Trial

TONI BOU

PILOT DE L’HONDA REPSOL TEAM

“Hem d’apropar encara més el trial a la gent”

“Un mes abans del mundial em vaig trencar el peroné, i encara vaig tenir sort que es van cancel·lar proves”

“Quan em van nomenar millor esportista català vaig pensar que hi ha alguns sacrificis que valen la pena”

Toni Bou (Piera, 1986) va cele­brar dis­sabte el seu 15è títol mun­dial seguit de trial, el 29è si hi afe­gim també els indoor. Admet que aquesta vegada la sort dels cam­pi­ons ha tor­nat a estar al seu cos­tat.

Deu tenir ja una sen­sació de ‘déjà-vu’, després de cada títol.
Sí, però un déjà-vu posi­tiu i dels que no can­sen.
Encara enmig de la pandèmia no ha estat un any fàcil.
El 2020 vam aca­bar molt d’hora, a l’octu­bre, i fins al juny pas­sat no ens hi vam posar perquè es va ajor­nar fins a finals d’any el mun­dial d’X-Trial (indoor). Vam tenir una pre­tem­po­rada molt llarga.
Abans del mun­dial va tenir un ensurt que gai­rebé li costa el cam­pi­o­nat.
Sí. Un mes abans de l’inici em va caure la moto a sobre en un entre­na­ment i em vaig tren­car el peroné. En el pri­mer gran premi, a Itàlia, ho vaig pas­sar molt mala­ment però vam poder anar de menys a més i recu­pe­rar molt bé.
Si el calen­dari no s’hagués reta­llat hau­ria estat impos­si­ble llui­tar pel títol?
Pri­mer de tot va ser una llàstima per­dre grans pre­mis com els del Japó, Angla­terra i la República Txeca, perquè el calen­dari va que­dar molt con­cen­trat, però haig d’adme­tre que he tin­gut sort perquè els dos grans pre­mis m’hau­rien engan­xat amb la lesió i no hau­ria pogut com­pe­tir-hi de cap manera. Tot just hau­ria fet una set­mana que tin­dria la placa a l’os. Però per al trial també era impor­tant sal­var el cam­pi­o­nat.
A prin­ci­pis d’any li van con­ce­dir el premi al millor espor­tista català. Devia pen­sar que ja tocava, després de 28 títols.
Ho vaig agrair molt perquè si t’ho mires bé el nivell dels espor­tis­tes a Cata­lu­nya és extra­or­di­nari i en aquell moment pen­ses que hi ha sacri­fi­cis que valen la pena.
El GP d’Espa­nya es va fer en un cir­cuit per­ma­nent i molt acces­si­ble. És aquest el futur del trial?
Sí. Que s’hi arribi fàcil­ment, que s’enten­gui la car­rera, que aquesta sigui espec­ta­cu­lar i que la gent la gau­deixi. Som un esport mino­ri­tari i, per tant, has d’apro­par-lo a la gent.
Plega Fuji­nama. Ima­gino que se’l tro­barà a fal­tar.
És una lle­genda viva i ho deixa després de fer una gran tem­po­rada. Ha estat extra­or­di­nari poder com­par­tir amb ell tots aquests moments durant els quinze anys en què hem estat com­panys d’equip. N’hem vist de tots els colors. Va ser un cap de set­mana molt emo­tiu, pel títol i també perquè ell ple­gava.
Tindrà poder de decisió en l’elecció del nou pilot?
M’ho con­sul­ta­ran perquè ha de ser algú que aporti un extra a l’equip. Serà un pilot jove amb capa­ci­tat de llui­tar també pel títol mun­dial i això serà una moti­vació extra per mi el pro­per any.
Es parla de Jaime Busto, Miquel Gela­bert o Gabriel Mar­ce­lli.
Tots tres han pro­gres­sat d’una manera increïble. A Busto el conei­xem perquè va estar vam nosal­tres i Mar­ce­lli és el més jove i també ja ha com­pe­tit amb una Honda ofi­cial. Qual­se­vol dels tres pot fer més pas­sos enda­vant si està amb nosal­tres el 2022.
