Ral·lis

Fa venir aigua a la boca

La pluja en la primera etapa d’asfalt capgira la classificació abans de la jornada final

Latvala és el nou líder després de la dissort de Tänak

Quan algú escri­gui la història del ral·li Cata­lu­nya haurà de dedi­car un capítol a banda per a l’edició del 2018. Les con­di­ci­ons mete­o­rològiques van ofe­rir una cursa impre­vi­si­ble ahir sobre els trams d’asfalt de l’Alt Camp i el Baix Penedès i, al final d’un dia pas­sat per aigua (i fang!), qual­se­vol sem­blança amb la clas­si­fi­cació de diven­dres era pura casu­a­li­tat. El nou líder era Jari-Matti Lat­vala, només cinquè a la terra després d’una pun­xada, seguit per Sébas­tien Ogier, Sébas­tien Loeb i Elfyin Evans, tots qua­tre en un marge infe­rior als deu segons. En canvi, Ott Tänak, el fla­mant líder diven­dres va pun­xar i era vuitè.

El ral·li va rebre una dutxa d’aigua freda quan el pri­mer tram, Savallà 1, es va haver de can­cel·lar per la mala col·locació del públic, tot i els esforços del RACC per men­ta­lit­zar-lo. Però la inqui­e­tud dels pilots era el temps, que feia que l’elecció dels pneumàtics fos “una lote­ria” –Ogier dixit– entre els Mic­he­lin tous i els de pluja. Els pri­mers són de sec però tenen una mica de dibuix –els lli­sos, com els de F-1, van dei­xar el WRC fa anys–, de manera que no s’arron­sen amb l’asfalt moll. El cas és que cap pilot ha pogut pro­var com cal els pneumàtics de pluja, i només els Toyota de Tänak i Lat­vala van triar les cober­tes d’aigua al matí.

L’aposta va sem­blar reei­xida quan van fer el doblet a Que­rol 1, però les diferències no eren gaire grans. És a dir, les dues opci­ons ren­dien prou bé. El pro­blema de l’opció de pluja es va pale­sar en el següent tram, el Mont­mell 1, on Tänak va pun­xar. La goma de pluja té una cons­trucció més tova pateix més en els talls dels revolts. A can Toyota es van posar les mans al cap, però Lat­vala no va tri­gar gaire a tor­nar-los el som­riure. Les rodes de pluja van donar ales a la con­fiança del fin­landès, sobre­tot en les fre­na­des, i al mig­dia Lat­vala va tor­nar a Port Aven­tura havent sal­tat al segon lloc, a només tres dècimes del nou líder, Dani Sordo.

Solans es llu­eix

Amb vista a la segona volta pels trams, Toyota va man­te­nir l’aposta, imi­tats per Ogier i Evans. Però les car­re­te­res esta­ven més seques, per bé que ara amb el pro­blema afe­git del fang escam­pat pels cot­xes tallant les cune­tes. Amb rodes de sec sobre el ferm moll, Neu­vi­lle fa fer dos escratxs i Loeb, un, però la pluja va refer­mar durant el pas de Lat­vala pel Mont­mell 2, l’últim tram llarg abans de l’urbà de Salou. El fin­landès va patir per man­te­nir el pri­mer lloc en l’únic pas per Savallà, perquè el fang –i la dis­sort de Tänak– el va fer pecar de pru­dent. El gran per­ju­di­cat va ser Sordo. Amb rodes de sec sota la pluja va per­dre 22 segons i va caure del segon lloc al sisè.

En WRC2, Nil Solans va fer tres escratxs en cinc trams i va sal­tar del cinquè lloc en la cate­go­ria al ter­cer, només rere els Skoda ofi­ci­als de Kalle Rovan­perä i Jan Kopecky.

PROTAGONISTES

Les rodes de pluja han estat l’elecció correcta [al matí]. M’han donat més confiança en les frenades perquè no es bloquen; amb les toves pots tenir ensurts
Jari-Matti Latvala
toyota
General (2a etapa)
1r Latvala-Anttila (Toyota) 2h35:01.8
2n Ogier-Ingrassia (Ford) a 4.7
3r Loeb-Elena (Citroën) a 8.0
4t Evans-Barritt (Ford) a 9.8
5è Neuville-Gilsoul (Hyundai) a 12.7
6è Sordo-Del Barrio (Hyundai) a 16.5
7è Lappi-Ferm (Toyota) a 46.5
8è Tänak-Jarveojä (Ford) a 1:00.7
9è Breen-Martin (Citroën) a 1:37.9
10è Mikkelsen-Jaeger (Hyundai) a 2:07.3
11è Suninen-Markkula (Ford) a 3:14.5
12è Rovanperä-Halttunen (Skoda R5) a 6:49.3
13è Kopecky-Dresler (Skoda R5) a 7:11.3
14è N. Solans-Martí (Ford R5) a 7:11.6
15è P. Solberg-Engan (VW R5) a 8:15.9
16è Kajetanowicz-Szczepaniak (Ford R5) a 8:20.8
17è H. Solberg-Minor (Skoda R5) a 10:22.3
18è Loubet-Landais (Hyundai R5) a 11:18.6
19è Al Qassimi-Patterson (Citroën) a 17:52.6
23è Orriols-Pujolar (Skoda R5) a 26:42.0
27è J. Solans-Barreiro (Peugeot R2) a 27:34.7
28è Bassas-Muñoz (Peugeot R2) a 27:55.9
43è Gómez-Coronado (Peugeot R2) a 47:55.2
52è Parés-Requena (Ford N5) a 1h19:50.1
53è Tallada-Camps (Ford R2) a 1h21:57.5
55è Cotano-Pascual (Peugeot R2) a 1h30:20.4
M’ha enxampat la pluja en l’últim tram [el Montmell 2]. Els pneumàtics tous ja no anaven bé, era impossible fer-ho millor
Sébastien Loeb
citroën
Ens hauria anat bé que a la tarda hagués plogut més. Hem optat per les rodes d’aigua fent cas de la nostra predicció meteorològica i era errònia
Sébastien Ogier
ford

Boland: “Vaig quedar sense frens”

L’ensurt en la primera passada pel tram de la Fatarella, divendres, va ser degut a una avaria en els frens del Ford R5 d’Eamonn Boland. “Quan vaig voler frenar, em vaig trobar amb el pedal del fre a terra”, va explicar a aquest diari el pilot irlandès, de 57 anys. El cotxe va envestir la taula del control de ràdio situat en l’escapatòria, i un comissari es va lesionar en caure, tot i que va rebre l’alta el mateix dia. Boland es va reenganxar ahir a la cursa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.