Dakar

LAIA SANZ

PILOT DE GAS GAS EN EL DAKAR

“Soc molt conscient del que puc fer i del que no”

“Si és un Dakar en què no es corre tant, la gent es perd més, passen més coses..., al final, a mi, tot això em va bé”

“És un plaer que m’hagin escollit ambaixadora de Gas Gas, però esportivament no canvia res”

El nou sistema de navegació és positiu per igualar una mica les condicions de tothom i afavorir el joc net

El Dakar 2020 engega el 5 de gener i Laia Sanz (Cor­bera de Llo­bre­gat, 11/12/1985) hi arriba després d’una pre­tem­po­rada excel·lent, en què ha gua­nyat la copa del món de ral·lis tot ter­reny gràcies al setè lloc en el Silk Way (pun­tu­ava doble) i el divuitè al Mar­roc. Un con­trast radi­cal amb l’edició del 2019, quan una malal­tia va fer tron­to­llar la seva par­ti­ci­pació però va cloure la prova en el dotzè lloc abso­lut, un resul­tat que no dubta a qua­li­fi­car de “mira­culós”.

Si féssim una regla de tres...
És clar, veient com de mala­ment em tro­bava l’any pas­sat i vaig aca­bar dot­zena, ara hau­ria de gua­nyar. Però en el Dakar pas­sen tan­tes coses que, de vega­des, l’any que hi arri­bes més ben pre­pa­rat ho fas pit­jor. És clar que has d’estar el millor pos­si­ble, però no saps mai el que pot pas­sar. De fet, repe­tir el dotzè lloc de l’any pas­sat seria un resul­tat boníssim.
Sem­bla que li té la mida presa.
Sé molt bé quin és el meu nivell, soc molt cons­ci­ent del que puc fer i del que no. Em conec molt bé i crec que això és el que m’ha aju­dat a aca­bar cada any.
Hi pensa gaire, en el novè lloc del 2015? Un top 10 es pot tor­nar a repe­tir?
Ho veig molt com­pli­cat, perquè a més a més ara hi ha un nivell al·luci­nant. Però cal veure quin tipus de Dakar ens tro­bem. Si és un Dakar en què no es corre tant, la gent es perd més, pas­sen més coses..., al final, a mi, tot això em va bé. No vol dir que jo no em perdi, sinó que, si em sortís bé, em dona­ria més pos­si­bi­li­tats de llui­tar amb pilots més ràpids.
Pel que fa a la moto, estrena nous colors però, a la pràctica, no can­via gaire res.
No, tinc les matei­xes garan­ties pel que fa a la mecànica. És una moto que ja conec.
El fet d’anar amb els colors de Gas Gas ha can­viat el seu esta­tus dins l’equip? Ara és la cap de files d’una marca.
Sí, estant a KTM hi havia molts galls dins del galli­ner. És un plaer que m’hagin esco­llit com a ambai­xa­dora de Gas Gas. De moment soc l’única pilot i em tocarà defen­sar-ne els colors en soli­tari, però al cap i a la fi és posi­tiu i, espor­ti­va­ment, no em can­via res, a mi.
Una marca giro­nina, de casa, amb la qual ja havia estat.
Sí, però ara és austríaca, pro­pi­e­tat de KTM. És una nova era de Gas Gas, que no té res a veure amb èpoques pas­sa­des.
Una marca, també, amb molta vin­cu­lació amb el trial. El fet de pilo­tar ara una Gas Gas li ha fet pen­sar a tor­nar a fer alguna prova de trial?
De moment ja els he dema­nat una moto de trial. Si em trobo bé, no des­carto fer algun trial l’any que ve.
Ha con­ti­nuat prac­ti­cant trial aquests anys?
Només uns tres cops l’any, per sor­tir amb els amics. Ho faig per pas­sar-m’ho bé i encara me’n recordo una mica.
Una altra nove­tat del Dakar és el nou sis­tema de nave­gació, en què us entre­ga­ran el recor­re­gut el mateix matí de l’etapa.
Sí, ho faran en sis dels 12 dies. A mi m’agrada, afa­vo­reix el joc net. No faci­lita que hi hagi pilots massa espa­vi­lats, com va pas­sar l’any pas­sat. És posi­tiu per igua­lar una mica les con­di­ci­ons de tot­hom, que ningú pugui dur ano­ta­ci­ons a la moto. A banda, ens estal­viarà haver d’estar tres hores cada dia fent el lli­bre de ruta de l’endemà.
Podria ser més perillós? Si els pilots no volen aflui­xar el ritme però no han pogut repas­sar el lli­bre de ruta abans...
Aquest és el tema. Has de ser cons­ci­ent que, si no pots lle­gir el lli­bre de ruta igual de bé, has d’aflui­xar el ritme. La nova gene­ració de pilots té la men­ta­li­tat que això és una cursa de motocròs i crec que tots ple­gats l’hem de can­viar una mica. Jo ja ho faria cada dia, però crec que ho volen intro­duir a poc a poc.
També cal par­lar de la nova des­ti­nació, l’Aràbia Sau­dita. Sem­bla que la pri­mera set­mana són pis­tes i la segona, desert. No sé si és una sim­pli­fi­cació encer­tada.
No ho sé. Crec que en la pri­mera set­mana ja tin­drem trams fora de pista; dunes pot­ser no, però nave­gació sí. També diuen que les pis­tes no esta­ran tan tren­ca­des com al Mar­roc. Si les pis­tes no estan tren­ca­des també em van força bé, nor­mal­ment.
Ha aixe­cat pol­se­guera el reguit­zell de nor­mes de ‘com­por­ta­ment decorós’ que cal com­plir...
Aquest tema s’ha exa­ge­rat una mica. És clar que no obli­dem on anem, però el bivac és un món a part i no ens afec­tarà gaire. El país es vol obrir, però suposo que tam­poc es pot fer tot de cop. Ima­gino, espero, que això can­viarà d’aquí a uns anys.
Li ho pre­gun­tava perquè el seu com­pany, Jaume Betriu, també corre el Dakar. De fet, ell hi debuta, men­tre que vostè, amb nou Dakars aca­bats a les espat­lles, no sé si ja es con­si­dera una experta.
És veri­tat que ja n’he fet uns quants i el fet d’haver-los aca­bat tots encara m’ha donat més experiència. Mirant la llista d’ins­crits, ja soc una de les vete­ra­nes, i espero que l’experiència es noti i sigui quel­com posi­tiu.
I, amb aquesta experiència al sarró, quin con­sell li ha donat?
Que no corri gaire. És el que em van donar en el meu pri­mer Dakar i em va anar molt bé.
Par­lant de vete­ra­nia, cada any surt la qüestió del seu pos­si­ble pas als cot­xes. Va pas­sant el temps, acaba de fer 34 anys, ja ho veu més pro­per?
M’agra­da­ria que fos més pro­per que no pas quan tenia 25 anys. I, si un dia tingués l’opor­tu­ni­tat, m’hi llançaria de cap. Però ara no és fàcil fer el pas als cot­xes. On no em veig és fent de copi­lot; pateixo anant al cos­tat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)