Fórmula 1

Llum verd a Montmeló

El govern de la Generalitat confirma l’acord que permet la continuïtat per un any més del Gran Premi al Circuit de Barcelona-Catalunya

La pròrroga permetrà abordar amb més calma un pla estratègic a llarg termini

La fruita estava madura i no ha cal­gut sac­se­jar l’arbre més enllà de l’1 d’agost. El Gran Premi de F-1 al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya del 2020 ja és una rea­li­tat, perquè el govern de la Gene­ra­li­tat va con­fir­mar ahir l’acord que n’ha de per­me­tre la con­tinuïtat per un any més. La por­ta­veu del govern i con­se­llera de la Pre­sidència, Merit­xell Budó, va ser l’encar­re­gada de trans­me­tre la bona nova: “El govern ha arri­bat a un acord que per­met la con­tinuïtat del Gran Premi de F-1 al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya per un any més.” En con­cret, el govern “ha auto­rit­zat la sig­na­tura de la pròrroga del con­tracte per l’any 2020” entre Cir­cuits de Cata­lu­nya SL –l’empresa pública que ges­ti­ona el traçat i les ins­tal·laci­ons del com­plex vallesà, en la qual par­ti­ci­pen la Gene­ra­li­tat, el RACC i l’Ajun­ta­ment de Mont­meló– i el pro­mo­tor del cam­pi­o­nat, el grup For­mula One, pro­pi­e­tat de Liberty Media i pre­si­dit per Chase Carey. D’aquesta manera, l’any vinent se cele­brarà el 30è Gran Premi con­se­cu­tiu de F-1 a Mont­meló.

L’anunci posa fi a dos mesos i mig de compàs d’espera, d’ençà que el con­tracte actual va vèncer després de l’edició d’aquest any de la cursa i es van acce­le­rar les nego­ci­a­ci­ons que van cul­mi­nar amb l’acord asso­lit ahir. Aquell 12 de maig, el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Quim Torra, es va reu­nir breu­ment al pàdoc del Cir­cuit amb Carey, i va asse­gu­rar sense embuts que Cata­lu­nya “segui­ria tenint la F-1”. “Aquest esde­ve­ni­ment genera 3.000 llocs de tre­ball i 340 mili­ons d’euros per al país; per tant, és un pro­jecte de país impor­tantíssim. El país neces­sita tenir la F-1”, va expo­sar Torra, que va des­ta­car l’“excel·lent sin­to­nia” amb l’exe­cu­tiu nord-ame­ricà i la pre­dis­po­sició de totes dues ban­des per arri­bar a un acord.

L’entesa mútua es palesa en l’acord asso­lit, ja que el més habi­tual en aquests casos és una reno­vació plu­ri­a­nual i no una pròrroga d’un sol any. D’aquesta manera, però, tots dos hi gua­nyen. La F-1 fa pos­si­ble la per­manència en el calen­dari d’un cir­cuit molt ben valo­rat pels equips i els pilots –des del 2016, Mont­meló és la seu única de les pro­ves de pre­tem­po­rada, i ho tor­narà a ser el 2020– i acon­se­gueix que els equips accep­tin un lleu­ger aug­ment del nom­bre de cur­ses, que el 2020 podrien pas­sar de 21 a 22 si Mèxic també renova (un pri­mer pas cap a l’ampli­ació futura que busca el pro­mo­tor del cam­pi­o­nat).

La F-1, pal de paller

D’altra banda, la pròrroga d’un any per­met aga­far aire al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya i afron­tar el futur amb més calma, tal com es desprèn del comu­ni­cat que va difon­dre el govern després de l’anunci de la con­se­llera Budó. “La con­tinuïtat [del Gran Premi de F-1 a Cata­lu­nya], a més, per­metrà man­te­nir la presència del Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya en el calen­dari de les prin­ci­pals com­pe­ti­ci­ons de motor [...] men­tre s’ela­bora un pla estratègic per al Cir­cuit de Cata­lu­nya a llarg ter­mini.” Se’n dedu­eix que la F-1 ha de ser un ele­ment cab­dal d’aquest pla estratègic, com a pal de paller del vibrant eco­sis­tema que s’ha creat al llarg dels anys al vol­tant del Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya. En aquest sen­tit, en el mateix comu­ni­cat del govern s’afir­mava que “el Gran Premi de F-1 a Cata­lu­nya és un actiu que con­tri­bu­eix al posi­ci­o­na­ment de Cata­lu­nya al món en els àmbits del turisme i de l’auto­moció”. És a dir, és un ganxo en dos dels àmbits econòmics més actius del país.

Ara el que falta per con­fir­mar és la data del GP de F-1 del 2020. La pri­mera edició, el 1991, es va fer al setem­bre, però des del 1992 la cursa ha estat al mes de maig (o, també, finals d’abril). Aquesta data, però, la podria here­tar el GP d’Holanda, que tor­narà al calen­dari després de més de 30 anys d’absència. L’any que ve, doncs, Mont­meló tor­narà a ser la seu de tres cam­pi­o­nats del món: F-1, Moto GP (pri­mera edició el 1992 i con­tracte fins al 2021) i ral·licròs, estre­nat el 2015 i vigent fins al 2022 pel cap baix.

LES DADES

35
curses
de F-1 a Catalunya des del 1950, a Montmeló (29), Montjuïc (4, 1969-75) i Pedralbes (2, 1951 i 1954).
22
curses
podria tenir el calendari de F-1 del 2020, el més dens de la història, si Mèxic també renova.
1
cursa
de F-1 a Montmeló no s’ha fet al mes de maig: la primera, el 1991, que es va celebrar al setembre.

L’última abans de les vacances

La F-1 celebra aquest cap de setmana el GP d’Hongria, la 12a de les 21 proves del curs i l’última abans de l’aturada a l’agost. La cursa d’Hungaroring arriba tot just una setmana després de l’espectacular GP d’Alemanya, en el qual Max Verstappen i Red Bull-Honda van aconseguir la segona victòria en les últimes tres curses. Per si no fos prou, el traçat de Budapest, recargolat i més aviat lent, s’avé a les característiques del bòlid de Milton Keynes. Amb tot, Mercedes mirarà de girar full del daltabaix a Hockenheim –dos puntets per a Hamilton i prou–, mentre que Ferrari encara persegueix el primer triomf del curs.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.