Fórmula 1

La projecció de ‘Mad Max’

El neerlandès, rampellut, valent i de passat i present precoç induït per la influència familiar del pare, la mare i el tiet, segella un curs de somni amb una exhibició magistral de dotze triomfs que l’han fet bicampió amb 25 anys

Si bé era ben clar que Max Vers­tap­pen (Has­selt, Bèlgica, 1998, però criat a Mon­fort, poble dels Països Bai­xos que ahir va fer una fes­tassa) seria campió del món perquè acu­mu­lava un avan­tatge side­ral asse­gut en el seu magnífic RB 18 de Red Bull, també és cert que, arri­bat el moment, el va sob­tar per les cir­cumstàncies deli­rants que es van viure a Suzuka. Un peri­o­dista el va avi­sar que segur que ja era bicampió –pri­mer li havien dit que sí i després, que no, i, per des­comp­tat, ja no se’n refi­ava– i va que­dar para­lit­zat: “Segur?” Tot just segons després que comentés, satis­fet pel tri­omf i pru­dent, que ho tenia a prop, però que encara fal­tava l’últim pas per fer. Para­do­xes del destí d’una con­se­cució dia­me­tral­ment opo­sada a la que va viure un any abans al Yas Marina d’Abu Dhabi, quan el desen­llaç va fer un gir radi­cal al seu favor i en con­tra de l’hep­ta­campió Lewis Hamil­ton i el seu Mer­ce­des el dar­rer dia del cam­pi­o­nat del 2021 en una de les cur­ses més incer­tes i apas­si­o­nants de la història recent. Red Bull, para­do­xal­ment, va ini­ciar el cam­pi­o­nat de la supe­ri­o­ri­tat amb un gran mal­de­cap per la reti­rada dels seus dos pilots –Vers­tap­pen i el fidel i fia­ble mexicà Checo Pérez– a Bah­rain en la pri­mera cursa de l’any a causa d’un pro­blema en el sis­tema de com­bus­ti­ble. La reacció va ser ful­gu­rant.

L’èpica a Suzuka va ser força més repo­sada, superada per la incer­tesa i fins i tot per l’embo­lic gai­rebé gro­tesc, però el toc ines­pe­rat, la cursa curta, la pluja i la sanció de 5 segons a Char­les Leclerc (Fer­rari) que va agi­lit­zar el final de la lluita pel títol també hi van donar un toc per­so­nal i intrans­fe­ri­ble enmig del monòleg del neer­landès.

Vers­tap­pen ha pas­sat la mà per la cara a tot­hom en un curs per emmar­car en què ha gua­nyat dotze cur­ses de les divuit dis­pu­ta­des, que aviat és dit, i ha pujat catorze cops al podi. És campió, de fet bicampió, perquè reva­lida el títol del món quan encara fal­ten qua­tre grans pre­mis per al final del cam­pi­o­nat –els Estats Units, Mèxic, el Bra­sil i Abu Dhabi–, i això, a banda de ser un mal negoci per als orga­nit­za­dors de la Fórmula 1, defi­neix la seva supe­ri­o­ri­tat, el des­encís de Fer­rari –que també aspi­rava a tot i que l’ha espi­fi­ada– i la infe­ri­o­ri­tat gèlida de les flet­xes de plata de Mer­ce­des, que han fet sim­ple­ment de com­parsa en el camí impe­rial dels Red Bull en la seva pugna amb l’escu­de­ria del cava­llino ram­pante.

