Ral·lis

El 80è mortal enrere

Motor. Sébastien Loeb enlluerna de nou amb la seva 80a victòria en el mundial de ral·lis just després de disputar el Dakar i quan ja està mig retirat del WRC i té al cap altres desafiaments

La par­ti­ci­pació a Mon­te­carlo d’una lle­genda com Sébas­tien Loeb, con­vi­dat per l’equip Ford, havia de ser una festa, molts pen­sa­ven que de cara a la gale­ria, per cele­brar els 20 anys del seu pri­mer podi en el prin­ci­pat i per inau­gu­rar amb una ins­ti­tució com ell la nova era híbrida en el mun­dial. Però Loeb no és dels que van a un ani­ver­sari a tallar el pastís, sinó a men­jar-se’l sen­cer si en té l’opor­tu­ni­tat. Tot i venir de l’Aràbia Sau­dita, en unes con­di­ci­ons radi­cal­ment dife­rents, Loeb va dei­xar boca­ba­dats amics, cone­guts i obser­va­dors ali­ens esde­ve­nint amb 47 anys i 11 mesos el ven­ce­dor més veterà d’un ral·li del mun­dial. Tot i l’edat, la victòria va ser cele­brada com als vells temps, un salt mor­tal enrere al podi, reme­mo­rant els seus temps d’esport esco­lar, quan va ser un dels millors gim­nas­tes fran­ce­sos.

De la gimnàstica, i fins i tot dels estu­dis, no va voler saber-ne res més just en el moment que va pro­var el seu pri­mer automòbil espor­tiu.

Líder fugaç

Loeb s’ha vist d’un dia per l’altre lide­rant un cam­pi­o­nat que ha gua­nyat nou vega­des. Amb tot, no té cap intenció de llui­tar per una desena corona, una situ­ació sem­blant a la de Sébas­tien Ogier (Toyota), segon a Mon­te­carlo i que amb vuit títols ha deci­dit dis­pu­tar aquest 2022 només algu­nes pro­ves. No hi haurà, doncs, el duel que somien des de fa anys els segui­dors més acèrrims del cam­pi­o­nat: Ogier con­tra Loeb.

La pèrdua d’interès d’aquests pilots és un senyal més de la lenta però ine­xo­ra­ble cai­guda en la rellevància mediàtica i espor­tiva del mun­dial, un cam­pi­o­nat que la FIA no ha sabut adap­tar als nous temps.

Loeb havia gua­nyat la seva última prova a Cata­lu­nya el 2018 con­tra tot pronòstic, quan ja tenia el cap en altres dis­ci­pli­nes, sobre­tot en el Dakar. El seu últim títol és de fa deu anys (2012, Citroën). L’alsacià pri­o­ritza la tem­po­rada com­pleta de l’Extreme E, al cos­tat de Cris­tina Gutiérrez. També té en car­tera el mun­dial de raids amb el mateix equip amb què va ser segon en el Dakar (BRX). Ogier, per la seva banda, vol debu­tar en les 24 Hores de Le Mans i neces­sita temps per pre­pa­rar-se.

SÉBASTIEN OGIER

El francès de Toyota, segon a Montecarlo rere Loeb, no farà el mundial sencer

Isabelle Galmiche també fa història

Si Loeb estava eufòric per la victòria, qui realment se’n feia creus era la copilot, Isabelle Galmiche (50 anys), professora de matemàtiques i substituta d’un mite en la seva posició, Daniel Elena, ja retirat. Galmiche és la primera copilot que guanya un ral·li del mundial des del 1997, quan ho va fer la italiana Fabrizia Pons al costat de Piero Liatti. Galmiche, habitual del campionat francès, fa temps que coneix Loeb i ja l’havia acompanyat en altres ral·lis però no en el mundial. La primera gran sorpresa per a Galmiche va ser la proposta de Loeb de córrer plegats el ral·li de Montecarlo i la segona, és clar, guanyar-lo contra tot pronòstic. “És el dia més feliç de la meva vida”, va admetre una esportista que sempre ha estat amateur tot i ser una col·laboradora habitual de Loeb.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.