Trial

El col·leccionista

Els 22 títols mundials de Toni Bou, aconseguits tots de manera consecutiva, el converteixen en el millor pilot de la història del trial

El curs que ve pot superar el rècord de triomfs a l’aire lliure de Lampkin (99): li’n falten tres

Difícil­ment tro­baríem en cap altra moda­li­tat de motor un pal­marès sem­blant al que Toni Bou llu­eix en el trial. De fet, cal­dria remoure arxius i heme­ro­te­ques per tro­bar un espor­tista, de la dis­ci­plina que sigui, que acu­muli 22 títols mun­di­als com el pilot de Piera. Vint-i-dos! Cert és que el trial té dos mun­di­als cada tem­po­rada –a l’aire lliure i en pista coberta–, però també ho és que Bou els ha gua­nyat tots a par­tir de l’any 2007. Són 22 cam­pi­o­nats acon­se­guits de manera con­se­cu­tiva que l’acre­di­ten com el millor espe­ci­a­lista de la història d’aquest esport. Després de Jordi Tarrés i Dou­gie Lampkin, tots dos amb set mun­di­als a l’aire lliure, sem­blava difícil que sortís un pilot capaç d’igua­lar o superar aques­tes car­re­res. Toni Bou no només ho ha fet, sinó que sem­bla que encara no té atu­ra­dor.

Amb 30 anys d’edat, Bou està en la ple­ni­tud de la seva car­rera. Encara no s’entre­veu un final a la seva tra­jectòria, ni tam­poc un rival a l’altura capaç de fora­gi­tar-lo del tron en què es va ins­tal·lar ja fa més d’una dècada. Jaime Busto i Jorge Casa­les són dels pilots més pro­me­te­dors sor­gits les últi­mes tem­po­ra­des, però encara no han madu­rat prou per dis­cu­tir el domini d’un pilot tan poderós com el català. I si Bou és capaç d’allar­gar la seva car­rera com alguns dels pilots més vete­rans de la cate­go­ria –Albert Cabes­tany i Taka­hisa Fuji­nami tenen 37 anys i Adam Raga, 35– no seria estrany que arribés a superar els 30 títols mun­di­als.

Els objec­tius de Bou

Bou encara té al davant alguns objec­tius per asso­lir, però sem­bla només qüestió de temps que tin­gui a l’abast la pos­si­bi­li­tat de superar-los. Un és el del rècord de victòries en el mun­dial a l’aire lliure –en pista coberta ja el té, amb 52–, que està en pos­sessió de Dou­gie Lampkin amb 99. Bou en té 96 i és a només tres victòries de superar el pilot anglès. La tem­po­rada que ve tindrà l’opor­tu­ni­tat de superar-lo. Al pilot de Mon­tesa també li falta superar el rècord de podis en el mun­dial a l’aire lliure que Lampkin i Adam Raga com­par­tei­xen amb 170, però per batre’l encara li cal­dran unes quan­tes tem­po­ra­des més (en té 140). I també és lluny del rècord de podis en pista coberta que té Adam Raga en soli­tari (94).

Si els números abso­luts de Bou ja són impres­si­o­nants, els seus per­cen­tat­ges també són de ver­ti­gen. En el mun­dial a l’aire lliure ha dis­pu­tat 192 cur­ses, amb un 50 per cent de victòries (96) i un 73 per cent de podis (140). En el de pista coberta fins i tot millora aques­tes estadísti­ques, amb un 69 per cent de victòries (52) i un 85,3 per cent de podis (64) en un total de 75 cur­ses. Unes xifres d’escàndol, només a l’abast d’un pilot per­fecte. El millor en la història del trial.

Raga iguala el rècord de 170 podis de Lampkin

Eclipsat per la figura immensa de Toni Bou des que aquest va començar a guanyar títols mundials a partir del 2007, Adam Raga continua bastint una carrera admirable que també és de les millors de la història del trial. El pilot d’Ulldecona ja pot presumir d’haver igualat el rècord de 170 podis en el mundial a l’aire lliure que fins ara tenia Dougie Lampkin en solitari. Raga ho va aconseguir després de guanyar el Gran Premi de la República Txeca, on va aconseguir la 51a victòria del seu palmarès. Raga, que també té sis títols mundials –dos a l’aire lliure i quatre en pista coberta–, pot presumir de ser el pilot amb més podis de la història en el mundial en pista coberta, amb 97. Comptant els dos mundials, els seus podis fan un rècord absolut de 267.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.