Dakar

La batalla de les marques

Dakar. Audi i KTM fan un gran esforç econòmic per guanyar per primer cop en cotxes i recuperar el domini en motos a l’Aràbia Saudita respectivament

Alguns dels gegants de la indústria auto­mo­bilística i moto­ci­clista no es pre­nen a broma el Dakar, un apa­ra­dor mediàtic de pri­mer ordre com ho demos­tren també els 75 mili­ons de dòlars per cinc anys que paga l’Aràbia Sau­dita per por­tar-lo al seu desert des de l’ante­rior edició. Audi ha imi­tat, en aquest sen­tit, el PSG i ha fit­xat a cop de talo­nari dues ver­ta­de­res lle­gen­des, Car­los Sainz, que con­fia un cop més en Lucas Cruz, i Stéphane Peter­han­sel perquè pilo­tin a par­tir de demà els nous híbrids 4x4, uns vehi­cles dis­se­nyats per tri­om­far però que molts veuen encara en fase d’expe­ri­men­tació per resis­tir 13 eta­pes d’una gran duresa.

Toyota no es vol que­dar enrere i compta un GR DKR Hilux de la nova cate­go­ria T1+ amb can­vis que una asse­gu­rança de vida com Nas­ser Al-Attiyah ja ha pro­vat amb èxit durant tota la tem­po­rada de raids. Nani Roma i el super­campió de ral·lis Sébas­tien Loeb par­tei­xen com a ter­cera aposta gua­nya­dora, ja que els can­vis en el regla­ment bene­fi­cien els seus Pro­drive. De la seva velo­ci­tat ningú en té cap dubte. En qual­se­vol cas, s’espera més igual­tat que en l’edició ante­rior quan Mon­si­eur Dakar va sumar el seu 14è tri­omf amb una gran supe­ri­o­ri­tat. Peter­han­sel, que ha gua­nyat més de la mei­tat dels Dakars que ha aca­bat, no va patir ni per la mecànica ni per la nave­gació. Aquesta vegada té la incògnita de com res­pondrà el nou Audi i un recor­re­gut des­co­ne­gut. Al-Attiya, en canvi, cor­rerà ja el seu sisè Dakar amb Toyota, i sem­bla l’aposta gua­nya­dora aquesta vegada.

Si en els cot­xes Audi ha tirat la casa per la fines­tra per gua­nyar el seu pri­mer Dakar en l’altra cate­go­ria reina, KTM va que­dar tocada en el seu orgull per la der­rota con­tra Honda en la pri­mera edició a l’Aràbia Sau­dita. Solució? Molt sen­zi­lla. Fit­xar l’argentí Kevin Bena­vi­des, l’home que va der­ro­tar la marca austríaca després de 18 victòries segui­des. KTM no vol sor­pre­ses i ha fit­xat també Marc Coma, ven­ce­dor en cinc edi­ci­ons i antic direc­tor espor­tiu de la prova, com a asses­sor de l’equip durant tot el Dakar 2022. Amb tot, Honda, que ha tin­gut un 2021 per obli­dar en el moto­ci­clisme de velo­ci­tat, manté un poten­cial enorme i ha retin­gut el nord-ame­ricà Ricky Bra­bec, segon l’any pas­sat i ven­ce­dor el 2020.

Els cata­lans

A banda de Nani Roma, que ja sap el que és gua­nyar en cotxe un Dakar (2014) i tota una ins­ti­tució com Lucas Cruz, un dels prin­ci­pals punts d’interès serà el debut en aquesta mateixa cate­go­ria de Laia Sanz després d’una tem­po­rada en què ha fet de tot, cam­pi­ona del món d’enduro, cam­pi­ona del món de trial i debut sobre el Mini que por­tarà a l’Aràbia Sau­dita. Isi­dre Esteve, amb 16 Dakar a l’esquena, con­duirà un Toyota molt com­pe­ti­tiu però no a l’altura de la màquina d’Al-Attiyah. L’expi­lot de moto­ci­clisme Car­les Checa por­tarà un bugui i Dani Oli­ve­ras farà de copi­lot de l’argentí Orlando Ter­ra­nova (BRX), un ídol al seu país.

En les motos des­taca el retorn amb Rieju de Joan Pedrero, que arri­barà a la seva 14a edició amb un equip més expe­ri­men­tat després del debut el 2021. Entre els buguis lleu­gers hi haurà l’equip femení que for­men Merè Martí i l’andor­rana Mar­got Llo­bera, amb el suport del govern. La par­ti­ci­pació cata­lana és la més extensa de la història, amb gai­rebé 80 pilots i copi­lots, dels quals 30 en el Dakar clàssic.

L’altra cursa, la de la covid-19

Tots els pilots estan pendents dels resultats de les PCR per saber si poden competir. Un dels favorits, el sud-africà Giniel de Villiers (Toyota), va donar positiu dies abans de viatjar a l’Aràbia Saudita, però un segon control negatiu li ha obert la porta. Hi ha vuit positius confirmats, entre els quals destaca el de l’expilot de MotoGP Danilo Petrucci (a la imatge) i el dels espanyols Sara García i José Luis Criado (hauria estat la seva 32a participació), substituït com a copilot de Jordi Juvanteny per la catalana Fina Roman.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.