Fórmula 1

L’enxaneta del Circuit

Oscar Piastri culmina un castell de gamma alta al Circuit de Barcelona-Catalunya, i en surt reforçat en el lideratge del mundial

Gran cursa catalana, que s’encén després d’una neutralització en les últimes voltes

Els Cas­te­llers de Vila­franca són els verds, però ahir l’enxa­neta que va cul­mi­nar el cas­tell de gamma alta al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya ves­tia de taronja. Després de l’exhi­bició dels verds a la recta del Cir­cuit, una horeta i vint minuts abans de la sor­tida, l’aus­tralià de McLa­ren va fer valer la posició pre­fe­rent i va cons­truir un cas­tell excels, grim­pant pisos amb el peu ferm i el cor fort.

El seu com­pany, Lando Nor­ris, va haver de suar força per recu­pe­rar el segon lloc que va per­dre en la sor­tida, per l’atac de Max Vers­tap­pen. El ritme dels autos taronja va res­ta­blir l’ordre natu­ral amb el joc d’atu­ra­des a boxs, i Nor­ris va cedir tot just dos segons i mig a Pias­tri. Però la cin­quena victòria de l’aus­tralià, en nou cur­ses dis­pu­ta­des, és un cop d’auto­ri­tat damunt la taula. Lando només n’ha gua­nyat dues, i la seva posició de cap de files teòric de McLa­ren tron­to­lla. L’intent de Nor­ris va fer lle­nya ahir.

Max en fa un gra massa

Vers­tap­pen tam­poc en va sor­tir gaire lluït. Red Bull va plan­te­jar una cursa a l’atac per mirar de parar els peus a McLa­ren. En comp­tes de les dues atu­ra­des a boxs de rigor, Max en va fer tres. La tàctica no feia peri­llar el tri­omf de Pias­tri, però sí el segon lloc de Nor­ris –havia avançat Max en la volta 13, just abans de la pri­mera atu­rada del Red Bull–. Però un inci­dent va tras­bal­sar l’estratègia dels cam­pi­ons del món. El Mer­ce­des de Kimi Anto­ne­lli va tenir una ava­ria i l’italià de 18 anys va sor­tir de la pista en l’entrada a la zona de l’Estadi. Fal­ta­ven onze vol­tes i el cotxe de segu­re­tat va neu­tra­lit­zar la cursa per enre­ti­rar l’auto pla­te­jat.

Els boxs tre­ien fum, però la decisió majo­ritària –i cor­recta– era apro­fi­tar l’avi­nen­tesa per fer una atu­rada extra a boxs. Tot­hom va mun­tar un joc de rodes toves per a la tirada final. Tot­hom? No! Vers­tap­pen va calçar un joc de les rodes més dures, l’únic nou que li que­dava. Red Bull acos­tuma a des­ta­car per l’excel·lència estratègica. Sense anar més lluny, plan­te­jar el GP al Cir­cuit a tres atu­ra­des en comp­tes de dues va per­me­tre a Max tenir els McLa­ren amb l’ai al cor (més ben dit, a Nor­ris). Però aquí la van espi­fiar. Sense poder escal­far les rodes com cal, va anar de ben poc que Max no perdés el con­trol de l’auto en la represa, quan tot just fal­ta­ven sis vol­tes. Va ser presa fàcil per a Char­les Leclerc, sorprès de poder donar el segon podi en vuit dies a Fer­rari.

Però amb George Rus­sell en va fer un gra massa. Va tallar el pri­mer revolt per evi­tar que l’avancés, i quan el seu engi­nyer li va dema­nar que li cedís la posició per no ser pena­lit­zat, Max va pro­vo­car una topada amb el Mer­ce­des en el cinquè revolt. Li van caure deu segons de sanció, que el van rele­gar al desè lloc de la clas­si­fi­cació. En una cursa ben moguda, els herois de la represa van ser Nico Hülken­berg, que es va crus­pir el Fer­rari de Lewis Hamil­ton i va entrar cinquè, i Fer­nando Alonso, que va sal­tar del tretzè lloc al novè. Men­tres­tant, Pias­tri feia l’aleta i s’enduia el tro­feu, una silu­eta ver­ti­cal del Cir­cuit que simula un cas­tell, amb les qua­tre bar­res al cos­tat.

Circuit Barcelona-Catalunya
1r O. Piastri (McLaren) 1h32:57.375
2n L. Norris (McLaren) a 2.471
3r C. Leclerc (Ferrari) a 10.455
4t G. Russell (Mercedes) a 11.359
5è N. Hülkenberg (Sauber) a 13.648
6è L. Hamilton (Ferrari) a 15.508
7è I. Hadjar (RB) a 16.022
8è P. Gasly (Alpine) a 17.882
9è F. Alonso (Aston Martin) a 21.564
10è M. Verstappen (Red Bull) a 21.826
11è L. Lawson (RB) a 25.532
12è G. Bortoleto (Sauber) a 25.996
13è Y. Tsunoda (Red Bull) a 28.822
14è C. Sainz (Williams) a 29.309
15è F. Colapinto (Alpine) a 31.381
16è E. Ocon (Haas) a 32.197
17è O. Bearman (Haas) a 37.065
ret. K. Antonelli (Mercedes) 53 voltes
ret. A. Albon (Williams) 27 voltes
ns. L. Stroll (Aston Martin) 0 voltes
Campionat
1r Oscar Piastri 186
2n Lando Norris 176
3r Max Verstappen 137
4t George Russell 111
5è Charles Leclerc 94
6è Lewis Hamilton 71
7è Kimi Antonelli 48
8è Alex Albon 42
9è Isack Hadjar 21
10è Esteban Ocon 20

PROTAGONISTES

Estic content de la feina que he fet. Ho tenia tot sota control, podia augmentar el ritme quan calia
Oscar Piastri
mclaren
Tenia el ritme per guanyar, però no prou. He perdut contra el millor del cap de setmana
Lando Norris
mclaren
No sé què pensava de fer [Verstappen], però ell n’ha sortit força més escaldat que no pas jo
George Russell
mercedes

“Un èxit que referma el vincle i l’interès per la F1 a Catalunya”

Un total de 125.902 espectadors, diumenge, i 300.286 durant el cap de setmana, ha estat el balanç d’un Gran Premi que Pau Relat, president de Fira de Barcelona i de Fira Circuit, ha qualificat d’“extraordinari”. Les xifres encara milloren les de l’any passat, quan diumenge va haver-hi 125.210 espectadors. Xifres magnífiques que, en paraules del directiu, “refermen el vincle i l’interès per la F1 a Catalunya, a Barcelona i a tot l’estat”. Tot plegat fa que Relat sigui “optimista” pel que fa al futur de la F1 al Circuit, més enllà del 2026, l’últim any del contracte actual. “Cadascú ha de fer el que li toca, i el que ens toca és tenir unes instal·lacions premium, ser excel·lents en la gestió, ser capaços d’atreure el públic i tenir complicitats entre les administracions, perquè per part nostra puguem dir que fem tot el possible.” Pel que fa al nom que tindrà la cursa de l’any vinent –i els següents si el contracte es renova–, és un aspecte que depèn de la Generalitat. El president Salvador Illa va fer avinent la seva preferència: “Penso que el nom de Catalunya hauria de figurar en el nom del Gran Premi.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.