Ral·lis

Sense Loeb es farà estrany

Ral·lis. L'alsacià és present a Montecarlo, però no farà tot el campionat i no hi ha un favorit clar. Volkswagen revifa el mundial afegint-se a Citroën i M-Sport en la lluita pel 40è títol de marques

El mun­dial de ral·lis com­pleix 40 anys amb el cam­pi­o­nat que comença avui a les car­re­te­res que envol­ten Mon­te­carlo. Para­do­xal­ment, Sébas­tien Loeb, el rei de l'últim d'aquests qua­tre decen­nis d'història, surt com a gran favo­rit de la prova al volant del seu Citroën DS3 amb el dor­sal número 1... però enguany no llui­tarà pel títol, perquè tan sols dis­pu­tarà qua­tre dels tretze ral·lis pun­tu­a­bles. Això sí, el número 1 el tindrà en pro­pi­e­tat durant tot el 2013: en les pro­ves que no corri, ningú no el lluirà.

El mun­dial de ral·lis, doncs, busca un nou rei, i de can­di­dats no en fal­ten. En absència de Loeb, el gran favo­rit ha de ser el nou cap de files de Citroën, Mikko Hir­vo­nen. El fin­landès ha estat sub­campió en qua­tre de les últi­mes cinc tem­po­ra­des, i és a pri­ori el gran bene­fi­ciat per la renúncia de l'alsacià.

Amb un altre Citroën pota negra, al seu cos­tat hi haurà Dani Sordo, que torna a la marca fran­cesa després de dos anys pilo­tant un Mini. En prin­cipi, el pilot del RACC només havia de córrer 11 dels 13 ral·lis, però ara sem­bla que els farà tots. L'objec­tiu de Sordo no és el títol, però sí vèncer per fi el seu pri­mer ral·li del WRC, després d'haver asso­lit 13 sego­nes posi­ci­ons (l'última, l'any pas­sat en el Mon­te­carlo). El cantàbric té més ganes que mai i asse­gura que, si no gua­nya almenys un ral·li, ho dei­xarà córrer.

Arriba Volkswa­gen

La segona gran nove­tat del 2013 és el debut de Volkswa­gen. Molts s'entes­ten a con­si­de­rar-lo el gran favo­rit, però no s'ha d'obli­dar que el mun­dial és nou per a ells (tot i que l'equip el va dis­pu­tar sen­cer l'any pas­sat, amb Sébas­tien Ogier i un Skoda S2000), i la com­pe­ti­ti­vi­tat real del Polo R davant els Citroën i Ford resta una incògnita.

Tota vegada que el de VW és un pro­grama a llarg ter­mini, els ale­manys mini­mit­za­ven les seves pos­si­bi­li­tats ini­ci­als i afir­ma­ven que l'objec­tiu en aquest pri­mer any era pujar al podi i gua­nyar cur­ses el 2014. La vigília de Mon­te­carlo, però, aquest objec­tiu ja és vèncer alguna prova en la segona mei­tat del cam­pi­o­nat d'enguany.

I és que el poten­cial del cotxe i, sobre­tot, dels pilots, és excep­ci­o­nal. Tot espe­rant que el jove Andreas Mikkel­sen (campió de l'IRC els dos últims anys) s'incor­pori a par­tir del ral·li de Por­tu­gal, VW compta amb Ogier i Jari-Matti Lat­vala. Segu­ra­ment, és la pare­lla de pilots més ràpida del cam­pi­o­nat, i serà fas­ci­nant obser­var la gestió interna que en fa Capito, que té un pol­vorí a les mans. De fet, van haver de deci­dir l'adju­di­cació dels dor­sals fixos per al 2013 a cara o creu. Aquesta pri­mera bata­lla la va gua­nyar Lat­vala...

Però Ogier pot ben bé ser el veri­ta­ble suc­ces­sor de Loeb. El francès no sap ser humil, s'espolsa la pressió del damunt i mos­tra la impla­ca­bi­li­tat dels cam­pi­ons. I es declara dece­but de no poder llui­tar amb Loeb pel títol. Té qua­tre opor­tu­ni­tats per mirar de gua­nyar-lo.

