Ral·lis

Emoció a tres bandes

La lluita pel títol entre Neuville, Ogier i Tänak salpebra el pronòstic esportiu, amanit també pel retorn de Loeb

La prova del RACC arrenca aquesta tarda amb el tram urbà de Montjuïc

El pronòstic espor­tiu és d’allò més obert; el recor­re­gut, encara més selec­tiu, i la ins­cripció, d’alt nivell. La 54a edició del ral·li Cata­lu­nya-Costa Dau­rada, la penúltima cita del WRC, arrenca avui amb un doble tas­tet per acos­tar la com­pe­tició al gran públic i, de retruc, escal­far motors –mai més ben dit– la vigília de la pri­mera etapa. D’una banda, al matí, el tram de pro­ves mixt d’asfalt i terra a la zona d’Emprius de Salou, a tocar de Port Aven­tura World, el cen­tre ope­ra­tiu del ral·li; de l’altra, a la tarda, la superes­pe­cial de Montjuïc, als peus de la Font Màgica.

El tram urbà bar­ce­loní torna després d’un any d’absència i és el símbol de la feina callada i rigo­rosa del RACC, el reco­ne­gut orga­nit­za­dor de la prova. Montjuïc ha tor­nat per que­dar-se, i d’ara enda­vant serà l’esce­nari del pri­mer tram de la cita cata­lana del mun­dial cada dos anys. Tan­ma­teix, el RACC con­ti­nua tre­ba­llant per tal que un dels llocs més icònics del motor a Cata­lu­nya esde­vin­gui un ele­ment fix de l’iti­ne­rari i es faci cada any. Montjuïc –i també Emprius i el tram urbà a Salou, que clourà l’etapa de dis­sabte– són llocs segurs, espec­ta­cu­lars, i posen el ral·li a l’abast dels segui­dors no espe­ci­a­lit­zats.

El príncep de Salou

Tan­ma­teix, el ral·li de debò començarà demà, amb una etapa de terra més dura que mai, que podria resul­tar deci­siva en la lluita pel títol. L’enfron­ta­ment entre Thi­erry Neu­vi­lle (Hyun­dai), Sébas­tien Ogier (Ford) i Ott Tänak (Toyota) sal­pe­bra el pronòstic espor­tiu, ama­nit pel con­curs de Sébas­tien Loeb (Citroën). El nou cops campió del món torna de forma pun­tual al WRC per córrer un ral·li que va gua­nyar vuit cops seguits d’ençà que la cursa va ater­rar a Salou el 2005. Tal vegada no tin­gui el ritme de com­pe­tició dels seus rivals, però l’ordre de sor­tida el podria afa­vo­rir a la terra. A més, l’etapa de terra és nova per a tot­hom: dos dels trams, Gan­desa i Pesells, no es feien des del 2014, i l’antic Terra Alta, ara ano­me­nat la Fata­re­lla-Vilalba, es fa en sen­tit con­trari i amb una part nova al final. Aquest con­ti­nua sent el tram rei del ral·li, amb 39 km i mixt de terra i asfalt. El següent tram més llarg és pre­ci­sa­ment Pesells (26,6 km), de manera que l’etapa de terra serà la més llarga del ral·li amb escreix. Dels 331,6 km cro­no­me­trats totals, el 44% seran de terra, con­cen­trats en sis dels divuit trams.

Així doncs, a les Ter­res de l’Ebre començarà un duel que només podria que­dar dat i beneït a Cata­lu­nya en cas que gua­nyi Neu­vi­lle i Ogier sumi un zero. En canvi, Tänak, més des­pen­jat, neces­sita una victòria per man­te­nir les seves pos­si­bi­li­tats. El que és segur és que al més alt del podi de Salou hi pujarà un pilot dife­rent de l’any pas­sat, ja que Kris Meeke, l’últim ven­ce­dor, no hi corre, tot espe­rant el seu pas a Toyota el 2019. El seu antic Citroën C3 és pre­ci­sa­ment el que pilo­tarà Loeb a Cata­lu­nya.

LES DADES

10
equips
catalans, liderats per Nil Solans i Marc Martí. Tanquen la llista Anna Tallada i Laura Camps.

PROTAGONISTES

Aquest ral·li és molt important. Hem perdut una mica de pistonada, però som al davant i no ens rendirem pas
Thierry Neuville
hyundai

MÉS DURESA

Arribem molt forts després de guanyar a Gal·les. El ral·li RACC m’agrada molt. Ser mixt el fa únic i t’has de saber adaptar
Sébastien Ogier
m-sport ford

ICÒNIC

El nivell és tan alt que seria pretensiós dir que podré plantar cara als tres aspirants al títol, però espero tenir un bon ritme
Sébastien Loeb
citroën
18
trams
té el ral·li. Dijous, un; divendres, sis (de terra); dissabte, set, i diumenge, quatre.
11
ral·lis
disputats abans del Catalunya. Ogier i Tänak n’han guanyat quatre cadascun; Neuville, tres.
L’etapa de terra concentrarà el 44% de distància cronometrada en tot just sis trams
Montjuïc es farà cada dos anys, però el RACC treballa perquè es faci cada any

Nil Solans, a totes

Nil Solans i Marc Martí formen el duet català amb més possibilitats d’enfilar-se ben amunt en la classificació. El pilot del RACC competeix en la nombrosa categoria WRC2, amb 21 inscrits, incloent-hi Cohete Suárez (Hyundai R5) i Pepe López (Citroën R5), també pilots RACC. El Catalunya és l’últim dels set ral·lis que haurà fet Solans amb un Ford R5, com a premi per haver estat campió júnior el 2017. Amb un Skoda R5, però fora del WRC2, hi ha el campió català Albert Orriols. Per la seva banda, Jan Solans i Pep Bassas són dos dels favorits en la Peugeot Rally Cup Ibèrica i Beca Júnior R2. Cal destacar també la participació de l’expilot del WRC colomenc Oriol Gómez (Peugeot R2).

Estrena en primícia mundial

El Catalunya-Costa Daurada és el ral·li dels retorns. Dos anys després d’haver deixat el WRC, Volkswagen és present a Salou per estrenar en primícia mundial el seu nou vehicle de competició, el VW Polo R5 de la categoria WRC2. Hi correran dues unitats, una per a Éric Camilli i l’altra ni més ni menys que per a Petter Solberg, el tercer campió del món a Salou, al costat d’Ogier i Loeb. Es tracta d’una participació excepcional, ja que el ral·li RACC serà l’únic que Volkswagen farà de forma oficial, abans de deixar el concurs del cotxe en mans dels equips privats que el comprin. La marca ha escollit el Catalunya per a l’estrena atreta pel seu itinerari mixt, ideal per posar a prova el VW R5 en tots els terrenys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)