Dakar

GERARD FARRÉS

SEGON CLASSIFICAT EN LA CATEGORIA SSV DEL DAKAR 2022

“Per sobre de tot, els valors”

“Liderar la categoria de SSV, guanyar la setena etapa i quedar segon en la general és molt més del que m’esperava”

“La meva feina era treballar per l’equip, em van agafar per ajudar els companys”

Una gran regularitat
Gerard Farrés i el copilot de Melilla Diego Ortega van estar sempre entre els quatre primers de la general de SSV. En totes les etapes van estar entre els vuit millors a la meta, i van aconseguir una victòria, un segon lloc i un tercer. També van ser un dels tres vehicles que no van penalitzar cap minut entre els 44 que van finalitzar en la categoria.
Hem demostrat el nostre treball en equip, la nostra professionalitat, i això és el més important per a mi

La segona posició amb gust de pri­mer lloc acon­se­guida en la cate­go­ria SSV del Dakar 2022 va dei­xar feliç Gerard Farrés (42 anys). El man­resà esta­blert a Osona explica com li va anar la mítica cursa i com va cedir el tri­omf final al seu com­pany d’equip Aus­tin Jones, ja que, com diu ell, era a l’equip per aju­dar els seus com­panys. Des­taca que el millor del Dakar va ser cedir aquesta pri­mera posició i demos­trar el seu com­promís, el tre­ball en equip, la pro­fes­si­o­na­li­tat i els seus valors.

