Dakar

Tercera via per explorar

El Dakar espera retrobar el seu esperit aventurer a l’Aràbia Saudita, el nou escenari de la cursa més dura del món, després de les etapes a l’Àfrica i Sud-amèrica

El 65% dels quilòmetres són cronometrats i el 75%, sobre sorra

Després de 30 edi­ci­ons a l’Àfrica –inclo­ent-hi l’última, el 2008, al cap­da­vall can­cel·lada per amenaça ter­ro­rista– i onze a Sud-amèrica, el Dakar enceta avui el ter­cer capítol de la seva història, en un esce­nari nou, l’Aràbia Sau­dita, on la cursa més dura del món espera retro­bar l’espe­rit aven­tu­rer que va ins­pi­rar el cre­a­dor de la prova, Thi­erry Sabine, mort el 1986, durant la vui­tena edició. Aquesta set­mana ha mort també el seu pare, Gil­bert, als 97 anys, que va suc­ceir el seu fill en l’orga­nit­zació fins que l’empresa ASO –també orga­nit­za­dora del Tour de França– en va aga­far el relleu.

Para­do­xal­ment, l’arri­bada del Dakar a l’Ori­ent Mitjà hau­ria com­pla­gut els Sabine, amb eta­pes en línia sobre un recor­re­gut divers, amb un 75% de sorra, que en la segona set­mana s’endin­sarà en el desert ano­me­nat “lloc buit”. Seran 7.900 quilòmetres en dotze eta­pes (l’última, el 17 de gener), dels quals 5.100 seran cro­no­me­trats (el 65%), i una jor­nada de des­cans a Riad, el dia 11. A més, en sis eta­pes el lli­bre de ruta no s’entre­garà fins al mateix dia al matí, en comp­tes del dia ante­rior, la qual cosa impe­dirà que els pilots pre­pa­rin l’espe­cial amb ante­lació. Avui, els 349 vehi­cles ins­crits ja van per feina, amb una espe­cial de 319 quilòmetres (752 en total).

Els prin­ci­pals favo­rits

En motos, Honda (Joan Bar­reda, Ricky Bra­bec i Kevin Bena­vi­des) inten­tarà un cop més tren­car la ratxa de KTM (Toby Price, Matt­hias Walk­ner i Sam Sun­der­land), que acu­mula 18 victòries segui­des, amb permís de Xavier de Soul­trait, Adrien van Beve­ren i Franco Caimi (Yamaha), i Pablo Quin­ta­ni­lla (Husq­varna).

En cot­xes es plan­teja un duel desi­gual entre Toyota i Mini. L’equip japonès pre­senta tot un esquadró, amb Nas­ser al-Attiyah (bon conei­xe­dor del ter­reny i últim ven­ce­dor a Sud-amèrica), Giniel de Villi­ers, Fer­nando Alonso, Bern­hard Ten Brinke i el campió local Yazeed al Rajhi; men­tre que Mini només fa córrer dos buguis, per als experts Car­los Sainz i Stéphane Peter­han­sel. De retruc, Mini ha arra­co­nat el desen­vo­lu­pa­ment del model 4x4, cosa que ha empès Nani Roma a fit­xar per Borgward, un pro­jecte de futur que encara no és prou madur.

Un altre expi­lot de Mini, Cyril Des­pres, ha tro­bat aixo­pluc entre els SxS, la cate­go­ria dels buguis lleu­gers que cada cop agafa més volada. Amb el nou pro­to­tip de Red Bull, el francès serà un dels grans rivals de l’equip ofi­cial Can-Am, vigent campió, en el qual corre Gerard Farrés. En cami­ons, es repro­duirà la lluita entre Kamaz i Iveco.

LA DADA

425
quilòmetres
tenen, de mitjana, les 12 especials. La més curta, avui (319); la més llarga, el dia 12 (546).

Un procés d’obertura al ralentí

Seu del Dakar fins al 2024, l’Aràbia Saudita fa un pas més cap a l’obertura internacional per mitjà de l’esport, una tàctica també usada amb les supercopes italiana i espanyola de futbol i les curses de fórmula E. En aquest sentit, la participació de dotze dones, entre 573 pilots i copilots (un magre 2%), en l’únic país del món on fins fa un any i mig les dones no podien conduir, té una forta càrrega simbòlica. Cinc són pilots de motos, liderades per Laia Sanz; dues condueixen sengles cotxes; tres són copilots, incloent-hi la catalana Petra Zemánková, i en SxS hi ha l’únic equip tot femení, Liparoti i Fisher (substituta de la catalana Rosa Romero, lesionada). Per prescripció mèdica, no hi serà Andrea Mayer, que havia de ser la copilot del seu marit, Stéphane Peterhansel.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)