Dakar

L’agra llei del desert

El pilot portuguès de motos Paulo Gonçalves mor durant la setena etapa del Dakar, en el retorn després del dia de descans

Honda i Mini tornen a guanyar l’especial i refermen el domini en motos i cotxes, respectivament

C’est l’Afri­que, patron!”, acos­tu­mava a repli­car el cre­a­dor del Dakar, Thi­erry Sabine, quan algun par­ti­ci­pant es quei­xava de la duresa extrema de la prova. El repte va valer al Dakar l’afe­gitó de l’última gran aven­tura del segle XX, un motiu que el ral·li raid més gran del món espe­rava retro­bar, ja en ple segle XXI, amb el desem­bar­ca­ment a l’Aràbia Sau­dita. L’aven­tura, però, implica un risc. Ahir, Paulo Gonçalves no va poder bur­lar l’agra llei del desert i va morir durant la setena etapa, l’endemà del dia de des­cans a la capi­tal, Riad. El pilot por­tuguès de Hero va caure en el quilòmetre 276 de l’espe­cial, a les 10 toca­des del matí (hora local). Els ser­veis mèdics el van aten­dre en pocs minuts, però el van tro­bar incons­ci­ent i no el van poder rea­ni­mar. Feia cinc anys que no moria cap pilot en el Dakar; l’últim havia estat el pri­vat polonès Mic­hal Her­nik, mort per des­hi­dra­tació el 2015, a Xile.

Gonçalves –hau­ria fet 41 anys el 5 de febrer– era un dels pilots més popu­lars de la cara­vana, segon el 2015 (rere Marc Coma), quan era pilot d’Honda HRC. Aquest any cor­ria amb la marca índia Hero, en què un dels seus com­panys d’equip hau­ria d’haver estat el mares­menc Oriol Mena, final­ment absent per lesió. Era el 46è de la gene­ral, després d’haver tren­cat el motor durant la ter­cera etapa, dimarts pas­sat, però des d’ales­ho­res sumava tres espe­ci­als segui­des en el top ten.

Res­so­nen ara les parau­les de Gerard Farrés, que la vigília del començament de l’edició 2020 rao­nava en aques­tes pàgines per què, d’un temps ençà, tants pilots de motos esta­ven fent el pas al seient de la dreta d’un cotxe: “A les motos t’hi jugues la pell, cada vegada costa més arri­bar a dalt, i aquí, fent de copi­lot, et pots gua­nyar la vida.” Tal vegada el mateix Sabine –mort el 1986, amb qua­tre pas­sat­gers més, quan l’helicòpter amb què con­tro­lava la cursa va xocar amb una duna– n’era ben cons­ci­ent, de la peri­llo­si­tat que impli­cava el seu somni de com­pe­tir des­a­fi­ant el desert. “Però el Dakar és això, mes­tre”, hau­ria dit, envol­tat per la seva aurèola de visi­o­nari.

Tor­nen el tri­omf a Farrés

Un dels pilots que es van atu­rar per assis­tir Gonçalves va ser Kevin Bena­vi­des, jun­ta­ment amb Toby Price i Ste­fan Svitko. El pilot argentí d’Honda va ser decla­rat el ven­ce­dor de l’etapa un cop l’orga­nit­zació li va des­comp­tar el temps que va estar atu­rat. Es va refer, així, de la dis­sort de l’etapa ante­rior, diven­dres, quan va tren­car el motor i va per­dre qua­tre hores. El seu com­pany Joan Bar­reda va ser segon per segona etapa con­se­cu­tiva. Refer­mava així el domini d’Honda, que ha gua­nyat qua­tre de les cinc últi­mes espe­ci­als i lidera la gene­ral amb un sòlid i regu­lar Ricky Bra­bec, cinquè ahir.

En cot­xes, Mini també va refer­mar la seva auto­ri­tat, amb la cin­quena victòria seguida d’un dels buguis pre­pa­rats per l’equip X-Raid. Car­los Sainz i Lucas Cruz es van endur el ter­cer tri­omf par­cial d’aquesta edició, en l’espe­cial més llarga de la prova, de 546 quilòmetres, un 85% sobre dunes i sorra fora de pista. Tan­ma­teix, Nas­ser al-Attiyah va ser segon, amb el millor Toyota, i en la gene­ral es manté, amenaçador, a deu minu­tets del pilot madri­leny i el copi­lot de Ripo­llet. Nani Roma va igua­lar el seu millor lloc, onzè, el pri­mer fora de Mini i Toyota.

En SxS, Gerard Farrés va recu­pe­rar la victòria en la sisena etapa, ja que l’orga­nit­zació va reti­rar al de Man­lleu i a Armand Monleón la pena­lit­zació que diven­dres els havia rele­gat al segon lloc. Ahir van ser vui­tens.

