Fórmula 1

JOAN FONTSERÈ

DIRECTOR DEL CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA

“Voldríem sortir-ne reforçats”

“Amb la F-1, posem-nos-hi bé, però no per aquest any. Jo m’hi poso bé per als pròxims cinc anys”

“Dorna encara no preveu no fer el GP de Catalunya, però ho hauríem de tenir clar abans de l’1 de maig”

Ho tenim en compte tot: anul·lar el GP, fer-lo a porta tancada, ajornar-lo fins al segon semestre o passar-lo al 2021

Des de la dimissió de Vicenç Agui­lera i fins que es nomeni un nou pre­si­dent –la crisi del coro­na­vi­rus ho endar­re­rirà– Joan Font­serè (Sant Feliu de Codi­nes, 1974) és el prin­ci­pal inter­lo­cu­tor del cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya, que acaba de veure com el GP de F-1 (10 de maig) és ajor­nat d’entrada. Pel de Moto GP –diu– encara no és hora de patir. Esprem el seu cer­vell i el del seu equip per inten­tar que d’aquesta crisi en sor­geixi alguna nova opor­tu­ni­tat.

Com ha anat el procés de l’ajor­na­ment? Amb qui s’ha par­lat?
La res­pon­sa­ble de les rela­ci­ons amb els cir­cuits de Liberty Media, Chloe Tar­gett, que ja estava amb Eccles­tone, ha estat la inter­lo­cu­tora. Però en la segona tanda de tests vaig par­lar una hora amb Chase Carey [CEO de Liberty] dels tests, de la pròrroga del nos­tre con­tracte i de com estàvem nosal­tres, perquè ell ja conei­xia la dimissió de Vicenç Agui­lera. Em va dir que s’ale­grava de par­lar de coses posi­ti­ves perquè n’estava tip del coro­na­vi­rus. Li vaig dema­nar com ho veia i va res­pon­dre que no sabia res, no podia dir res. Volia sal­var Bah­rain i el xeic li havia dit que cap pro­blema, a menys que talles­sin el trànsit aeri... que és el que va aca­bar pas­sant.
Abans va caure Austràlia i es plan­teja un calen­dari que arrenca a finals de maig...
Envio un mis­satge de suport a Chloe Tar­gett i em poso a la seva dis­po­sició per aju­dar en el que sigui. Tenim en compte totes les pos­si­bi­li­tats: anul·lar el nos­tre GP, dis­pu­tar-lo a porta tan­cada, fer-lo amb els 25.000 espec­ta­dors que fins avui han com­prat una entrada, ajor­nar-lo fins al segon semes­tre o pas­sar-lo al 2021. El que sigui més útil per sal­var el cam­pi­o­nat i acon­se­guir que el del 2021 sigui més fort, que és una cosa que ens interessa a tots. I li afe­geixo que pot comp­tar amb Bar­ce­lona com a ciu­tat fàcil per als equips en l’aspecte logístic, cli­ma­tològica­ment vàlida i posseïdora de 30 anys d’experiència orga­nit­zant grans pre­mis. Són tres actius que tenim i que posem a la seva dis­po­sició.
Vaja, que s’hi posen bé.
Ningú sap quan s’aca­ba­ran els efec­tes d’aquest coro­na­vi­rus. I com que no sabem on som, rei­te­rem l’oferta. Diu­menge pas­sat vam fer una reunió vir­tual amb tots els cir­cuits. Sin­ga­pur explica que quan es va aca­bar la pandèmia de SARS el 2004, el seu govern va decre­tar dos anys sense esde­ve­ni­ments amb públic. I jo els explico que quan estava a Octa­gon, Hong Kong ens va con­trac­tar per mun­tar una prova del mun­dial de trial indoor i una exhi­bició al car­rer amb Laia Sanz, el 2005. Dos governs asiàtics i dues mane­res ben opo­sa­des de veure-ho. Hong Kong volia demos­trar que s’hi podia anar sense perill. També hem par­lat amb Sil­vers­tone i Zand­vo­ort. Els angle­sos diuen que si dos mesos abans, a mit­jan maig, no tenen la cer­tesa de poder-la fer, serà difícil que s’hi posin. Aquest dilluns Chloe Tar­gett m’informa que no tenen calen­dari i que tots els que vegi són pura espe­cu­lació. I quan em demana si podríem anar al segon semes­tre li dic que a nosal­tres tots ens va bé si és que ens con­si­de­ren impres­cin­di­bles. Ho he tras­lla­dat al con­sell d’admi­nis­tració, que ha fet con­sul­tes amb el Depar­ta­ment d’Empresa, amb Turisme i amb el gremi, i veu­rem qui­nes dates ens esca­uen més.
Totes les pos­si­bi­li­tats que ha plan­te­jat a Liberty fan mal... A porta tan­cada és via­ble?
