Dakar

GERARD FARRÉS I DANI OLIVERAS

PILOTS DE L’EQUIP MONSTER ENERGY CAN-AM

“Tenim un projecte guanyador en el Dakar”

“Ens hem ajuntat dos amics, ambiciosos, que acumulem molta experiència en el Dakar, amb bons resultats”

“Hi ha moments de riure i altres de més tensió. En moto vas sol però fent la teva feina; en cotxe, el mateix”

Un cas no tan únic
Dani Oliveras no és pas l’únic que ha canviat el manillar pel seient de la dreta. Sense anar gaire lluny, Rosa Romero –antiga companya del gironí i de Farrés a Himoinsa– ha fet el mateix, al costat de la italiana Camelia Liparoti, amb un UTV Open Yamaha. “Aquest any no pensava pas fer el Dakar, però em va sortir l’oportunitat d’anar de copilot, i aquí estic”, diu. “Sap llegir perfectament el road-book i sap navegar. Crec que s’ho passarà molt bé”, valora Oliveras.
El que cal és que des de fora es valori més la tasca del copilot. La seva feina és tan important com la del pilot o un mecànic

Gerard Farrés (Man­resa, 1979) i Dani Oli­ve­ras (Vila­bla­reix, 1987) van viat­jar ahir cap a Lima, on diu­menge començarà el 41è ral·li Dakar. Antics com­panys a l’equip Himoinsa de motos –cinquè i novè el 2018, res­pec­ti­va­ment–, aquest any s’hi estre­nen sobre qua­tre rodes com­par­tint un Can-Am ofi­cial de la nova cate­go­ria side-by-side (SxS). Després de que­dar segons en el ral·li del Mar­roc, l’octu­bre pas­sat, ani­ran a totes al Perú.

No sé si em sorprèn més veure Gerard Farrés al Dakar sobre qua­tre rodes o el fet que el seu copi­lot sigui Dani Oli­ve­ras.
Gerard Farrés: És un gran pas: can­viar de les dues a les qua­tre rodes, en el meu cas, i pas­sar d’anar amb moto a fer de copi­lot, en el cas del Dani. Ens hem ajun­tat dos amics, ambi­ci­o­sos, que acu­mu­lem molta experiència en el Dakar, amb bons resul­tats, i ara tenim un pro­jecte gua­nya­dor amb el Can-Am Mons­ter Energy.
Dani Oli­ve­ras: El meu objec­tiu era con­ti­nuar amb moto, però al final vaig haver de tocar de peus a terra. Quan en Gerard m’ho va plan­te­jar, vaig pen­sar: “Per què no?” La feina de copi­lot la sabem fer; anar amb moto és pràcti­ca­ment el mateix. La diferència és que el copi­lot ha de trans­me­tre la infor­mació al pilot. Hem hagut d’apren­dre a comu­ni­car-nos.
Un cop ha fet aquest pas al seient de la dreta, aspira a con­so­li­dar-se en aquest paper o encara pensa a tor­nar a la moto o, pot­ser, aga­far el volant?
D.O.: Tor­nar a la moto ho veig com­pli­cat. Però sí que veig la pos­si­bi­li­tat de con­ti­nuar en aquest món fent molt bé la feina de copi­lot. Quan pen­ses en el copi­lot, no és qui pilota el cotxe, però en rea­li­tat sí que ho fa: jo soc qui guia el Gerard. Si pogués aga­far un volant, esta­ria encan­tat, perquè a tots ens agrada com­pe­tir, però ara no hi penso.
Quan va deci­dir fer el pas a les qua­tre rodes, s’ima­gi­nava que tot arri­ba­ria a sor­tir bé tan ràpid?
G.F.: No, i ara! Quan vaig ple­gar de les motos, hi havia una porta oberta per fer això, però no ho veia gens fàcil. El 2018 he pogut córrer el cam­pi­o­nat d’Espa­nya amb un equip d’aquí, l’FN Speed de Santi Navarro, i al juliol South Racing [el pre­pa­ra­dor dels Can-Am] ens va con­fir­mar que ens por­ta­ria al Dakar amb un equip per gua­nyar. Quan el Dani no va tro­bar una moto, me’n vaig poder apro­fi­tar. El copi­lot per­fecte és el que ve de la moto. Li vaig dir: “Dani, com a amic, no me n’ale­gro, però des del punt de vista pro­fes­si­o­nal, egois­ta­ment, sí.”
De fet, un oce­llet em va venir a dir que a ‘Far­reti’ li havia tocat la lote­ria amb en Dani, no només per la feina de copi­lot, sinó també per l’aspecte mecànic.
G.F.: Sí, en tots els sen­tits. Un copi­lot ha de saber fer el que sap fer ell. El que tenen de bo els pilots de motos és que ja han fet de copi­lot i saben lle­gir el ter­reny. A més, el Dani és molt bon mecànic, sí. Anar amb ell va ser una decisió meva; es trac­tava de visu­a­lit­zar el que neces­si­tava i posar-li cara. El que cal és que des de fora es valori més la tasca del copi­lot. La seva feina és tan impor­tant com la meva o la d’un mecànic.
Tots dos venen de la moto, on com­pe­tien sols. Com ho por­ten haver de con­viure tan­tes hores en una cabina tan petita?
D.O.: No ens ha cos­tat gens. Hi ha moments de riure i altres de més tensió. En moto vas sol però vas fent la teva feina; en cotxe és el mateix.
Pilo­ten un bugui de la nova cate­go­ria SxS, que ha gene­rat certa polèmica pels avan­tat­ges teòrics res­pecte dels cot­xes.
G.F.: Aquí hi ha una mala lec­tura. Tenim la nos­tra cate­go­ria; si gua­nyem els cot­xes, quin pro­blema hi ha? Nosal­tres volem gua­nyar entre els SxS; que­dar davant d’un cotxe –vir­tu­al­ment, perquè no es veurà en la clas­si­fi­cació– no ens ser­veix de res. Un altre tema són els UTV Open, que són SxS encara més lleu­gers, i aquests sí que cor­ren junt amb els cot­xes, però la seva fia­bi­li­tat és pit­jor.
Però ‘a pri­ori’ el recor­re­gut afa­vo­reix els SxS.
D.O.: Sí, perquè hi ha més dunes i sorra, i els buguis no s’hi engan­xen. Si fos un ter­reny més dur i amb més pis­tes no tindríem res a fer.
Aquesta etapa que comença ara amb qua­tre rodes, és un pas previ a sal­tar als cot­xes?
G.F.: Pri­mer, a veure com va aquest Dakar, que és vital per a nosal­tres. Depe­nent del resul­tat, s’obrirà un camí o un altre. Després, hem de veure cap a on va el crei­xe­ment dels buguis. Pot­ser aca­ba­ran sent la cate­go­ria reina del Dakar en el futur. Però no depèn de nosal­tres. El que depèn de mi i del Dani és el resul­tat. Ho hem de fer bé.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.