Fórmula 1

Verstappen consuma el miracle en la darrera volta i és el nou campió mundial

Max Vers­tap­pen (Red Bull) ha fet avui al cir­cuit de Yas Marina del Gran Premi d’Abu Dhabi un cop de tea­tre històric en la dar­rera volta del mun­dial de fórmula 1 pro­ba­ble­ment més igua­lat de tots els temps i s’ha apo­de­rat del seu pri­mer títol amb només 24 anys en una cursa èpica que s’ha rellançat a només una volta després d’un safety car pro­vi­den­cial per als seus interes­sos pro­vo­cat per l’acci­dent de Nic­ho­las Latifi, al qual li haurà de rega­lar una cis­te­lla de Nadal. El neer­landès hi ha arri­bat amb gomes toves noves perquè les ha can­viat de seguida que s’ha atu­rat la cursa i l’anglès, set cops campió, amb pneumàtics durs i molt des­gas­tats i se l’ha crus­pit.

Una mala sor­tida de Max Vers­tap­pen (Red Bull), que s’ha que­dat cla­vat, i una escan­da­losa decisió dels jut­ges de cursa a favor de Lewis Hamil­ton (Mer­ce­des) en la pri­mera volta, havien, no obs­tant això, apla­nat el camí al pilot anglès. L’apor­tació de Checo Pérez (Red Bull), rete­nint Hamil­ton, i el segon canvi de pneumàtics de Vers­tap­pen apro­fi­tant un vir­tual safety car havien afe­git una certa emoció al tram final, tot i que Hamil­ton ges­ti­o­nava amb eficiència les gomes dures a pesar que eren més velles que les del seu con­trin­cant. Però els fets s’han pre­ci­pi­tat en les dar­re­res vol­tes, dis­se­nya­des per una ment per­versa. Tot el gran premi, de fet. El ter­cer lloc del podi ha estat per al madri­leny Car­los Sainz (Fer­rari).

A Vers­tap­pen li ha tocat patir de valent i només la per­se­ve­rança, el talent, la sort i un equip sòlid i murri l’han impul­sat. D’entrada, però, l’ha espi­fi­ada en la sor­tida. Hamil­ton, murri, ha aga­fat el regal i s’ha situat pri­mer tren­cant els pronòstics i esmi­co­lant la posició pre­fe­rent del seu rival. El neer­landès ha estat a punt d’avançar Hamil­ton en el setè revolt quan li ha gua­nyat l’inte­rior entrant pri­mer al vèrtex i sense pas­sar-se de fre­nada, però Hamil­ton, que havia badat, se n’ha sor­tit per l’exte­rior de la pista i ha recu­pe­rat el lide­ratge després de tocar amb el bòlid de Red Bull, que ha recla­mat rei­te­ra­da­ment l’acció polèmica sense èxit. Els comis­sa­ris de la cursa han adduït que la sor­tida de límits de Hamil­ton, de la qual n’ha tret un clar bene­fici que hau­ria d’haver redi­mit retor­nant la posició, ha estat obli­gada per la mani­o­bra de Vers­tap­pen. Més que dis­cu­ti­ble. El britànic ha con­so­li­dat un avan­tatge de dos segons. Mala peça al teler de la firma austríaca, que havia d’entrar teòrica­ment abans al garatge a fer el canvi. A més, el vigent campió ha fet la volta ràpida i en la tret­zena ja li duia 5 segons. El pilot de Red Bull ha entrat en la 14a volta –2,1 segons–: pneumàtics durs. Hamil­ton s’ha atu­rat en la dis­se­tena i ha fet la mateixa aposta. Checo Pérez s’ha situat líder pro­vi­si­o­nal per davant de l’anglès, amb la missió ine­lu­di­ble de fer un tap. El neer­landès era ter­cer a nou segons del seu prin­ci­pal rival.

La feina de Pérez, fona­men­tal també en els entre­na­ments, ha estat bru­tal. Ha retin­gut Hamil­ton i ha pro­pi­ciat l’arri­bada de Vers­tap­pen –el neer­landès ha tin­gut temps per feli­ci­tar Pérez a través de la ràdio dient que “és una lle­genda”–, que s’ha situat a poc més d’un segon (22a volta). Un cop d’efecte que ha revi­ta­lit­zat les pos­si­bi­li­tats de l’aspi­rant amb un mon per davant en que la gestió de les gomes seria clau. Hamil­ton, però, no estava per èpiques i anava aug­men­tant l’avan­tatge.

Vers­tap­pen ha apro­fi­tat un vir­tual safety car en la 37a volta per entrar per segon cop –durs– i rein­gres­sar ja amb la ban­dera verda a 17 segons del líder. Que­dava encara un mon abans de la ban­dera de qua­dres (58 vol­tes). El pilot de Red Bull ha començat l’ope­ració reta­llada, amb volta ràpida inclosa, però no en feia prou. El safety car de la volta 53 per acci­dent de Nic­ho­las Latifi (Willi­ams) ha donat emoció al tram final. Com un coet, Vers­tap­pen ha posat com­pos­tos tous. Hamil­ton ha apos­tat per l’estratègia con­ser­va­dora. Sant tor­nem-hi. La car­rera s’ha rellançat a només una històrica volta en què Vers­tap­pen no ha fallat i ha ence­tat una nova era.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.