Fórmula 1

No hi deixa ni les engrunes

Motor. Hamilton, nou líder del campionat, obté el seu vuitè triomf a Hungaroring. Domina el gran premi des de la sortida, fa la volta ràpida i dobla alguns dels seus principals rivals

Ben aviat, Lewis Hamil­ton podrà exi­gir que alcin un monu­ment en honor seu a Hun­ga­ro­ring. El campió del món hi va asso­lir el seu vuitè tri­omf en el Gran Premi d’Hon­gria i va igua­lar així el rècord de Mic­hael Schu­mac­her en el Gran Premi de França. A propòsit de Hamil­ton, però, no només hem de par­lar del que va acon­se­guir, sinó de com ho va acon­se­guir. Dis­sabte va fer la pole i va rebai­xar el rècord abso­lut del cir­cuit, i ahir no només va domi­nar la cursa des de la sor­tida fins a la ban­dera de qua­dres, sinó que es va per­me­tre el luxe de fer també la volta ràpida en cursa (1 punt extra) i doblar els Fer­rari de Leclerc i Vet­tel i el Red Bull d’Albon. Tot ple­gat li va ser­vir per eri­gir-se en líder del cam­pi­o­nat (63 punts per 58 de Bot­tas) abans d’afron­tar el doble com­promís de Sil­vers­tone, al qual Mer­ce­des arri­barà després d’exhi­bir una supe­ri­o­ri­tat insul­tant.

L’heroi del dia va ser l’holandès Max Vers­tap­pen (Red Bull), que va pas­sar en menys de dues hores de l’infern d’un aban­do­na­ment pre­ma­tur al cel d’un segon lloc ines­pe­rat. En la volta de reco­nei­xe­ment, encara amb el cir­cuit xop, l’holandès va come­tre una errada: va sor­tir de la pista, va aixa­far l’aleró del davant i va mal­me­tre la sus­pensió. Els mecànics de l’equip van haver de repa­rar el cotxe con­tra rellotge sobre la gra­e­lla en una situ­ació estres­sant. L’holandès ho va agrair no només amb una gran sor­tida en què va avançar Pérez i Bot­tas, que es va ador­mir, sinó que en la pri­mera atu­rada a boxs –per treure els pneumàtics de pluja– es va col·locar segon, posició que va defen­sar amb dents i ungles davant l’atac final del segon pilot de Mer­ce­des.

Sense aigua

La gran incògnita que tenien tots els equips era l’amenaça de tem­pesta que sobre­vo­lava el cir­cuit hon­garès. Tots van fer les vol­tes de reco­nei­xe­ment amb pneumàtics de pluja, però ben aviat es van ado­nar que la pista s’asse­ca­ria en un tres i no res. Mag­nus­sen (Haas-Fer­rari) va sor­tir de boxs direc­ta­ment amb els slick i això li va valer per situar-se ter­cer quan tots els equips van entrar a can­viar les rodes. La prin­ci­pal pre­o­cu­pació de Hamil­ton durant la cursa, un cop es va veure amb un coixí de més de deu segons, va ser estar pen­dent del cel i de les gotes que que­ien. En van caure qua­tre, mai més ben dit, i no van tenir pràcti­ca­ment cap incidència. Vet­tel (Fer­rari) va ser el pri­mer entre els equips cap­da­van­ters que va entrar a boxs per posar pneumàtics durs i allar­gar-los fins al final. L’ope­ració li va sor­tir bé a mit­ges, perquè va arri­bar a tro­bar-se cinquè, però en les últi­mes vol­tes no es va poder defen­sar davant l’atac d’Albon. El mateix va pas­sar a Leclerc, que es va veure fora de la zona de punts en la part final en veure com el McLa­ren de Car­los Sainz li pas­sava per sobre. Pro­ble­mes greus, un altre cop, per a l’escu­de­ria de Mara­ne­llo.

El que­bequès Stroll (Racing Point-Mer­ce­des), que sor­tia d’un ines­pe­rat ter­cer lloc a la gra­e­lla, va avançar Bot­tas a la sor­tida, però va per­dre la bata­lla pel segon lloc amb Vers­tap­pen i més enda­vant va veure com el fin­landès li recu­pe­rava la posició en el segon canvi de rodes. Amb tot, no va come­tre erra­des i va aca­bar igua­lant la seva millor actu­ació en un gran premi després del quart lloc d’Ale­ma­nya el 2019. El Racing Point, però, con­ti­nua aixe­cant sos­pi­tes –i les pro­tes­tes ofi­ci­als de Renault així ho cer­ti­fi­quen– sobre les seves simi­li­tuds amb el Mer­ce­des ofi­cial del 2019.

A cinc de Schu­mac­her

La d’ahir va ser la victòria número 86 de Hamil­ton en la fórmula 1, a només cinc del rècord de Mic­hael Schu­mac­her. La con­fiança del pilot i l’equip es va poder obser­var qua­tre vol­tes abans del final, quan van deci­dir, amb uns 25 segons d’avan­tatge res­pecte a Vers­tap­pen, fer una última parada a boxs amb l’únic objec­tiu de posar els pneumàtics tous i fer la volta ràpida. Dit i fet. Hamil­ton, tot i tro­bar trànsit, va aca­bar el gran premi amb la seva millor volta: 1:16.627.

La pro­pera cita és la de Sil­vers­tone (dies 2 i 9 d’agost), just abans de la del Gran Premi, que es farà a Mont­meló.

PROTAGONISTES

GRAN PREMI D’HONGRIA
1r Lewis Hamilton (Mercedes) 1h36:12.474 2n Max Verstappen (Red Bull-Honda) a 8.702 3r Valtteri Bottas (Mercedes) a 9.452 4t Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) a 57.579 5è Alexander Albon (Red Bull-Honda) a 1:18.316 6è Sebastian Vettel (Ferrari) a 1 volta 7è Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) a 1 volta 8è Daniel Ricciardo (Renault) a 1 volta 9è Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) a 1 volta 10è Carlos Sainz (McLaren-Renault) a 1 volta
ABANDONAMENTS
Pierre Gasly (Alphatauri-Honda) volta 15
VOLTA RÀPIDA
Lewis Hamilton (1:16.627, a 208.823 km/hora) volta 70
CAMPIONAT DE PILOTS
1r Lewis Hamilton (Mercedes) 63 punts 2n Valtteri Bottas(Mercedes) 58 3r Max Verstappen (Red Bull-Honda) 33 4t Lando Norris (McLaren Renault) 26 5è Alexander Albon (Red Bull-Honda) 22 6è Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) 22 7è Charles Leclerc (Ferrari) 18 8è Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) 18 9è Carlos Sainz (McLaren-Renault) 14 10è Sebastian Vettel (Ferrari) 9
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1r Mercedes 121 2n Red Bull-Honda 55 3r McLaren-Renault 40
Avui a la sortida els mecànics m’han salvat i per això aquesta victòria també és per a ells
Max Verstappen
Red bull
És increïble com l’equip ha desenvolupat aquest cotxe en un any tan difícil
Lewis Hamilton
Mercedes
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.