Ral·lis

La feina ben feta demostra la maduresa del Ral·li RACC

Motor. La prova catalana del mundial de ral·lis tanca l'edició del 50è aniversari amb un gran èxit, tant esportiu com organitzatiu i popular

Aman Bar­full era un home satis­fet –can­sat, però satis­fet– diu­menge al ves­pre, quan el canvi d'hora feia que ja fos negra nit a la base del Ral·li Cata­lu­nya-Costa Dau­rada, a Port Aven­tura. El direc­tor de l'àrea espor­tiva del RACC –i màxim res­pon­sa­ble de l'orga­nit­zació de la cita cata­lana del mun­dial– feia un balanç prou posi­tiu de la prova que aca­bava de coro­nar Sébas­tien Ogier com a bicampió mun­dial.

“Ha estat fantàstic veure cul­mi­nar d'aquesta manera la gran feina feta per tot­hom en el ral·li”, va asse­ve­rar Bar­full. “Quan vam rebre el vis­ti­plau per fer el tram de Bar­ce­lona, va començar un fort esprint sense des­cans. Cons­ta­tar que tot ha sor­tit bé i que, a més, el temps ens ha acom­pa­nyat, ens omple d'allò més”, va afe­gir.

El RACC va esmerçar molts esforços per tirar enda­vant la superes­pe­cial cele­brada dijous pas­sat a Montjuïc, i els més de 20.000 espec­ta­dors repar­tits pels vol­tants del recinte firal van con­fir­mar l'encert de la ini­ci­a­tiva. Però Bar­full no s'atre­via a garan­tir que Montjuïc hagi arri­bat per que­dar-se. “Ara cal que tot­hom se sumi al posi­ti­visme i a la imatge que hem expor­tat a tot el món, tant del ral·li com de la ciu­tat. És això el que ens ha de per­me­tre fer aquest tipus de coses”, va expli­car, dei­xant entre­veure com de fei­xuc havia estat fer rea­li­tat el somni de tor­nar a sen­tir el bro­git dels motors a Montjuïc.

L'altra nove­tat des­ta­cada va ser el tram de 50 km –un per cada edició de la prova– d'Esca­la­dei, dis­pu­tat dis­sabte. “Cada any mirem de fer coses noves”, va asse­nya­lar Bar­full. Esca­la­dei, segons el seu artífex, “va agra­dar tot­hom, també a la FIA”. “De fet, quan par­lem amb els equips i els pilots, tots ens diuen que aquests són els millors trams d'asfalt del mun­dial, amb moo­olta diferència. Així, arros­se­gant la o”, va cer­ti­fi­car.

No és estrany que Esca­la­dei agradés a la FIA, perquè de cara a l'any que ve la fede­ració vol ani­mar els orga­nit­za­dors a fer “eta­pes més llar­gues i dures”, o amb més trams o amb trams més llargs. L'estruc­tura dels ral·lis que vol con­so­li­dar la FIA és de dos dies i mig, amb el dijous com a comodí per a acti­vi­tats com­ple­mentàries. És la feso­mia que ha tin­gut el Cata­lu­nya-Costa Dau­rada enguany. A banda, la FIA vol que cada cita tin­gui “un fet dife­ren­cial”, va con­fir­mar Bar­full. El Ral·li RACC ja en té un: és l'única prova mixta –terra i asfalt– del curs. I ha arri­bat a la madu­resa dels 50 anys amb ganes de seguir inno­vant i sor­pre­nent.

LES FRASES D'AMAN BARFULL

[Per repetir el tram de Montjuïc] cal que tothom se sumi al positivisme i a la imatge de la ciutat que hem exportat a tot el món
Quan parlem amb els equips i els pilots, tots ens diuen que aquests són el millors trams d'asfalt del mundial, amb molta diferència

Calma total en l'accident de Pons

L'experiència es fa palesa quan hi ha imprevistos. Diumenge, al Catalunya n'hi va haver un, quan Xevi Pons i Àlex Haro van tenir un fort accident al penúltim tram. Des de la base del ral·li, calma total. “Ens en vam assabentar a l'instant, per les emissores”, explica Aman Barfull. “Hi vam enviar l'helicòpter amb la càmera per controlar la situació i vam trucar el copilot, que ens va agafar el telèfon de seguida.” Els cotxes que ja estaven dins del tram van ser avisats amb les banderes grogues –dissabte, al tram de Tivissa, es va assajar un sistema electrònic d'avís– i es van aturar les sortides. Seguint el protocol, Pons i Haro van ser traslladats a l'hospital Joan XXIII de Tarragona, on al pilot se li va diagnosticar una costella trencada.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.