Els hem dit que tot això hau­ria de tenir un trac­ta­ment dife­rent. És evi­dent que si els únics ingres­sos venen d’obrir les por­tes, fer el GP a porta tan­cada és evi­dent que només es pot fer amb un cànon dife­rent. Ells saben que han de fer un calen­dari, perquè si no fan cur­ses no tenen diners per pagar els equips, i si no paguen els equips, el 2021 en tin­dran la mei­tat a la gra­e­lla.
Ajor­nar el GP fins al 2021 seria fins i tot con­ve­ni­ent?
És un esce­nari més. Tor­nant a l’exem­ple de Hong Kong, puc pen­sar que si quan tot es va res­ta­blint pots expli­car al món que Bar­ce­lona està aco­llint F-1, que tot fun­ci­ona i que la gent no es mor pel car­rer, és una bona cam­pa­nya d’imatge. A la con­se­llera sem­pre li dic que hem de posar sobre la taula mol­tes coses: si anem a l’any que ve ens estal­viem els calés d’aquest any, els podem inver­tir en el sec­tor turístic perquè refloti... Però si tu ets del sec­tor turístic i et diuen que al segon semes­tre tens la F-1, quina millor cam­pa­nya tro­baràs a escala mun­dial?
Cir­cuits de Cata­lu­nya està en perill en sen­tit econòmic?
Sem­pre hem dit que el pro­blema econòmic del cir­cuit venia del cost de la F-1. Si aquest any no la fem... Ho has dit tu abans, pot­ser és el més con­ve­ni­ent.
Però també han dit que per­dre la F-1 és posar en qüestió el futur del cir­cuit.
És que no la per­dem, només l’ajor­naríem un any. A ningú se li escapa que això afecta tot­hom. Mira els tea­tres...
Con­tem­pla l’esce­nari que Liberty els plan­tegés que no pot rebai­xar els drets d’aquest any?
Els nos­tres ingres­sos s’han vist min­vats de manera molt nota­ble. En aquesta situ­ació, neces­si­taríem un altre incen­tiu...
Un plan­te­ja­ment més a llarg ter­mini...
Tu ho has dit abans. Posem-nos-hi bé, però no per aquest any. Jo m’hi poso bé per als pròxims cinc anys. Voldríem sor­tir reforçats d’aquí. Carey em va tru­car per par­lar de la situ­ació i jo li vaig res­pon­dre que si estan con­tents de les dues set­ma­nes de tests, ja saben que fa 30 anys que fem grans pre­mis. A par­tir d’aquí, no ani­rem a tocar allò que no sona. Aquest plan­te­ja­ment es pot fer perquè la feina de Vicenç Agui­lera ens ha dei­xat molt ben posi­ci­o­nats res­pecte a Liberty i perquè hi ha tres per­so­nes que després de la dimissió han aga­fat les reg­nes: Josep Mateu [pre­si­dent del RACC] com a pre­si­dent en fun­ci­ons, la con­se­llera Àngels Cha­con i el secre­tari del depar­ta­ment, Joa­quim Fer­rer.
M’agrada el mis­satge d’inten­tar sor­tir-ne reforçats.
El meu mis­satge a la F-1 sem­pre ha estat el mateix: hem de fer el que sigui perquè el 2021 tin­guem un cam­pi­o­nat de pri­mer nivell. No podem per­me­tre un 2020 amb un cam­pi­o­nat pobre, que perdi tot el sen­tit.
Què li arriba del govern res­pecte al relleu d’Agui­lera?
Parlo sovint amb la con­se­llera, i abans que quedés con­fi­nada estava bus­cant el per­fil que creu que ha de por­tar el cir­cuit.
Quina política tin­dran amb les entra­des ja venu­des?
Ho estem tre­ba­llant. Quan se sàpiga la data del GP, deci­di­rem. Hi haurà l’opció del reem­bor­sa­ment, però també d’altres. Hi haurà opci­ons múlti­ples.
Hi haurà ERTO al cir­cuit?
De moment tre­ba­llem tots des de casa i ja me’n cuido jo, que sigui així. Però la nos­tra ins­tal·lació és tan com­plexa que reque­reix man­te­ni­ment diari, en ins­tal·laci­ons, en informàtica...
S’ha de patir pel GP de Moto GP [7 de juny]?
La set­mana pas­sada vaig par­lar amb Car­melo Ezpe­leta [CEO de Dorna]. Volen sal­var les cur­ses de maig, ni que s’hagin de dis­pu­tar a porta tan­cada, però tenen por de no poder dis­po­sar dels ita­li­ans, i sense ells no hi ha cam­pi­o­nat. Si fan França i Itàlia, que van abans que la nos­tra... Ezpe­leta no con­si­dera encara no fer el GP de Cata­lu­nya. Per part nos­tra, saber-ho amb dos mesos d’ante­lació seria òptim per si hem de llançar una altra cam­pa­nya de venda d’entra­des. Podem ajus­tar-ho a un mes i mig. Abans de l’1 de maig hauríem de tenir-ho clar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.