Ral·lis

Un espectacle incomparable

Ral·lis. El 66è ral·li Costa Brava, el més multitudinari de la història, reuneix el bo i millor dels històrics a Europa

Repe­tir-se és fer-se pesat, però l’opor­tu­ni­tat que brinda el ral·li Costa Brava per als afi­ci­o­nats cata­lans és tan excep­ci­o­nal que només es valo­rarà amb justícia si algun dia la prova deixa de dis­pu­tar-se. Girona torna a ser, avui i demà, la capi­tal euro­pea dels ral·lis. No és una expressió petu­lant, és una rea­li­tat con­tras­tada que, a més, genera acti­vi­tat econòmica (700 per­noc­ta­ci­ons a la ciu­tat i a la roda­lia) i que ha estat entesa com un ele­ment de pro­moció per –ara sí– totes les ins­ti­tu­ci­ons giro­ni­nes.

De rècord en rècord

Sem­blava que els 160 ins­crits del 2017 eren un sos­tre insu­pe­ra­ble, però no. Aquesta edició té 172 equips, tot i el boi­cot més o menys explícit que va inten­tar posar en marxa Anto­nio Sainz, germà de l’excampió del món de ral·lis i par­ti­ci­pant habi­tual en cur­ses de clàssics. És evi­dent que, fora del seu nucli més pro­per, no ha tin­gut èxit, perquè 24 equips de l’Estat espa­nyol s’hi han ins­crit igual­ment.

Entre la pun­tu­a­bi­li­tat per als cam­pi­o­nats d’Europa, Cata­lu­nya i Espa­nya i la força crei­xent de la cate­go­ria Legend (menys cos­tosa, menys regu­lada i que per­met dis­fru­tar de la con­ducció en car­re­tera tan­cada sense llui­tar con­tra el cronòmetre ni sen­tir-se esclau de la regu­la­ri­tat), l’èxit d’aquesta edició és inqüesti­o­na­ble. Els 172 ins­crits són més del doble res­pecte als 84 de fa dos anys.

El recor­re­gut és cone­gut i pres­tigiós. S’assem­bla molt al de l’edició del 2017. S’hi ha afe­git un tram –Gri­ons, també molt cone­gut–, al qual es fan dues pas­sa­des demà i, a canvi, se supri­meix la ter­cera volta per les matei­xes espe­ci­als. L’etapa d’avui és curta (tres trams) i pràcti­ca­ment es pot con­si­de­rar noc­turna.

Lucky-Pons (Lan­cia Delta) defen­sa­ran la victòria que van acon­se­guir l’any pas­sat. Amb mitja dot­zena més de cot­xes de grup A i tracció total, els potentíssims Porsche 911, el Ford Escort de Fer­reiro i els com­pe­ti­tius BMW M3 i Lan­cia Stra­tos, la pugna es pre­veu dura. I si apa­reix l’aigua o la boira (com l’any pas­sat), els Peu­geot 309 GTI de tracció al davant i les mans d’alguns pilots amb mecàniques no tan sofis­ti­ca­des –com Fran­cesc Gutiérrez– s’afe­gi­ran al grup de favo­rits.

18
passaports
hi estan representats, fins i tot amb equips de Mèxic i dels Estats Units.
23
Porsche
hi participaran, la marca més nombrosa del parc tancat, seguida de Ford (22), BMW (19) i Lancia (15).
172
equips
s’hi han inscrit, més que el 2017 (160), el 2016 (84), el 2015 (102), el 2014 (102) i el 2013 (91).
AVUI
Sortida (Girona, la Copa) 18.00
Assistència (Domeny, 15’) 18.15
1. Sta. Coloma-St. Hil. (13,84 km) 19.20
2. St. Hilari-Osor (12,57 km) 19.55
3. Els Àngels (15,68 km) 20.50
Assistència (Domeny, 30’) 21.30
Arribada (Girona, la Copa) 22.15
DEMÀ
Sortida (Girona, la Copa) 08.00
Assistència (Domeny, 20’) 08.10
4. Osor 1 (12,23 km) 09.18
5. Collsaplana 1 (16,13 km) 10.00
6. Grions 1 (10,19 km) 11.00
7. Cladells 1 (15,74 km) 11.45
Assistència (Domeny, 60’) 13.00
8. Osor 2 (12,23 km) 14.48
9. Collsaplana 2 (16,13 km) 15.30
10. Grions 2 (10,19 km) 16.30
11. Cladells 2 (15,74 km) 17.15
Assistència (Domeny, 10’) 18.15
Final ral·li (Girona, la Copa) 18.35

Toivonen i Latvala, en la sortida

Germà i pare dels pilots que han portat el seu cognom al màxim nivell dels ral·lis, Harri Toivonen i Jari Latvala disputaran el ral·li en l’apartat de velocitat. Amb dorsals preferents (2 i 4) i armats amb màquines competitives (Ford Sierra Cosworth 4x4 i Toyota Celica ST165), formen part dels 37 inscrits en el campionat d’Europa de velocitat. En la categoria Legend, hi ha altres pilots amb pedigrí com ara Toni Carello (VW Golf), Andrea Zanussi (Fiat 131 Abarth) i Mauro Pregliasco (Alfa Romeo GTV), que van disputar el Costa Brava fa més de 30 anys i, en el cas de Carello i Zanussi, el van arribar a guanyar.

Escuderia Mediterrània en té 20

La renascuda escuderia gironina ha tornat a l’activitat amb força i, en el Costa Brava, no s’hi ha posat pas per poc. Ni més ni menys que 20 equips inscrits, repartits entre velocitat (5), regularitat (12) i Legend (2), i alguns dels clars aspirants als podis de regularitat, Miró-Matavacas (Porsche 911), Faixedas-Jordan (Citroën Visa GTI), Vilatarsana-Codinachs (R-5 GT Turbo) i Molas-Pedrosa (Ford Escort RS), entre d’altres. Entre els seus rivals, destaca el revitalitzat equip Seat, que va guanyar el ral·li Catalunya Històric i que es reforça amb un copilot de primeríssim nivell (Eloi Alsina) per a Salvador Cañellas (Seat 124 1.8) al costat de Bardolet-Jiménez (Seat Ibiza 1.5).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)