Ral·lis

Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada

Sortiu i disfruteu

La competitivitat esportiva i l’accent en la seguretat del públic són els pilars bàsics de la cursa catalana del WRC

La nòmina de candidats a la victòria mai havia estat tan llarga com ara

La com­pe­ti­ti­vi­tat espor­tiva, d’una banda, i l’accent en la segu­re­tat del públic, de l’altra, són els pilars sobre els quals se sus­tenta la 53a edició del Ral·li RACC Cata­lu­nya-Costa Dau­rada, que cele­brarà la cerimònia de sor­tida aquest ves­pre, a Salou. La prova cata­lana, ante­penúltima de les tretze cites del mun­dial i l’única prova mixta –terra i asfalt– del calen­dari, arrenca amb un pronòstic d’allò més obert al cap­da­vant, i amb la con­vicció que només la col·labo­ració exem­plar dels espec­ta­dors amb el rigorós dis­po­si­tiu de segu­re­tat esta­blert per l’orga­nit­zació del RACC pot garan­tir el desen­vo­lu­pa­ment nor­mal de la com­pe­tició i, de retruc, la seva con­tinuïtat dins el calen­dari del WRC.

El premi al bon com­por­ta­ment del públic –a la seva edu­cació, res­pecte i sen­tit comú, segons no es cansa de remar­car l’orga­nit­zació en una intensa cam­pa­nya a les xar­xes soci­als– serà gau­dir de l’espec­ta­cle ofert pels nous cot­xes WRC Plus, més potents, en una edició que pro­met ser tal vegada la més emo­ci­o­nant d’ençà que la Costa Dau­rada va pren­dre el relleu de Llo­ret de Mar, el 2005. Para­do­xal­ment, el cop de la reti­rada de Volkswa­gen a les aca­ba­lles del 2016 ha esde­vin­gut un revul­siu per al WRC, enri­quit pel retorn a temps com­plet dels equips ofi­ci­als de Toyota i Citroën, que s’han afe­git a Hyun­dai i M-Sport Ford.

Vuit favo­rits

Val a dir que fa dos anys l’últim tram del ral·li de Cata­lu­nya va ofe­rir el cop de tea­tre més sen­sa­ci­o­nal de la seva història, quan Sébas­tien Ogier va estim­bar el VW Polo i el seu com­pany Andreas Mikkel­sen va here­tar el pri­mer lloc. I l’any pas­sat un Dani Sordo pletòric va encapçalar el ral·li fins a l’equa­dor de la segona etapa, però no va poder parar els peus al tetra­campió del món francès. Tan­ma­teix, la nòmina de can­di­dats a pujar al lloc més alt del podi a Salou mai havia estat tan llarga com ara, si més no la vigília del tram de pro­ves, el tra­di­ci­o­nal i espec­ta­cu­lar ape­ri­tiu d’avui al matí, a tocar del parc d’assistència de Port Aven­tura. Qual­se­vol de les qua­tre mar­ques –i fins a vuit pilots, pel cap baix– pot ins­criure el seu nom en el pal­marès.

No obs­tant això, el líder de la gene­ral del WRC en arri­bar a Salou con­ti­nua sent l’insa­ci­a­ble Ogier. Ara bé, en les deu pro­ves ante­ri­ors el cap de files de Ford només ha gua­nyat dos ral·lis –la mei­tat que l’any pas­sat a aques­tes altu­res–, tants com el seu com­pany Ott Tänak, ven­ce­dor en dos dels últims qua­tre, inclo­ent-hi l’ante­rior, a Ale­ma­nya, tot d’asfalt. De fet, el pilot amb més victòries és el cap de files de Hyun­dai, Thi­erry Neu­vi­lle, que en té tres. El belga seria el líder des­ta­cat si no fos per les erra­des que li van cos­tar sen­gles victòries en l’arren­cada del curs, a Mon­te­carlo i Suècia. Amb tot, va arri­bar a empa­tar amb Ogier després del Mil Llacs fin­landès, però a Ale­ma­nya una altra petita errada el va rele­gar a dis­set punts del tetra­campió.

Vehi­cles amb història

La llista de favo­rits con­ti­nua amb els altres dos pilots de Hyun­dai, Sordo i Mikkel­sen. El cantàbric –pilot del RACC i amb el moli­nenc Marc Martí com a copi­lot– acu­mula cinc segons llocs a Cata­lu­nya, men­tre que el noruec ha que­dat segon a Ale­ma­nya, amb Citroën, i a Salou s’estrena amb la marca core­ana, que l’ha fit­xat fins al final del 2019. Citroën és pre­ci­sa­ment la gran decepció del curs, amb tot just una victòria, de Kris Meeke, a Mèxic. En canvi, el retorn de Toyota ha estat una reve­lació, amb un tri­omf de Jari-Matti Lat­vala, a Suècia, i un altre de l’últim campió de WRC2, Esa­pekka Lappi, a Finlàndia, quan només feia qua­tre cur­ses que s’havia incor­po­rat a l’equip.

El ral·li manté l’estruc­tura mixta, amb una pri­mera etapa de terra, demà, i dues d’asfalt, dis­sabte i diu­menge. Cada dia es faran dues pas­sa­des a tres trams (dis­sabte, a més, la superes­pe­cial de Salou), amb un total de dinou trams. Entre les dues pas­sa­des de les eta­pes d’asfalt i abans del tram de Salou, cor­re­ran els cot­xes de ral·li històrics.