LES DADES

13è
Dakar
estava disputant Gonçalves, que hi va debutar el 2006. Havia guanyat dues etapes.
30
participants
han mort en les 42 edicions de la cursa, 21 dels quals en moto, incloent-hi els últims 12.
Motos. 7a etapa
1r Kevin Benavides (Honda) 4h36:22
2n Joan Barreda (Honda) a 1:23
3r Matthias Walkner (KTM) a 4:17
4t Luciano Benavides (KTM) a 4:48
5è Ricky Brabec (Honda) a 4:52
6è Nacho Cornejo (Honda) a 6:12
7è Toby Price (KTM) a 7:57
8è Pablo Quinanilla (Husqvarna) a 8:44
9è Andrew Short (Husqvarna) a 9:02
10è Franco Caimi (Yamaha) a 9:59
17è Jaume Betriu (KTM) a 17:26
18è Joan Pedrero (KTM) a 17:46
20a Laia Sanz (Gas Gas) a 21:27
86è Pep Mas (Husqvarna) a 2h10:07
Motos. General
1r Ricky Brabec (Honda) 28h25:01
2n Pablo Quintanilla (Husqvarna) a 24:48
3r Nacho Cornejo (Honda) a 27:01
4t Toby Price (KTM) a 28:44
5è Joan Barreda (Honda) a 29:29
6è Matthias Walkner (KTM) a 33:04
7è Luciano Benavides (KTM) a 38:58
8è Skyler Howes (Husqvarna) a 1h15:02
9è Franco Caimi (Yamaha) a 1h15:31
10è Stefan Svitko (KTM) a 1h19:41
15è Jaume Betriu (KTM) a 2h36:42
17a Joan Pedrero (KTM) a 2h51:11
18a Laia Sainz (Gas Gas) a 2h52:56
75è Pep Mas (Husqvarna) a 14h06:53
Quads. 7a etapa
1r Simon Vitse (Yamaha) 6h02:52
2n Giovanni Enrico (Yamaha) a 0:11
3r Ignacio Casale (Yamaha) a 1:31
Quads. General
1r Ignacio Casale (Yamaha) 36h12:58
2n Simon Vitse (Yamaha) a 36:43
3r Rafal Sonik (Yamaha) a 1h23:31
Cotxes. 7a etapa
1r Sainz-Cruz (Mini) 4h16:11
2n Al-Attiyah-Baumel (Toyota) a 2:12
3r Peterhansel-Fiuza (Mini) a 2:53
4t Ten Brinke-Colsoul (Toyota) a 2:58
5è Al Rajhi-Zhiltsov (Toyota) a 7:36
6è Alonso-Coma (Toyota) a 7:49
7è De Villiers-Haro (Toyota) a 10:19
8è Przygonski-Gottschalk (Mini 4x4) a 11:41
9è Terranova-Graue (Mini 4x4) a 12:04
10è Seaidan-Alexy (Mini 4x4) a 13:32
11è Roma-Oliveras (Borgward) a 19:57
12è Van Loon-Delaunay (Toyota) a 20:07
30è Calleja-Aregall (Toyota) a 57:20
47è Foj-Santamaría (Toyota) a 2h10:38
59è Font-Rodríguez (Toyota) a 4h47:47
- Esteve-Villalobos (BV6) WP4
Cotxes. General
1r Sainz-Cruz (Mini) 27h49:14
2n Al-Attiyah-Baumel (Toyota) a 10:00
3r Peterhansel-Fiuza (Mini) a 19:13
4t Al Rajhi-Zhiltsov (Toyota) a 44:24
5è Terranova-Graue (Mini 4x4) a 55:58
6è De Villiers-Haro (Toyota) a 1h05:58
7è Ten Brinke-Colsoul (Toyota) a 1h15:56
8è Serradori-Lurquin (Century) a 1h21:57
9è Seaidan-Alexy (Mini) a 2h13:43
15è Alonso-Coma (Toyota) a 3h26:02
24è Roma-Oliveras (Borgward) a 6h52:30
30è Calleja-Aregall (Toyota) a 8h31:22
54è Font-Rodríguez (Toyota) a 40h55:44
SxS. 7a etapa
1r Hildebrand-Cazalet (Red Bull) 5h26:35
2n Currie-Berriman (Can-Am) a 11:15
Farrés-Monleón (Can-Am) a 18:47
9è Puras-Blanco (Can-Am) a 21:18
30è Peña-Tornabell (Polaris) a 1h33:06
31è Navarro-Solà (Can-Am) a 1h42:12
SxS. General
1r Currie-Berriman (Can-Am) 34h40:04
2n López-Latrach (Can-Am) a 32:03
3r Kariakin-Vlasiuk (Can-Am) a 42:57
8è Puras-Blanco (Can-Am) a 2h13:18
12è Farrés-Monleón (Can-Am) a 4h26:28
13è Navarro-Solà (Can-Am) a 4h43:19
24è Peña-Tornabell (Polaris) a 8h52:05
Camions. 7a etapa
1r Karginov-Mokeev-Leonov (Kamaz 5h01:02
2n Sotnikov-Akhmadeev-Akhmetzianov (Kamaz) a 0:03
17è Llovera-Marco-Torres (Iveco) a 41:36
26è Juvanteny-Criado-Domènech (Man) a 2h06:17
Camions. General
1r Karginov-Mokeev-Leonov (Kamaz) 30h06:45
2n Shibalov-Nikitin-Tatarinov (Kamaz) a 21:12
3r Viazovich-Haranin-Zaparoshchanka (Maz) a 46:39
14è Llovera-Marco-Torres (Iveco) a 5h52:57
20è Juvanteny-Criado-Domènech (Man) a 17h46:35

Cancel·lada la 8a etapa de motos i quads

La consternació per la mort de Paulo Gonçalves en el campament del Dakar, i en especial entre els seus companys motoristes, ha dut l’organitzador, ASO, a anul·lar l’etapa d’avui per a les motos i els quads, un bucle al voltant de Wadi al-Dawasir. Segons el comunicat de l’organització, la decisió es va prendre després d’una reunió amb els pilots, “per tal de respectar el dolor i el recolliment dels pilots que acaben de perdre un amic”. Gonçalves era una “figura emblemàtica del Dakar, respectat i admirat per tothom”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)