Ral·lis

Un ral·li de campionat

Ogier i Latvala es juguen el títol en la penúltima cita del curs

La prova de Salou és l'única mixta del WRC, fet que hi afegeix incertesa i emoció

El Ral·li Cata­lu­nya és una prova de llarg recor­re­gut en el mun­dial (WRC). Enguany és la 24a edició pun­tu­a­ble con­se­cu­tiva, i gai­rebé sem­pre s'ha cele­brat cap al final del curs. Mal­grat això, només un cop el campió del món s'ha coro­nat al Prin­ci­pat. Va ser el 1993, quan Juha Kankku­nen (Toyota) es va endur el seu quart títol mun­dial –rècord abso­lut lla­vors– amb el ter­cer lloc a Llo­ret de Mar, fent inútil la victòria del seu màxim rival, François Dele­cour (Ford).

La història es podria repe­tir enguany –ara, a Salou–, entre Sébas­tien Ogier i Jari-Matti Lat­vala. Els tenors de Volkswa­gen es juguen el títol en la penúltima de les tretze cites del curs. El favo­rit, però, és clar. Amb 27 de marge en la taula –i un màxim de 28 punts en joc en la cursa–, Ogier corre per sen­ten­ciar el cam­pi­o­nat; Lat­vala, per man­te­nir vives les seves pos­si­bi­li­tats fins a la prova final, a Gal·les, a mit­jan novem­bre.

Faves comp­ta­des

Els comp­tes aviat són fets. Ras i curt, Lat­vala neces­sita aca­bar al davant d'Ogier per ajor­nar el desen­llaç de la com­pe­tició. “Men­tre tin­gui pos­si­bi­li­tats, seguiré llui­tant”, asse­gura el fin­landès, que mai no ha arri­bat tan lluny en el curs amb pos­si­bi­li­tats de ser campió. Per la seva banda, el francès afirma que defen­sarà el títol a Cata­lu­nya. Se'l podia haver endut a prin­cipi d'aquest mes, en el Ral·li d'Alsàcia, però una ava­ria i una pena­lit­zació el van enfon­sar i van donar ales a Lat­vala. La mala for­tuna fa estar Ogier “encara més moti­vat per fer-ho bé” a casa nos­tra.

El cas és que la lluita que es per­fila sobre les pis­tes i car­re­te­res tar­ra­go­ni­nes serà vibrant. Volkswa­gen es pot per­me­tre dei­xar fer als seus homes sense cap mena de recança. La marca ale­ma­nya ja té el títol de mar­ques al sarró des del mes pas­sat, i només Ogier i Lat­vala tenen pos­si­bi­li­tats matemàtiques en el de pilots. L'única con­signa, doncs, és que gua­nyi el millor.

“Mai he notat tan­tes ganes de gua­nyar entre els nos­tres pilots”, diu Jost Capito, el cap de com­pe­tició de la marca. El direc­tiu hi inclou el ter­cer home de la casa, Andreas Mikkel­sen, que –passi el que passi– té asse­gu­rat el ter­cer lloc de la clas­si­fi­cació i, per tant, anirà a totes per gua­nyar el seu pri­mer ral·li del mun­dial. “Tal vegada arris­qui una mica més per tal d'asso­lir l'objec­tiu”, explica el pilot noruec.

Els números sen­ten­cien que el gua­nya­dor del Ral·li Cata­lu­nya-Costa Dau­rada haurà de ser un d'aquests tres. De les 24 cur­ses dis­pu­ta­des d'ençà del seu debut en el Mon­te­carlo del 2013, els VW Polo n'han gua­nyat vint. Per si no fos prou, Volkswa­gen pot igua­lar a Salou el rècord d'onze victòries en un any que Citroën va asso­lir el 2005 i el 2008 (ales­ho­res, però, en cam­pi­o­nats de setze i quinze pro­ves, res­pec­ti­va­ment).

