Ferrari. Per si no fos prou, els seus companys respectius van ocupar la segona línia, a menys de tres dècimes de la posició preferent. Tot plegat va oferir la graella més igualada del curs fins ara entre els dos equips capdavanters. Especialment destacable va ser la revifada de Ferrari, que va haver de canviar el motor de Vettel entre l'entrenament lliure del matí i el qualificatiu, a la tarda.
Ara, per revifada, la de McLaren, que va enlairar Alonso fins al setè lloc de la graella, per bé que a 1.9 de la pole. L'asturià va sortir del pou de la classificació –divendres era l'últim– per coronar-se com el millor dels altres, rere Mercedes, Ferrari i Red Bull. L'equip austríac va concretar un bon salt competitiu de l'RB13, i Max Verstappen va cedir poc més de mig segon a Hamilton.
Més propera i vibrant
El primer dissabte del curs a l'Europa Occidental va servir per posar en pràctica la primera tongada d'iniciatives dels nous gestors de la F-1, pensades per realçar l'experiència de viure un gran premi en viu. L'animació va ser contínua al llarg de tot el dia a les zones de públic més concorregudes –sobretot, rere la tribuna principal–, i l'emoció esportiva del plat fort de la jornada va ser la cirera del pastís. L'esport ara és més proper, més espectacular i més igualat: agrada i fa vibrar. Els nous amos de la F-1 tenen una joia a les mans, i els asos s'encarreguen de posar-hi la resta, atacant els revolts més feixucs sense reserves.
Sense anar gaire lluny, Vettel va entrar passat a l'última xicana, en la Q3, i això tal vegada li va costar els centímetres que el van apartar de la pole –“Ho tenia, ho tenia!”, va lamentar per la ràdio–. El seu 1:19.2, empaitant Hamilton, va tenir mèrit, perquè Ferrari havia detectat una petita fuita d'aigua en el motor de combustió interna al final de l'entrenament del matí i el va haver de canviar abans del qualificatiu, encabint en menys de dues hores una feina que n'exigeix tres, pel cap baix. Un sensor va tornar a fer saltar una alarma en plena Q1, però l'ensurt no va anar més enllà i Vettel va premiar la feina dels mecànics amb una prestació de pinyol vermell.
Val a dir que Mercedes també va tastar aquesta medecina. A la nit, l'equip alemany va haver de canviar la instal·lació elèctrica del motor de Bottas i, a primera hora del matí, també hi van detectar una fuita d'aigua. Mercedes el va canviar per un d'usat, mentre que Vettel en va estrenar el tercer dels quatre disponibles per a tot l'any, una dada que pot acabar condicionant la lluita pel títol. De moment, però, mana la igualtat al capdavant, i també al centre del grup. Els grans beneficiats de tot plegat són l'esport, els seus amos i, de retruc, els aficionats, ara convertits en els grans protagonistes.
LA GRAELLA DE SORTIDA
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 1:19.149 |
2n | Sebastian Vettel (Ferrari) | 1:19.200 |
3r | Valtteri Bottas (Mercedes) | 1:19.373 |
4t | Kimi Räikkönen (Ferrari) | 1:19.439 |
5è | Max Verstappen (Red Bull-TAG Heuer) | 1:19.706 |
6è | Daniel Ricciardo (Red Bull-TAG Heuer) | 1:20.175 |
7è | Fernando Alonso (McLaren-Honda) | 1:21.048 |
8è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | 1:21.070 |
9è | Felipe Massa (Williams-Mercedes) | 1:21.232 |
10è | Esteban Ocon (Force India-Mercedes) | 1:21.272 |
11è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | 1:21.329 |
12è | Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault) | 1:21.371 |
13è | Nico Hülkenberg (Renault) | 1:21.397 |
14è | Romain Grosjean (Haas-Ferrari) | 1:21.517 |
15è | Pascal Wehrlein (Sauber-Ferrari) | 1:21.803 |
16è | Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) | 1:22.332 |
17è | Jolyon Palmer (Renault) | 1:22.401 |
18è | Lance Stroll (Williams-Mercedes) | 1:22.411 |
19è | Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda) | 1:22.532 |
20è | Daniïl Kviat (Toro Rosso-Renault) | 1:22.746 |
Més emoció per diumenge
Les possibilitats d'avançament en la recta principal del Circuit durant la cursa van rebre un impuls ahir, quan la FIA va decidir ampliar-hi la zona d'activació de l'aleró mòbil, el DRS. Ara els pilots el podran obrir 57 metres després de l'últim revolt, quan abans n'eren 157. Per tant, l'efecte del dispositiu serà més potent. La segona zona d'activació, entre els revolts 9 i 10, no varia.
Com més toves, millor
Segons Pirelli, en teoria l'estratègia més ràpida per a la cursa són tres aturades, amb tres tirades de vint voltes cadascuna amb el compost tou i una última tirada de només sis voltes amb el mitjà. L'alternativa –tal vegada serà l'opció majoritària– és fer-ne dues, amb dos relleus de vint-i-cinc voltes cadascun, amb el tou, i un tercer de setze, amb el mitjà. Això fa ben palès que els pneumàtics escollits per al Circuit de Barcelona-Catalunya són massa durs. De fet, el dur (color taronja) només es va utilitzar divendres. El mitjà (blanc) tampoc s'ha adaptat gaire bé a les condicions actuals del circuit, com ho demostra el fet que Räikkönen fos 2.2 segons més ràpid amb el tou (groc) que amb el mitjà en l'entrenament lliure d'ahir. “Una diferència més raonable hauria de ser d'entre 1.5 i 2 segons”, va reconèixer Mario Isola, el director esportiu de Pirelli. L'experiència catalana segurament farà que la marca italiana no porti el dur a Silverstone, a mitjan juliol, com preveia inicialment, i hi introdueixi el supertou (vermell). Així doncs, el dur no reapareixerà fins a Suzuka, a l'octubre.
Notícies relacionades
Notícies
Dissabte,28 setembre 2024