Ral·lis

Igualtat de tracte

El mundial 2018 arrenca aquest vespre a Montecarlo amb Sébastien Ogier defensant el títol

La competitivitat és tan gran entre les quatre marques que fer un pronòstic és gairebé una loteria

La igual­tat mai havia estat tan gran en el mun­dial de ral·lis. L’any pas­sat, en l’estrena del regla­ment WRC Plus –cot­xes més amples, potents i vis­to­sos–, les qua­tre mar­ques par­ti­ci­pants es van repar­tir els tri­omfs en les tretze cites pun­tu­a­bles. M-Sport Ford se’n va endur cinc; Hyun­dai, qua­tre, i Toyota –tor­nava al WRC després de 17 anys absent– i Citroën, dues cadas­cuna. Pot­ser la sor­presa va ser que l’equip menys ofi­cial del grup, M-Sport, con­querís els dos títols. Sébas­tien Ogier va treure suc de la regu­la­ri­tat per coro­nar-se per cinquè cop seguit amb només dues victòries; i la velo­ci­tat d’Ott Tänak –també ven­ce­dor de dos ral·lis– va per­me­tre a l’equip de Mal­colm Wil­son batre la resta de mar­ques.

La tònica es manté aquest curs, que arrenca aquest ves­pre a Mon­te­carlo amb dos trams noc­turns; el pri­mer, el cèlebre Sis­te­ron (en sen­tit con­trari a l’habi­tual). En tot cas, la com­pe­ti­ti­vi­tat s’anun­cia encara més afer­ris­sada, fins al punt que el pronòstic de la 86a edició del ral·li més antic del món és gai­rebé una lote­ria.

M-Sport, 100% ofi­cial

Si més no, una de les cer­te­ses és que M-Sport tindrà més mit­jans. Ford no podia fer els ulls gros­sos davant del ren­di­ment del nou Fiesta dis­se­nyat a Cúmbria, i torna a ofe­rir a Wil­son el suport –tècnic i econòmic– que li va reti­rar al final del 2012. Era el requi­sit sine qua non que exi­gia Ogier per reno­var, cons­ci­ent que el saldo d’un segon any en infe­ri­o­ri­tat de con­di­ci­ons difícil­ment tor­na­ria a ser posi­tiu.

Tan­ma­teix, Wil­son con­serva una estre­lla però ha per­dut l’altra, Tänak, fit­xat per Toyota. Això l’ha dut a ascen­dir Elfyn Evans al segon cotxe i apos­tar per la jove pro­mesa Teemu Suni­nen. El fin­landès farà vuit ral·lis, per bé que a Mon­te­carlo el ter­cer Fiesta el pilo­tarà l’espe­ci­a­lista Bryan Bouf­fier.

M-Sport notarà la marxa de Tänak en la lluita pel títol de mar­ques, apar­tat en què la favo­rita torna a ser Hyun­dai. Thi­erry Neu­vi­lle i Andreas Mikkel­sen faran tots els ral·lis, men­tre que Dani Sordo –pre­sent a Mon­te­carlo– i Hay­den Pad­don com­par­ti­ran el ter­cer cotxe (set ral·lis per a cadas­cun, amb qua­tre i20 a Por­tu­gal). La marca core­ana aspira a con­que­rir el títol que va dei­xar esca­par el 2017. Neu­vi­lle va vèncer qua­tre ral·lis, però diver­sos inci­dents el van des­ca­val­car.

La gran incògnita és el ren­di­ment de Toyota després d’un pri­mer any força posi­tiu. L’equip japonès s’ha reforçat amb Tänak i manté Jari-Matti Lat­vala i Esa­pekka Lappi, tots dos gua­nya­dors amb el Yaris. Si el cotxe és prou fia­ble, llui­ta­ran pel títol.

L’equip més fluix a pri­ori és Citroën, només amb Kris Meeke i Craig Breen a Mon­te­carlo (a Suècia arri­barà Mads Ost­berg). Però la marca fran­cesa té un as sota la màniga: la rea­pa­rició de Sébas­tien Loeb, que cor­rerà a Mèxic, Còrsega i Cata­lu­nya, enmig del seu pro­grama al mun­dial de ral·licròs amb Peu­geot. Llàstima que, menys d’una set­mana després del final del Dakar, el nou cops campió no es pogués plan­te­jar córrer aquest Mon­te­carlo. Hau­ria fet sal­tar la banca.

4
tipus
de pneumàtics Michelin disponibles a Montecarlo: neu, neu amb claus, tou i supertou.
11
cotxes
fan córrer els quatre equips oficials (Citroën dos i la resta, tres). Els inscrits són 67.
388,6
km
cronometrats a Montecarlo, la xifra més alta del curs juntament amb Còrsega.
Tots els equips tenen un cotxe guanyador i un pilot guanyador. Tothom és una amenaça
Sébastien Ogier
m-sport ford
El Montecarlo és tot un repte per obrir el curs. Tant de bo puguem treure suc de l’experiència
Thierry Neuville
hyundai
L’any passat vaig veure el potencial d’aquest equip i vaig voler formar-ne part, per guanyar
Ott Tänak
toyota
Els canvis d’adherència el fan molt feixuc, però el Montecarlo m’agrada i ho podem fer bé
Kris Meeke
citroën

Nil Solans, l’únic català

Amb la retirada de Marc Martí, Nil Solans i Miki Ibáñez seran els únics catalans assidus del WRC del 2018. El copilot molinenc, de 51 anys, va deixar vacant el seient de la dreta de Dani Sordo, i el substituirà Carlos del Barrio. Martí és el copilot català amb més experiència en el WRC: acumula 187 ral·lis puntuables des del 1992 –i tres triomfs, amb Chus Puras i Carlos Sainz– i gairebé 300 en total. Per la seva banda, Solans i Ibáñez disputaran el mundial de WRC2, per bé que el seu curs començarà en la segona cita, a Suècia. Pilotaran un Ford Fiesta R5 de M-Sport –amb els colors de la marca de pneumàtics Dmack– en set proves, com a premi per haver vençut el mundial júnior del 2017, al qual van afegir el títol de WRC3.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)