Que hagi tor­nat Laia Sanz també ha aju­dat a la difusió del mun­dial d’aquest any.
La Laia és tota una lle­genda i que hagi vol­gut tor­nar al trial set o vuit anys després és molt bo per a nosal­tres, ja que la seva figura gràcies a l’enduro i també a les seves par­ti­ci­pa­ci­ons al Dakar ha cres­cut molt. Si algú pot fer una cosa com aquesta, tor­nar tant de temps després i gua­nyar, és ella.
Per les idees que expressa de cap a on hau­ria d’anar el trial, es veu en l’orga­nit­zació del mun­dial o fins i tot en la FIM?
Si soc sin­cer, la meva casa és el Rep­sol Honda Team. És on m’agra­da­ria que­dar-me i tre­ba­llar direc­ta­ment amb els pilots. Però encara ho veig lluny. Fins al 2024 tinc con­tracte i tinc ganes de con­ti­nuar com­pe­tint. Després, si cal aju­dar en l’orga­nit­zació dels grans pre­mis i del mun­dial, també ho faré, però a la fede­ració no m’hi veig, és un càrrec massa polític.
Les gires per pro­moure el trial arreu del món es podran repren­dre?
Teníem molts objec­tius mar­cats per al 2020 i hem per­dut mol­tes opor­tu­ni­tats i altres s’han ajor­nat; però ja tenim pla­ne­ja­des visi­tes a Israel, Estònia i Tailàndia i també al Japó. És una cosa que m’agrada molt perquè veus la gent com ho gau­deix i d’allà pot sor­gir una prova per exem­ple del mun­dial X-Trial. Tenim molts fronts oberts.
El 2022 començarà a ser un any nor­mal, doncs?
Fa pinta que sí, perquè amb la gent amb qui estic par­lant sem­bla que l’acti­vi­tat es recu­pera i Fuji­nami, ara que està reti­rat, obrirà més mer­cats als països ori­en­tals.
El mun­dial d’X-Trial del 2020 es farà aquest hivern. Hi haurà prova a Bar­ce­lona?
Es cor­rerà a Bar­ce­lona, Andorra i Por­tu­gal, però no està tot tan­cat. No ani­rem al Sant Jordi si estan crei­xent els casos a Cata­lu­nya. La idea és fer dues o tres pro­ves al novem­bre, un mun­dial indoor molt curt, i al gener i febrer començar el 2022 amb un mun­dial nor­mal, ja amb més pro­ves.
Per Nadal pot cele­brar, doncs, el mun­dial número 30. Ho dic per si és afi­ci­o­nat als números rodons.
És un número, quan hi penso, increïble, però també ho va ser el 10 i el 20, però pre­fe­reixo plan­te­jar-me cam­pi­o­nat a cam­pi­o­nat sense mirar més enllà i gau­dir-lo men­tre com­pe­tei­xes i també si el gua­nyes.
Costa que la tele­visió aposti pel trial com ho fa amb altres moda­li­tats del moto­ci­clisme?
Hem de posar-ho més fàcil, que sigui espec­ta­cu­lar i diver­tit. S’ha de fer enten­dre a la FIM que si es vol créixer i entrar en aquesta era on pots gene­rar drets de tele­visió has de can­viar de men­ta­li­tat.
Veu amb enveja els grans pre­mis de MotoGP?
No, però ells s’han sabut adap­tar. Tenen un grandíssim pro­mo­tor com és Dorna. Això és el que ens fal­ta­ria a nosal­tres, algú que hi posés diners i temps i que la FIM ho acceptés, perquè de vega­des han entrat pro­mo­tors però no es posen d’acord. Un pro­mo­tor neces­sita un molt bon patro­ci­na­dor i un patro­ci­na­dor neces­sita que hi hagi molta gent, i si no dei­xes fer un xou que arribi al públic i que es pugui enten­dre, és difícil que la gent vin­gui.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)