Ral·lis

Repòquer miraculós

Ral·lis. Ogier conquereix el cinquè títol mundial a Gal·les, en una jornada màgica per a l’equip M-Sport, que també fa seva la corona de constructors i festeja el primer triomf d’Evans

L’últim tram del ral·li de Gal·les va ser màgic per a Mal­colm Wil­son. El patró de M-Sport va alçar els braços per pri­mer cop quan el pri­mer Ford Fiesta en l’ordre de sor­tida, d’Ott Tänak, va cre­uar la meta, la qual cosa coro­nava campió l’equip de Cúmbria en la penúltima cita del curs, per pri­mer cop d’ençà del 2007; uns minuts després, Sébas­tien Ogier mar­cava el ter­cer millor temps pro­vi­si­o­nal, resul­tat que li garan­tia pun­tuar en el power stage i embut­xa­car-se ja el títol de pilots, i, final­ment, el líder Elfyn Evans com­ple­tava sense ensurts el 21è tram del seu ral·li de casa i sumava el pri­mer tri­omf en el mun­dial (ja l’havia aca­ro­nat a l’Argen­tina, però el va per­dre per un lleu error, també en el power stage).

La creu de tot ple­gat és que Tänak ja ha fit­xat per Toyota i Ogier encara dubta entre con­ti­nuar amb qui li ha donat el cinquè títol seguit –només Sébas­tien Loeb en té més, nou– o fit­xar per un equip cent per cent ofi­cial, que seria Citroën (amb el qual Loeb ja està fent pro­ves, per millo­rar la posada a punt del C3). Ras i curt, M-Sport no té suport de fàbrica de Ford i, per tant, és un equip pri­vat. Ogier no vol afron­tar un altre any fent mira­cles sense una marca al dar­rere. “Són petits detalls que, al cap­da­vall, ho can­vien tot”, jus­ti­fi­cava el francès fa tres set­ma­nes, durant el ral·li Cata­lu­nya.

Ogier ja havia par­lat de “mira­cle” al final de l’etapa de dis­sabte, quan va caure en una cuneta sota la boira noc­turna, va pun­xar i, tan­ma­teix, va fer el quart millor temps, a només 12 segons de l’escratx de Lat­vala. Els seus rivals pel títol, el seu com­pany Tänak i Thi­erry Neu­vi­lle, van per­dre allà més de mig minut –alen­tits per la manca de visi­bi­li­tat– i, a la pràctica, van renun­ciar a la corona. El cap de files d’Hyun­dai es va refer per aca­bar segon, però el ral·li de Gal·les va ser un bon exem­ple del que ha estat el seu curs: va començar pena­lit­zant deu segons dijous, en un con­trol, i en el pri­mer tram real en va per­dre deu més per una errada. En canvi, el secret d’Ogier ha estat la regu­la­ri­tat, amb només dues victòries (per tres de Neu­vi­lle) però un sol zero (per qua­tre del belga).

LES DADES

2
ral·lis
ha guanyat Ogier el 2017. Amb Volkswagen n’havia vençut 31 en els quatre cursos anteriors.

PROTAGONISTES

7
pilots
s’han repartit les victòries: Neuville (3), Ogier, Tänak i Meeke (2), i Lappi, Latvala i Evans (1).
Ral·li de Gal·les
1r Evans-Barritt (Ford) 2h57:00.6
2n Neuville-Gilsoul (Hyundai) a 37.3
3r Ogier-Ingrassia (Ford) a 45.2
4t Mikkelsen-Jaeger (Hyundai) a 49.8
5è Latvala-Anttila (Toyota) a 50.3
6è Tänak-Järveoja (Ford) a 1:02.3
7è Meeke-Nagle (Citroën) a 1:20.5
8è Paddon-Marshall (Hyundai) a 2:!6.3
9è Lappi-Ferm (Toyota) a 2:46.5
10è Sordo-Martí (Hyundai) a 3:50.5
11è Tidemand-Anders. (Skoda R5) a 10:11.6
12è Camilli-Veillas (Ford R5) a 12:06.0
Mundial de pilots
1r Sébastien Ogier (Ford Fiesta) 215
2n Thierry Neuville (Hyundai i20) 183
3r Ott Tänak (Ford Fiesta) 169
4t Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris) 136
5è Elfyn Evans (Ford Fiesta) 118
6è Dani Sordo (Hyundai i20) 95
7è Juho Hänninen (Toyota Yaris) 71
8è Kris Meeke (Citroën C3) 70
9è Craig Breen (Citroën C3) 64
10è Hayden Paddon (Hyundai i20) 59
Mundial de constructors
1r M-Sport (Ford) WRT 398
2n Hyundai Motorsport 305
3r Toyota Gazoo Racing 241
4t Citroën Total Abu Dhabi WRT 210
Hem pujat al podi en tots els ral·lis i n’hem guanyat amb els tres pilots. Fa 20 anys que sóc a l’ofici i me’n faig creus
Malcolm Wilson
Ja sabíem que el títol a hores d’ara era molt costerut, després de tot el que ens ha passat aquest any
Thierry Neuville
Ha estat un any molt dur, però això és increïble. És sorprenent haver estat campió amb aquest equip
Sébastien Ogier
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)