Els Fiesta seguei­xen

El ter­cer equip en discòrdia és M-Sport, l'estruc­tura que fins l'any pas­sat feia córrer els Ford ofi­ci­als. La marca ha dei­xat el cam­pi­o­nat, però seguirà tre­ba­llant amb l'equip de Mal­colm Wil­son en el desen­vo­lu­pa­ment dels Fiesta RS. Així doncs, la mul­ti­na­ci­o­nal nord-ame­ri­cana no ha tren­cat del tot el vin­cle amb el WRC, tot i que és pre­ma­tur espe­cu­lar sobre un supo­sat retorn.

Per cobrir el pres­su­post neces­sari per a la seva par­ti­ci­pació en el mun­dial, M-Sport s'ha aliat amb Nas­ser Al-Attiyah, que ha dut a l'equip el patro­cini de Qatar i cor­rerà la majo­ria de pro­ves a par­tir de Suècia. Wil­son ha apos­tat per la joven­tut i farà córrer tres joves pro­me­ses: Mads Ost­berg, de 25 anys; Iev­gueni Novikov, de 22, i Thi­erry Neu­vi­lle, de 24, als quals s'afe­girà el més veterà Juho Hänni­nen, de moment sols a Mon­te­carlo i Suècia. Tal vegada la falta d'experiència no els per­metrà llui­tar pel títol, però sí que hau­rien d'arri­bar victòries aïlla­des. El que és segur és que M-Sport fa un gran ser­vei al cam­pi­o­nat posant aquests pilots en con­di­ci­ons de llui­tar a dalt de tot.

A part d'aquests, també figura ins­crit per a totes les pro­ves del cam­pi­o­nat el Mini de l'equip Motors­port Ita­lia, que pilo­tarà Mic­hal Kos­ciuszko. Per la seva banda, Mar­tin Prokop dis­pu­tarà 11 dels 13 ral·lis amb un Fiesta pri­vat. Tots dos mun­ta­ran els pneumàtics angle­sos Dmack (fabri­cats a la Xina), men­tre que la resta cor­ren amb Mic­he­lin.

Tinc un cotxe capaç de guanyar i vull assolir la meva primera victòria al més aviat possible
Dani Sordo
Citroën ds3 wrc
No penso canviar el meu plantejament dels ral·lis i confondre velocitat amb precipitació
Mikko Hirvonen
Citroën ds3 wrc
L'equip vol revalidar els dos títols mundials i compta amb mi per al de pilots. Estic preparat per assumir la responsabilitat
Fer debutar un cotxe totalment nou és un gran repte i, per tant, hem de tenir paciència
Sébastien Ogier
volkswagen polo r wrc
Els tests han demostrat que el Polo és molt fiable. Tinc bones sensacions
Jari-Matti Latvala
volkswagen polo r wrc
És una llàstima que Loeb ja no hi sigui, però és fantàstic per a l'esport
Malcolm Wilson
Cap de l'equip qatar m-sport

NOU CAMPIÓ

Sense Loeb, el WRC coronarà un pilot nou per primera vegada en deu anys
El WRC es va instaurar el 1973 com a campionat de marques, i el 2013 fa 40 anys

El mundial es reorganitza

El WRC tindrà el 2013 un nou promotor: Red Bull ha arribat a un acord amb la FIA per aconseguir els drets comercials i de promoció i comunicació del campionat. La marca de begudes creu en el potencial de l'especialitat, i pretén reforçar-lo. “El més important és que els equips i els pilots rendeixin bé, siguin competitius i ofereixin un espectacle emocionant”, diu Dietrich Mateschitz, l'amo de Red Bull.

Pel que fa al reglament, el canvi més substancial és la reorganització de les categories inferiors del campionat. Amb vista a oferir una piràmide d'accés a la categoria reina semblant a la que ja tenen la F1 i Moto GP, ara tots els cotxes de quatre rodes motrius corren agrupats en la categoria WRC-2, i els de tracció davantera ho fan en la WRC-3. Per la seva banda, l'antiga WRC Academy passa a anomenar-se Junior WRC. El gran favorit en WRC-2 és el pilot oficial de Skoda Esapekka Lappi, de 21 anys, tot esperant l'arribada del campió del 2012 de la WRC Academy, Elfyn Evans, amb el nou Ford Fiesta R5. En WRC-3, la gran esperança francesa, Sébastien Chardonnet, de 24 anys, té tots els trumfos. Corre amb un Citroën DS3 R3 i disposa del suport de Daniel Elena, copilot de Loeb.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)