Fórmula 1

Motor

Red Bull sense ales

El circ es reprèn amb imatges singulars, tant per les mascaretes que llueixen pilots i mecànics com per l’absència apocalíptica de públic, que passen a la història de la competició

Hamilton fa el millor temps en els lliures amb la nova i reivindicativa fletxa negra de Mercedes, seguit del seu company Bottas i amb Verstappen lluny

La versió reduïda de vuit curses europees del mundial 2020 arrenca amb moltes mesures de prevenció

E l brogit eixordador i alhora celestial de l’acceleració i les reduccions dels motors dels cotxes de fórmula 1 no es va veure ahir acompanyat ni pels murmuris d’admiració dels aficionats fidels, ni pels seus aplaudiments litúrgics dels divendres d’entrepans i primeres sensacions amb l’asfalt en un escenari de buidor apocalíptica. Jutges i mecànics amb mascaretes multicolors, absència de glamur i personatges convidats sovint superflus al pàdoc. Poc ambient i la mateixa feina de sempre per afinar les màquines, sempre vigilant de rentar-se bé les mans, i guanyar temps al temps en les dues sessions del primers entrenaments lliures celebrades ahir al circuit austríac Red Bull Ring de Spielberg (Estíria), a uns 50 quilòmetres a l’oest de la ciutat de Graz, per si algú s’hi vol desplaçar un altre any.

La versió reduïda de vuit curses europees de mundial 2020 i encara ampliable a altres continents si la pandèmia ho permet, va arrencar amb moltes mesures de prevenció sanitària, comme il faut. Tests preventius als pilots, personal estrictament imprescindible i amb tests realitzats en el lloc d’origen i desplaçaments en viatges selectius, distanciament social –el podi de demà no serà el normal– i l’obligatorietat de quedar-se al circuit fins a la segona prova de la setmana vinent, mesura que els pilots ahir tractaven de negociar per marxar tres dies a esbargir-se a Montecarlo –els que hi visquin– o on sigui, en un intent de rebentar la bombolla establerta pels responsables del circ.

Un exemple de les precaucions. Bona part dels pilots com Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Checo Pérez o Lando Norris van evitar dormir a l’hotel assignat per l’organització per evitar contactes amb els seguidors i van fer nit al motorhome del càmping del circuit. Carlos Sainz, el gran protagonista durant el confinament arran del seu fitxatge sonat per Ferrari, no va tenir problemes a dormir a l’hotel designat. La mascareta que ha promocionat i ven la fórmula 1, en un to més anecdòtic, és curiosament només per fer bonic i no compleix les mesures sanitàries. Du el logo de la marca però és un simple objecte per a col·leccionistes (19,99 euros). Una paradoxa en un esport d’alta tecnologia.

El nou circ de boca tapada literal i gel espera la vacuna per recuperar la seva essència, però des del punt de vista de la viabilitat ja ha fet prou amb configurar un calendari de vuit curses realista –i alhora també surrealista en només un continent– a la recerca de campió. La represa permet fer bullir almenys una mica l’olla i que la indústria no s’ensorri. Els equips tenen problemes de liquiditat i trampegen com poden la situació. McLaren, en venda, n’és l’exemple paradigmàtic.

L’hexacampió Hamilton i que aspira a igualar els set títols del llegendari Michael Schumacher, no té bons records recents d’Àustria, tot i que ahir va ser el millor en els entrenaments lliures. De fet, el seu darrer triomf el va signar el 2016. El vencedor els dos últims anys va ser l’holandès Max Verstappen (Red Bull), l’home que els experts auguren com l’únic capaç d’evitar el setè títol mundial del britànic i que aspira a convertir-se en el campió més jove de la història.

Hamilton, malgrat l’amenaça del talent del seu jove rival de 22 anys, se sent fort en tots els sentits. Segons els diaris britànics, ha demanat a Mercedes 44 milions d’euros a l’any, una xifra astronòmica, i més en l’entorn d’incertesa econòmica actual. La xifra és una picada d’ullet al seu estimat dorsal 44, que no ha volgut canviar per l’1 al qual tindria dret. Va triar el 44 el 2014 perquè la matrícula del cotxe del seu pare quan competia en kàrting acabava amb el número 44.

Reivindicació

Les fletxes tradicionalment platejades de Hamilton i Bottas s’han tenyit de negre solidari per reivindicar al món la igualtat. L’assassinat de George Floyd ha sacsejat consciències, i la fórmula 1, abanderada pel seu líder, també s’hi ha implicat, que ja és estrany i remarcable. Es diu que diumenge en la cursa, la totalitat de la graella podria posar el genoll a terra per reivindicar la causa buscant viralitat.

Domini
Hamilton (Mercedes) va ser el millor tant en la primera com en la segona sessió de lliures amb 1:04.304 –4.813 metres– i va superar de 197 mil·lèsimes el seu company, el finlandès Valtteri Bottas. L’holandès Max Verstappen (Red Bull), que competia a casa, va tenir problemes i va acabar vuitè a 9 dècimes. La sorpresa la va signar el mexicà Checo Pérez (Racing Point) –el rebatejat com el Mercedes rosa–, tercer a sis dècimes.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)