El perquè de l’àlies

L’àlies Mad Max –pel·lícula aus­tra­li­ana d’acció del 1979 ambi­en­tada lla­vors en un futur (2021) d’escas­se­tat i violència– i el lleó que du al casc i l’eslògan al qual s’ads­criu –Unle­ash the lion (‘des­lliga el lleó’)– el defi­nei­xen i són tota una decla­ració d’inten­ci­ons. Vers­tap­pen és capaç d’inten­tar qual­se­vol mani­o­bra per vèncer i inti­mi­dar els rivals. L’agres­siu pilot nas­cut a Bèlgica i de naci­o­na­li­tat neer­lan­desa tenia fusta des que era un mar­rec. Es va for­jar a par­tir d’un apre­nen­tatge espartà diri­git pel seu pare, l’expi­lot de Fórmula 1 Jos Vers­tap­pen, que en vuit tem­po­ra­des va córrer 100 grans pre­mis, entre el 1994 i el 2003, amb dos ter­cers llocs com a millors resul­tats. La seva mare va com­pe­tir en karts i el seu tiet va ser pilot de les Nas­car Europa. Geni precoç, als dos anys anava en quad i als qua­tre va convèncer el seu pare perquè li comprés un kart. Amb 15 anys va ser campió del món i d’Europa. També es va fogue­jar en la Fórmula 3, un bon banc de pro­ves.

Sem­pre ha estat un pilot ram­pe­llut i des­ca­rat, amb segell propi, dels que mai no aixe­quen el peu, dels que hip­no­tit­zen el públic, dels que hi con­nec­ten i aixe­quen pas­si­ons. Quan va néixer, de fet, en el lloc web del seu pro­ge­ni­tor es lle­gia una pro­fe­cia: “Si Max ha here­tat el talent dels seus pares, ha nas­cut un nou pilot de F1 per al 2020.” S’hi va avançar, i el 2015, al volant d’un Toro Rosso, va debu­tar en el gran circ a Austràlia, amb 17 anys i 166 dies, rècord de pre­co­ci­tat. No va aca­bar. En la cursa següent, a Malàisia, es va con­ver­tir en el més jove de la història a pun­tuar. El 2014, però, amb 17 anys i tres dies, va córrer els entre­na­ments pre­ci­sa­ment del GP del Japó, on ara ha apun­ta­lat el seu domini. Té talent, deter­mi­nació i joven­tut per mar­car una època.

LA DADA

17
anys
tenia quan es va convertir a Austràlia en el pilot més jove que corria un gran premi.
2016 1 triomf / 7 podis
GP Espanya Circuit de Catalunya
2017 2 triomfs / 4 podis
GP Malàisia Sepang
GP Mèxic Autòdrom Hnos. Rodríguez
2018 2 triomfs / 11 podis
GP Àustria Red Bull Ring
GP Mèxic Autòdrom Hnos. Rodríguez
2019 3 triomfs / 8 podis
GP Àustria Red Bull Ring
GP Alemanya Hockenheim
GP Brasil Autòdrom J. Carlos Pace
2020 2 triomfs / 11 podis
GP 70è aniversari Silverstone
GP Abu Dhabi Yas Marina
2021 10 triomfs / 18 podis
GP Emilia Romagna Imola
GP Mònaco Mònaco
GP França Le Castellet
GP Estíria Red Bull Ring
GP Àustria Red Bull Ring
GP Bèlgica Spa-Francorchamps
GP Països Baixos Zandvoort
GP EUA Austin
GP Mèxic Autòdrom Hnos. Rodríguez
GP Abu Dhabi Yas Marina
2022 12 triomfs / 14 podis
GP Aràbia Saudita Jeddah
GP Emilia Romagna Imola
GP Miami Hard Rock Stadium
GP Espanya Circuit de Catalunya
GP Azerbaidjan Bakú City Circuit
GP Canadà Gilles Vilenueve
GP França Paul Ricard
GP Hongria Hungaroring
GP Bèlgica Spa-Francorchamps
GP Països Baixos Zandvoort
GP Itàlia Monza
GP Japó Suzuka

Rècords que pot i que no pot superar

Verstappen no ha batut el rècord de Michael Schumacher, que el 2002 va ser campió quan faltaven sis curses, però té a l’abast la plusmarca de màxim avantatge de Sebastian Vettel (2013), amb 155 punts més que Fernando Alonso. Max en té 113 respecte a Pérez. També podria millorar el rècord de punts de Lewis Hamilton –413 el 2019–, tot i que llavors el mundial tenia 21 curses, una menys, i no hi havia curses esprint.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)