Ral·lis

Finlàndia torna a vibrar

Motor. Kalle Rovanperä, el nou jove prodigi dels ral·lis, recupera la tradició del país nòrdic posant fi a una sequera de 20 anys, des que Marcus Grönholm va ser campió el 2002

Amb 22 anys, Kalle Rovanperä (Jyväskylä, 2000) ha dinamitat tots els rècords de precocitat en el mundial de ral·lis, superant de gairebé cinc anys el britànic Colin McRae, campió el 1995 amb 27 anys. De fet, el finlandès ja havia estat, amb 20 anys i 290 dies, el més jove a guanyar una cursa del campionat el 2021 a Estònia, arrabassant de gairebé dos anys el registre a Jari-Matti Latvala, vencedor amb 22 anys i 313 dies. Latvala és ara el seu director a l’equip Toyota Gazoo Racing.

Finlàndia, planter inesgotable amb només 5,5 milions d’habitants, ha tornat a donar una figura, un nou flying rally driver –pilot volador, pels salts de les proves al país nòrdic–. La llista d’il·lustres explica part de l’ADN del mundial, tot i una sequera que s’allargava des del 2002, quan Marcus Grönholm va situar el seu Peugeot al capdamunt certificant el seu segon títol. Abans, havien estat campions Tommi Mäkkinen (4), Juha Kankkunen (4), Timo Salonen (1), Hannu Mikola (1), Ari Vatanen (1) i Markku Alén (1). “El títol significa molt. Feia molts anys que cap finlandès era campió. Estic molt orgullós de l’equip, de mi mateix i del meu copilot Jonne Haltunen.” El nou ídol és un altre exponent del maximum attack finlandès, gas a fons sense miraments, i ha anat polint la seva impulsivitat a còpia d’experiència a pesar de la seva joventut. La seva adaptació al model híbrid ha estat idònia: sis victòries.

Als 11 anys ja competia. Es va iniciar a la falda del seu pare, Harri Rovanperä, que va guanyar amb Peugeot el ral·li de Suècia del mundial del 2001 i també va córrer amb Seat. La seva mare és letona. Té la nacionalitat d’aquest país, fet que li va permetre debutar molt jove en el campionat letó, més permissiu amb l’edat. Aquest any, Gil Membrado (Olost, 2007) va competir en una prova del mundial amb 14 anys a Estònia, també de màniga ampla. Igual que Rovanperä en els inicis, el seu copilot feia els trams d’enllaç. perquè ell no té carnet.

Llàstima, perquè el ral·li Catalunya és la pròxima cita

L’única pega del títol de Rovanperä, en clau catalana, és que la prova següent és el Catalunya Costa Daurada (20-23 d’octubre), la penúltima del mundial que hauria pogut viure la lluita per segellar el títol que ara ja està decidit. D’al·licients no en faltaran, però sempre és un valor afegit. La cita catalana, de fet, va servir tant el 2019 amb Ott Tänak, que va trencar 15 anys d’hegemonia francesa (9 de Loeb i 6 d’Ogier), com el 2016, amb el mateix Sébastien Ogier, per proclamar els campions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)