Més motor

esports

Mary McGee, a tot gas cap a la història

Va trencar la barrera de gènere en els esports de motor i va ser la primera persa a completar la Baja 500

Una de les grans pio­ne­res en esports tan mas­cu­lins i far­cits de tes­tos­te­rona com són l’auto­mo­bi­lisme i el moto­ci­clisme va ser la lle­gendària Mary McGee. S’ha donat la trista cau­sa­li­tat que la seva mort, als 87 anys, va tenir lloc dime­cres, just el dia abans d’estre­nar-se el docu­men­tal que li va dedi­car ESPN, titu­lat con­ve­ni­ent­ment Motorcy­cle Mary. McGee, ja fràgil de salut, va morir a Nevada a causa d’un ves­sa­ment cere­bral.

Fa anys que molts grans pilots sen­ten una gran admi­ració per McGee. De fet, el set vega­des campió del món de fórmula 1, Lewis Hamil­ton, ha estat un dels pro­duc­tors exe­cu­tius del film, que es va estre­nar a l’estiu al Fes­ti­val de Tri­beca i que aspi­rarà a l’Oscar en la seva cate­go­ria. Hamil­ton va que­dar impres­si­o­nat quan va lle­gir algu­nes de les històries de la moto­rista.

McGee va tren­car, de fet, totes les con­ven­ci­ons en els seus esports des de ben jove. Va començar pilo­tant cot­xes de car­re­res per fer més enda­vant el salt al moto­ci­clisme, en pro­ves duríssi­mes de resistència pels deserts del seu país. Va ser la pri­mera per­sona –home o dona– que va com­ple­tar la temi­ble Baja 500 a Mèxic el 1975, quan encara fal­ta­ven qua­tre anys perquè es dis­putés el pri­mer ral·li Dakar. Aquesta pro­esa és una de les raons per les quals el direc­tor Haley Wat­son va apos­tar per expli­car la vida de la nord-ame­ri­cana.

Nas­cuda molt lluny del desert, a Alaska durant la Segona Guerra Mun­dial, tant ella com el seu germà gran van ser envi­ats a viure a Iowa amb els seus avis. El seu germà ràpida­ment va que­dar fas­ci­nat per les cur­ses de cot­xes i es va con­ver­tir en pilot pro­fes­si­o­nal. Això va ani­mar McGee a seguir el mateix camí, tot i que pràcti­ca­ment no hi havia cap dona com­pe­tint als dife­rents cir­cuits pro­fes­si­o­nals del país.

Va començar a dis­pu­tar pro­ves ofi­ci­als als anys cin­quanta, en pro­ves de cot­xes espor­tius. Va gua­nyar algu­nes cur­ses amb mono­pla­ces tan icònics com el Fer­rari Tes­ta­rossa, el Mer­ce­des-Benz 300SL i el Porsche Syp­der en un món domi­nat per homes.

Després d’obte­nir la llicència de la Fede­ració Inter­na­ci­o­nal de Moto­ci­clisme i començar a ser en titu­lars va ser el lle­gen­dari actor Steve McQueen, un fanàtic dels cot­xes i les motos, el que la va convèncer per par­ti­ci­par a la Baja 500. Després va ser la pri­mera dona a apun­tar-se a cur­ses de motocròs tant als EUA com en el calen­dari inter­na­ci­o­nal. Va acon­se­guir cri­dar l’atenció de grans mar­ques i va ser la pri­mera dona en ser patro­ci­nada en pro­ves de motor. Amb el temps la seva influència va ser deter­mi­nant perquè mol­tes altres dones seguis­sin el seu camí.

El 2018 va ser inclosa en el Saló de la Fama del moto­ci­clisme del seu país.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)