Ral·lis

Un repte de campionat

La prova catalana del WRC s’acomiada enguany del recorregut mixt, per bé que els pilots consideren que el format mereixeria continuar-hi

Ott Tänak té coll avall el títol de pilots

La idea és tan bona i el repte tan majúscul, que ja no té cabuda dins la crei­xent uni­for­mit­zació que con­forma el calen­dari del mun­dial de ral·lis. La 55a edició del ral·li RACC Cata­lu­nya-Costa Dau­rada, que arrenca avui per les pis­tes de la Terra Alta, serà l’última dis­pu­tada amb el for­mat mixt –avui, terra; dis­sabte i diu­menge, asfalt– que va carac­te­rit­zar la pri­mera edició de la prova pun­tu­a­ble per al mun­dial, el 1991, i que havia esde­vin­gut l’ele­ment carac­terístic de la cita cata­lana a la Costa Dau­rada des del 2010. L’any vinent, el ral·li RACC farà un des­cans en el calen­dari del WRC i el 2021, quan hi torni, serà tot d’asfalt, ate­nent el requi­sit uni­for­mit­za­dor de la FIA.

Hi perdrà l’espec­ta­cle... i també els pilots. “M’agrada el repte de com­bi­nar terra i asfalt en la mateixa prova. Crec que seria bo man­te­nir una prova com aquesta en el cam­pi­o­nat”, va comen­tar ahir Sébas­tien Ogier, el vigent campió del món. “El recor­re­gut del Cata­lu­nya és pecu­liar. Fer-lo mixt va ser una idea prou bona”, hi va afe­gir Ott Tänak, que aquest cap de set­mana ho té coll avall per suc­ceir Ogier en el pal­marès del WRC. Si més no, si el Cata­lu­nya del 2021 con­ti­nua tenint la seu a la demar­cació tar­ra­go­nina –aquesta és la intenció del RACC, el club orga­nit­za­dor, a hores d’ara–, també serà un ral·li de cam­pi­o­nat. “Els trams de terra del Cata­lu­nya són sem­blants als d’altres ral·lis, però l’asfalt és excep­ci­o­nal”, va valo­rar Dani Sordo, que, un any més –ja són dis­set–, dis­puta la prova del seu club, el RACC, amb l’objec­tiu de gua­nyar-la (té set podis). “Aquest asfalt és un dels millors del curs”, hi va coin­ci­dir Tänak.

El pilot estonià de Toyota serà el nou campió si gua­nya a Salou –enguany suma sis victòries de dotze cites–, men­tre que Ogier, en el seu pri­mer curs amb Citroën, ha de que­dar davant seu per ajor­nar el desen­llaç del cam­pi­o­nat a Austràlia, l’última prova. Per la seva banda, Thi­erry Neu­vi­lle, el cap de files de Hyun­dai, ha de con­fiar en els entre­bancs dels seus rivals per no caure de la lluita abans d’hora. Ahir, els aspi­rants van tenir un pri­mer enfron­ta­ment en el tram de pro­ves de Salou –també mixt, d’asfalt i terra–, però es van mos­trar pru­dents en un tram cur­tet on no hi havia res a gua­nyar i molt a per­dre (l’any pas­sat, Neu­vi­lle hi va bol­car), i van cedir la ini­ci­a­tiva a Kris Meeke (ven­ce­dor a Salou el 2017) i Sordo. El grup de favo­rits el com­pleta Sébas­tien Loeb, que torna a Salou per mirar de repe­tir el sor­pre­nent tri­omf de l’any pas­sat.

En l’últim any mixt, el for­mat del ral·li és pràcti­ca­ment idèntic al del 2018. L’etapa de terra d’avui torna a ser la més llarga i, de retruc, deci­siva. La jor­nada pot afa­vo­rir Loeb i Sordo, que sur­ten endar­re­rits, ja que les tem­pes­tes des­fer­ma­des dimarts a la zona no han afec­tat el recor­re­gut. “Tinc infor­mació d’última hora del meu equip, i els trams ja estan força secs; hau­ria pre­fe­rit que esti­gues­sin humits, però no podrà ser”, va reve­lar Tänak. Just abans de la sor­tida ofi­cial, ahir al ves­pre al pas­seig Jaume I de Salou, es va fer un minut de silenci en soli­da­ri­tat amb les vícti­mes dels aiguats.

Tram de proves (2 km)
1r Meeke-Marshall (Toyota) 1:31.6
2n Sordo-Del Barrio (Hyundai) 1:31.9
3r Latvala-Anttila (Toyota) 1:32.3
4t Suninen-Lehtinen (Ford) 1:32.9
5è Katsuta-Barritt (Toyota) 1:33.1
6è Tänak-Järveoja (Toyota) 1:33.4
7è Loeb-Elena (Hyundai) 1:33.6
8è Ogier-Ingrassia (Citroën) 1:33.8
9è Neuville-Gilsoul (Hyundai) 1:34.5
10è Evans-Martin (Ford) 1:35.1
11è Camilli-Buresi (Citroën R5) 1:35.5
12è Gryazin-Fedorov (Skoda R5) 1:35.6
13è Ostberg-Eriksen (Citroën R5) 1:35.7
14è Veiby-Andersson (VW R5) 1:36.5
18è N. Solans-Martí (VW R5) 1:37.1
24è J. Solans-Barreiro (Ford R5) 1:38.2

Solans contra Solans

La participació dels germans Nil i Jan Solans és un dels grans al·licients esportius del ral·li Catalunya per a l’afició del país. Tots dos corren en la categoria WRC2; el gran, Nil, de 27 anys, amb un Volkswagen R5 i amb Marc Martí –el català amb més experiència en el WRC– com a copilot, mentre que el petit, Jan (21), s’estrena amb un Ford R5 després de vèncer el títol mundial júnior en la prova anterior, a Gal·les. Serà el primer cop que s’enfrontaran amb les mateixes armes, per bé que el seu plantejament és del tot oposat. Després de sis mesos aturat, Nil ha llogat un R5 per mirar de lluitar per la victòria. En canvi, Jan debuta a Salou amb un R5 i aborda el ral·li com un test amb vista al 2020, quan farà el curs sencer en WRC2.

Coma, al Dakar amb Alonso

Toyota va usar la base del ral·li RACC a Port Aventura per presentar el seu programa per al Dakar 2020 i confirmar la participació de Fernando Alonso, amb Marc Coma com a copilot. El d’Avià, cinc cops vencedor del Dakar en moto, va explicar que Toyota es va posar en contacte amb ell quan es covava el concurs del bicampió de F-1: “De seguida vaig sentir que si arribava l’oportunitat era impossible dir que no.” I hi va afegir: “L’objectiu és evitar problemes i acabar la cursa; si ho aconseguim, estarem força endavant.” Toyota té un segon copilot català, l’anoienc Àlex Haro, que fa tres setmanes va vèncer el ral·li del Marroc, en l’estrena com a copilot de Giniel de Villiers. Els altres pilots dels Hilux V8 són Nasser al-Attiyah i Bernhard ten Brinke.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)