CUIDEM EL RAL·LI

La conscienciació del públic és imprescindible per gaudir de l’espectacle

INSACIABLE

Ogier continua sent el líder de la general, però ‘només’ ha vençut en dos ral·lis
No em sento més pressionat perquè el campionat estigui més ajustat. Aquesta pressió m’ajuda a tibar més
Sébastien Ogier
He de ser regular i més ràpid que Ogier. Estic motivat, sé que he fet el màxim, però ja no em puc permetre cap error
Thierry Neuville
Aquest ral·li és especial perquè és d’asfalt i de terra; té de tot. Als pilots ens agrada força i ho passem molt bé
Ott Tänak
Em passo tot l’any esperant que arribi el ral·li de Catalunya. Pujar al podi estaria bé, però jo ho donaré tot per guanyar
Dani Sordo

Nil Solans, a rematar

El pilot català que més s’hi juga és Nil Solans. El de Matadepera ja és campió de WRC3 i encapçala el mundial júnior, que es clou a Salou. Si acaba el ral·li té coll avall guanyar el títol, però haurà de buscar la victòria per rematar la feina i endur-se el premi gros d’una temporada sencera com a pilot oficial de M-Sport en WRC2. Per aconseguir-ho ha de ser el pilot amb més punts en l’última parella de ral·lis, Alemanya i Catalunya. Ara és tercer, amb 22 punts, rere Ciamin i Tannert (25) i davant Folb (19). Les combinacions són múltiples, perquè, a banda de la posició final, l’escratx en cada tram també val un punt. Solans va vèncer els tres primers ral·lis i ha estat segon en els dos últims. El seu germà Jan s’estrena en el mundial a Salou.

El pilot català que més s’hi juga és Nil Solans. El de Matadepera ja és campió de WRC3 i encapçala el mundial júnior, que es clou a Salou. Si acaba el ral·li té coll avall guanyar el títol, però haurà de buscar la victòria per rematar la feina i endur-se el premi gros d’una temporada sencera com a pilot oficial de M-Sport en WRC2. Per aconseguir-ho ha de ser el pilot amb més punts en l’última parella de ral·lis, Alemanya i Catalunya. Ara és tercer, amb 22 punts, rere Ciamin i Tannert (25) i davant Folb (19). Les combinacions són múltiples, perquè, a banda de la posició final, l’escratx en cada tram també val un punt. Solans va vèncer els tres primers ral·lis i ha estat segon en els dos últims. El seu germà Jan s’estrena en el mundial a Salou.

El pilot català que més s’hi juga és Nil Solans. El de Matadepera ja és campió de WRC3 i encapçala el mundial júnior, que es clou a Salou. Si acaba el ral·li té coll avall guanyar el títol, però haurà de buscar la victòria per rematar la feina i endur-se el premi gros d’una temporada sencera com a pilot oficial de M-Sport en WRC2. Per aconseguir-ho ha de ser el pilot amb més punts en l’última parella de ral·lis, Alemanya i Catalunya. Ara és tercer, amb 22 punts, rere Ciamin i Tannert (25) i davant Folb (19). Les combinacions són múltiples, perquè, a banda de la posició final, l’escratx en cada tram també val un punt. Solans va vèncer els tres primers ral·lis i ha estat segon en els dos últims. El seu germà Jan s’estrena en el mundial a Salou.

Seguretat i sostenibilitat

Col·locar-se només a les zones de públic i no moure’s de lloc a partir de mitja hora abans del pas dels cotxes són els principals consells –més ben dit, exigències– adreçats als espectadors. Altrament, el tram en qüestió serà anul·lat i el públic en serà el gran perjudicat, atès que el ral·li continuarà com si res. “No ens tremolarà el pols”, avisa el RACC, amb l’alè de la FIA al clatell. A banda de segur, també es vol fer el ral·li sostenible, minimitzant-ne l’impacte mediambiental. Amb un seguit de mesures (reciclatge, divulgació, reduir el consum energètic...), el ral·li aspira al guardó de nivell Excel·lència del programa de sostenibilitat de la FIA, que el Circuit de Barcelona-Catalunya ja va aconseguir fa dos anys.

Col·locar-se només a les zones de públic i no moure’s de lloc a partir de mitja hora abans del pas dels cotxes són els principals consells –més ben dit, exigències– adreçats als espectadors. Altrament, el tram en qüestió serà anul·lat i el públic en serà el gran perjudicat, atès que el ral·li continuarà com si res. “No ens tremolarà el pols”, avisa el RACC, amb l’alè de la FIA al clatell. A banda de segur, també es vol fer el ral·li sostenible, minimitzant-ne l’impacte mediambiental. Amb un seguit de mesures (reciclatge, divulgació, reduir el consum energètic...), el ral·li aspira al guardó de nivell Excel·lència del programa de sostenibilitat de la FIA, que el Circuit de Barcelona-Catalunya ja va aconseguir fa dos anys.

Col·locar-se només a les zones de públic i no moure’s de lloc a partir de mitja hora abans del pas dels cotxes són els principals consells –més ben dit, exigències– adreçats als espectadors. Altrament, el tram en qüestió serà anul·lat i el públic en serà el gran perjudicat, atès que el ral·li continuarà com si res. “No ens tremolarà el pols”, avisa el RACC, amb l’alè de la FIA al clatell. A banda de segur, també es vol fer el ral·li sostenible, minimitzant-ne l’impacte mediambiental. Amb un seguit de mesures (reciclatge, divulgació, reduir el consum energètic...), el ral·li aspira al guardó de nivell Excel·lència del programa de sostenibilitat de la FIA, que el Circuit de Barcelona-Catalunya ja va aconseguir fa dos anys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)