Molt can­sat després de catorze dies de Dakar, però molt con­tent pel resul­tat?
Sí, can­sat, però feliç. Al final, quan fas la feina tan bé com saps i els resul­tats sur­ten, un se sent com­pen­sat d’alguna manera. En aquest sen­tit, feliç.
Les seves expec­ta­ti­ves qui­nes eren? El segon lloc en SSV és millor del que s’espe­rava?
La meva feina era tre­ba­llar per l’equip, hi anava com a gre­gari. Tenia qua­tre cot­xes al davant i el meu resul­tat havia d’anar en funció del que ells fes­sin. Per tant, lide­rar la cursa, gua­nyar una etapa i que­dar segon és molt més del que m’espe­rava.
Un Dakar al qual va poder anar a última hora.
Sí, tres mesos abans no era clar que pogués córrer, i l’equip se’n va fer càrrec. El resum final és que tot­hom paga per córrer, però jo no, jo m’he de gua­nyar la vida aquí. L’equip em va aga­far per fer aquesta feina d’aju­dar els com­panys i va ser tot a última hora. El pro­blema d’uns patro­ci­na­dors va fer que hi hagués aquesta incer­tesa per part meva. Molt feliç de poder córrer al final i acon­se­guir aquest resul­tat. Córrer va ser un èxit.
Que guanyés el seu com­pany és el resul­tat que estava en un equip i que va fer el millor per a l’equip?
Sí, jo no podia gua­nyar la cursa, i havia d’obeir el meu equip. Mai no tren­caré la norma. Uns 500 m abans del final de l’espe­cial, vaig parar i em vaig espe­rar cinc minuts perquè pogués gua­nyar el meu com­pany.
Hi anava per aju­dar els com­panys i és el que va fer fins a l’últim moment.
És això.
Tot i anar de gre­gari, el seu Dakar ha estat espec­ta­cu­lar.
Sí, i arri­bant a l’última espe­cial pri­mers, fins a l’últim dia. Han estat catorze dies en què et passa de tot. Real­ment, res s’acon­se­gueix sol. Això ha estat també perquè vaig tenir a última hora un copi­lot, en Diego Ortega, a qui no conei­xia i amb el qual com­par­tim valors de tre­ball, d’humi­li­tat, de sacri­fici, de com­promís i de tre­ball en equip, i real­ment ens ha anat molt bé. El nos­tre Can-Am ha fun­ci­o­nat molt bé, l’equip, els mecànics, tot­hom ha tre­ba­llat molt bé. I quan tot­hom tre­ba­lla bé i tens una mica de sort, no gaire però una miqueta, al final surt aquest super Dakar, que real­ment m’ha ani­mat molt de cara al futur.
Amb Diego Ortega, es van tro­bar en el mateix Dakar?
Vam anar direc­tes a la cursa. El noi em va tru­car a última hora perquè no tenia equip, i com que al final jo sí que cor­ria, vam arri­bar a un acord. L’equip el va con­trac­tar, però ens vam conèixer en el Dakar. Sense cap entre­na­ment ni cap cursa.
Doncs quin resul­tat!
Sí, no es pot dema­nar més.
Gua­nyar l’etapa va ser el millor del Dakar?
No, el millor del Dakar va ser fer cas a l’equip, cedir aquesta pri­mera posició i aca­bar segon. Aquí vam demos­trar el poc ego­isme que tenim. Vam demos­trar la nos­tra fide­li­tat, el nos­tre com­promís, el nos­tre tre­ball en equip, la nos­tra pro­fes­si­o­na­li­tat, i això és el més impor­tant per a mi. Per a mi els títols són impor­tants, les victòries, per des­comp­tat, i per això tre­ba­llem, però per sobre de tot hi ha els valors que em fan com a per­sona, i els hem demos­trat i els hem ense­nyat en un món de vega­des molt ego­ista. Hem ense­nyat uns valors que a vega­des es per­den. Ha estat el més impor­tant per a mi en el Dakar.
L’equip devia aca­bar con­tent del seu tre­ball i la seva manera de fer?
Ja fa qua­tre anys que estic en el mateix equip i si soc aquí és perquè ells valo­ren molt com soc com a per­sona, i com soc con­duint. Ells esta­ven molt con­tents i agraïts per la nos­tra feina i em van asse­gu­rar la con­tinuïtat per a l’any que ve.
L’any 2023 tor­narà a la cate­go­ria SSV (T4) o aspira a pujar a pro­to­tips o cot­xes?
No, els pro­to­tips, no. Al final aquesta cate­go­ria és millor que la dels pro­to­tips, i ho hem demos­trat, perquè els cinc pri­mers estem sepa­rats per quinze minuts, quan en l’altra hi ha diferències d’una hora entre el pri­mer i el segon, i ter­cer. És una cate­go­ria més dis­pu­tada en què les mar­ques apos­ten i, ara com ara, és més forta. Però no et sé dir si hi haurà can­vis, perquè variarà la regla­men­tació del T3 i s’ha de veure. Però entre T3 i T4 és on està l’equip i on, si Déu vol, esta­rem.
Va tenir pro­ble­mes mecànics, amb les dunes, la nave­gació?
No, el cotxe va anar per­fecte i, pel que fa a eta­pes, és la duresa que com­porta córrer el Dakar. A tot­hom li pas­sen coses i es tracta d’anar superant totes aques­tes adver­si­tats que tenim dia a dia entre el pilot i el copi­lot.
Es va par­lar molt de la pri­mera etapa amb el punt de con­trol fatídic, i després, de la nave­gació com­pli­cada. Com ho van viure?
Aquest punt va ser com­pli­cat i real­ment la nave­gació forma part del Dakar. Alguns pilots es quei­xen de massa nave­gació, però, escolta, si no, que vagin a córrer en un altre esport. Això és el Dakar i forma part de l’experiència que hi hagi errors. És com­pren­si­ble que tots ens equi­vo­quem i la culpa no és del copi­lot. No hi ha culpa, aquí. Això que els pilots gua­nyen i els copi­lots per­den no és el Dakar. El Dakar és un tre­ball en equip on les deci­si­ons del pilot i el copi­lot van jun­tes i fan que puguis tro­bar el camí o no el puguis tro­bar. Però aquesta difi­cul­tat del Dakar és la que volem. Volem aquests can­vis de ritme que et facin bus­car aquests punts i real­ment és el que fa bonic el Dakar des del pri­mer que vaig fer.
Aquest era el seu quinzè Dakar. Són molts; encara té ganes de con­ti­nuar?
Sí, al final això és una forma de vida. El Dakar és una forma de vida. Els psicòlegs et diuen que pas­sarà de tot i t’has de pre­pa­rar per a això. Se’t trenca el cotxe, la moto, et fas mal tu, estàs malalt, t’has d’anar superant dia a dia i pre­pa­rar-te molt. És una cursa on he per­dut amics, on cada any mor algun com­pany. És una cursa que no implica només el fet de com­pe­tir, sinó el fet de com­par­tir, conei­xes gent de tot el món, països i cul­tu­res dife­rents, i tota aquesta vari­e­tat fa que el Dakar sigui tan bonic.
A banda de no tenir pro­ble­mes amb el Can-Am, va ser molt cons­tant, molt regu­lar i va ser un dels pocs que no van tenir cap pena­lit­zació, cosa difícil.
Sí, hi estic total­ment d’acord. És clau. Al final has de tro­bar un punt d’equi­li­bri entre donar gas i també evi­tar pena­lit­za­ci­ons, i això vol dir fre­nar més del compte en algun moment per entrar en un radar o bus­car bé aquell punt de con­trol, i això amb el Diego ho hem sabut fer molt bé. El Diego és cul­pa­ble que no hi hagi pena­lit­za­ci­ons i ha fet que esti­guem al davant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)