Feso­mia única

Però hi ha un fac­tor que pot fer la guitza als Polo, encara que al final s'aca­bin impo­sant: la feso­mia del ral·li orga­nit­zat pel RACC, amb la pri­mera etapa de terra i les dues següents d'asfalt. Ogier, Lat­vala i Mikkel­sen seran els pri­mers a pas­sar pels trams de la llarga etapa de terra, demà. En haver d'escom­brar la gra­veta super­fi­cial de les pis­tes, tro­ba­ran els trams més lents, i el pri­mer líder del ral·li podria ben bé ser algun pilot de Citroën (Meeke, Ost­berg), Ford (Hir­vo­nen, Evans) o Hyun­dai (Neu­vi­lle, Sordo). Les tres mar­ques es juguen el sub­cam­pi­o­nat rere Volkswa­gen.

L'etapa de terra també influirà en l'equi­li­bri de for­ces entre Ogier i Lat­vala. Ser segon en l'ordre de sor­tida podria donar “un petit avan­tatge” al fin­landès, per bé que el que pugui gua­nyar en tro­bar les pis­tes una mica més netes ho pot per­dre pels pro­ble­mes de visi­bi­li­tat de la pols en sus­pensió. Si ens fixem en el que va suc­ceir l'any pas­sat, però, pesa més tenir algú al davant que escom­bri la pista. El 2013, l'etapa de terra del Cata­lu­nya-Costa Dau­rada va ser la ter­cera i última,

diu­menge, i Lat­vala hi va arri­bar com a líder. Ogier, víctima d'una pun­xada, era quart, a 46.5 segons, però va recu­pe­rar segons a cabas­sos a la terra fins a des­ca­val­car el fin­landès (que, per aca­bar-ho d'ado­bar, va fina­lit­zar el ral·li amb pro­ble­mes de trans­missió).

Aquell va ser el pri­mer doblet dels Polo al WRC. Després n'han vin­gut qua­tre més, i fins i tot un tri­plet, a Austràlia, a mit­jan setem­bre, amb Ogier al davant de Lat­vala i Mikkel­sen. Volkswa­gen ho té tot de cara per rubri­car el segon tri­plet de la seva història a Cata­lu­nya. I Ogier té tots els trum­fos per sen­ten­ciar el segon títol en un ral·li de cam­pi­o­nat.

I entre passada i passada... cotxes històrics!

El Ral·li Catalunya comença avui a les sis tocades de la tarda amb el tram urbà de Montjuïc, però els aficionats faran bé de ser a lloc una horeta abans, per tal de gaudir del pas dels cotxes clàssics de ral·lis, que tornen a integrar-se en la ruta de la prova després de dos anys d'absència. Demà no rodaran pels trams de terra i romandran exposats a Salou, però dissabte i diumenge se'ls podrà veure en acció en els trams d'asfalt. De fet, les seves evolucions seran el millor ingredient per amanir l'estona entre les dues passades per cada tram. De retruc, el seu pas animarà el públic a no moure's de lloc entre passada i passada, en benefici de la seguretat. La caravana la formen 21 cotxes històrics, incloent-hi els mítics Peugeot 205 Turbo 16, BMW M3, Ford RS200 i Escort RS1800, MG Metro 6R4 (a la foto), R5 Turbo, Lancia Stratos, Audi Quattro, Alfa Romeo GTV i també el Seat Ibiza Kit Car del 1997.

Pons i Solans, catalans de punta

Dels 74 equips inscrits, sis són íntegrament catalans (Pons-Haro, Membrado-Vilamala, Solans-Ibáñez, Parés-Sabater, Guerrero-Carulla i Domènech-Marchal) i un, andorrà (Carchat-Ribeiro). De tots ells, qui té més possibilitats de lluïment és Xevi Pons, que ja ha disputat tres proves del WRC enguany i corre amb un competitiu Ford Fiesta R5 com els de la categoria WRC2. El de Manlleu no puntua en aquest certamen, però surt prou motivat per lluitar pel podi de la categoria a casa. L'altre habitual català del mundial és Nil Solans, que disputa el Trofeu Fiesta de promoció. El Catalunya n'és la cinquena i última cita, i el de Matadepera busca un bon resultat per cloure el curs.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)