Dakar

LAIA SANZ

PILOT DE RAL·LI RAID

“Em queden dos anys en moto”

Laia Sanz confia a tenir l’oportunitat de fer el canvi als cotxes quan acabi el contracte amb KTM

La pilot valora el dotzè lloc aconseguit aquest any, però res esvaeix el record de l’“increïble” novè del 2015

L’any passat va ser un Dakar descafeïnat, però jo recordo Dakars durs i haver patit fins i tot més que aquest any

Vuit Dakars dis­pu­tats, vuit Dakars aca­bats. Tot un rècord en la cate­go­ria de motos de la prova més dura del motor, al qual cal afe­gir 18 títols mun­di­als feme­nins de trial (13) i enduro (5). En l’edició d’aquest any del Dakar Laia Sanz (Cor­bera de Llo­bre­gat, 1985) va aca­bar en un excel·lent 12è lloc, per bé que no tan llam­pant com l’històric novè del 2015 –el millor resul­tat mai asso­lit per una dona en moto–. En aquesta entre­vista la pilot de KTM fa balanç de la prova i posa la mirada en el futur.

Dona més valor a aquest dotzè lloc que al novè del 2015?
No. És veri­tat que ara hi ha molt nivell i aquest Dakar ha estat dur, però cada moment és dife­rent. Per a mi aquest dotzè lloc té molt valor, però aquell novè que no me’l toquin; per a mi va ser una cosa increïble. Ara bé, sí que penso que soc millor que quan vaig fer aquell novè.
Ho deia pre­ci­sa­ment perquè tot­hom està d’acord que aquest ha estat el Dakar més dur a l’Amèrica del Sud.
No, jo crec que no. Crec que això es diu perquè la gent té mala memòria. Els últims dos anys ens estàvem acos­tu­mant a un Dakar estil baja, però jo en recordo de durs i haver patit fins i tot més que aquest any, pot­ser perquè eren els meus pri­mers anys i no estava tan ben pre­pa­rada com ara. Sobre­tot l’any pas­sat va ser un Dakar molt des­cafeïnat, però jo recordo haver fet anys molt durs.
Així doncs, no diria que, de tots els Dakars que ha fet aquest és el que tenia el recor­re­gut més adi­ent per al seu pilo­tatge i plan­te­ja­ment de la cursa?
En aquest sen­tit, crec que sí. Que ha estat un dels Dakars més macos que he fet, això segur. Hi ha hagut molt fora pista, molta sorra. Pot­ser la nave­gació no ha estat tan com­pli­cada com l’any pas­sat. Però altres anys teníem dos dies de difi­cul­tat nor­mal, un de gai­rebé impos­si­ble i després un de trànsit, de treva; aquest any no hi ha hagut cap dia impos­si­ble, però el nivell ha estat exi­gent des del prin­cipi, sense aflui­xar. Això ha fet que hagi estat un Dakar molt maco. Hem patit, però també hem dis­fru­tat molt més que altres anys.
Corre dins de l’equip ofi­cial més potent, KTM, però en la gene­ral se la juga amb pilots pri­vats o amb motos menys com­pe­ti­ti­ves. Això no és una mena d’avan­tatge des­lle­ial?
No et pen­sis. Si mires les ins­crip­ci­ons, hi ha vint motos ofi­ci­als i deu més semi­o­fi­ci­als. Al final, els pilots amb els que he estat llui­tant, si no són ofi­ci­als són semi­o­fi­ci­als. No em trec mèrit per això.
Par­lant de KTM, la pri­mera set­mana sem­blava que el seu reg­nat tron­to­llava i, al final, no se sap ben bé com, ha sumat la 17a victòria con­se­cu­tiva.
Si fa tants anys que gua­nyen, no és per casu­a­li­tat. Fa molts anys que llui­ten amb Honda i Yamaha i seguei­xen gua­nyant. Crec que es fan les coses molt bé, la moto era nova i no hem tin­gut cap pro­blema mecànic. És veri­tat que quan va ple­gar el Sam [Sun­der­land, pri­mer líder], i amb el Toby [Price] tocat perquè l’aca­ba­ven d’ope­rar al fèmur, tot­hom ho donava una mica per per­dut, però el Dakar s’acaba l’últim dia. Un avan­tatge de KTM res­pecte d’altres equips és que no hi ha un número u, pot gua­nyar qual­se­vol de l’equip, i s’ha vist aquest any amb el Matt­hias [Walk­ner].
D’ara enda­vant sem­bla que se cen­trarà del tot en el ral·li raid. Quin pro­grama seguirà?
Encara no està defi­nit. Seran pro­ves de la copa del món de ral·li, alguna car­rera tipus Erz­berg i alguna del naci­o­nal d’enduro, per entre­nar-me.
No tro­barà a fal­tar l’enduro?
Crec que és un entre­na­ment molt bo, per això faré cur­ses del naci­o­nal. Però haver de dis­pu­tar el mun­dial d’enduro em treia molta ener­gia, perquè tens la pressió de gua­nyar, gai­rebé l’obli­gació. I molts mal­de­caps, havent de can­viar tan sovint de la moto d’enduro a la de ral·li.
El Dakar seguirà sent l’eix de la seva car­rera. Uns anys més en moto i després, qua­tre rodes?
Tant de bo. De moment faré dos Dakars més en moto, que és el con­tracte que tinc amb KTM. Però cada vegada penso més en el cotxe. Tant de bo després d’aquests dos anys tin­gui l’opor­tu­ni­tat de for­mar-me com a pilot de cotxe i fer el canvi, però no sé si arri­barà a pas­sar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.