Ral·lis

NIL SOLANS

PILOT DE WRC2

“Amb potència pots exigir al cotxe com vols conduir”

“La meva manera de conduir sempre ha estat de cotxe potent, i 4x4 també”

“Si poguéssim estar entre els cinc primers en el Catalunya, jo ja estaria content, i si poguéssim fer un podi seria l'hòstia”

El pilot del milió.
Un vídeo de Nil Solans traçant una paella del Tour de Còrsega acumula més d'un milió de visites a les xarxes socials (també es pot veure al seu web, nilsolans.com). Una reacció que l'ha sorprès, perquè ni ell ni el seu copilot en van ser conscients. “És el meu estil de conducció; jo vaig còmode així”, diu. “Ara, des de fora sí que es veu una mica aparatós!”, reconeix. El vídeo el va fer el seu germà Jan, de 17 anys, que l'any que ve debutarà en els ral·lis amb un Peugeot R2.
Anar amb l'equip ACSM m'ha ofert una oportunitat única: córrer amb un cotxe R5 dins de la categoria WRC2

Nil Solans i el seu copi­lot, Miki Ibáñez, tenen tots els números per ser el millor equip català a la meta del ral·li RACC Cata­lu­nya-Costa Dau­rada, diu­menge a Salou. El pilot de Mata­de­pera, de 23 anys, dis­puta enguany el segon curs com­plet dins del WRC, per bé que el va començar al volant d'un petit Ford Fiesta R2 de pro­moció i l'aca­barà pilo­tant un espec­ta­cu­lar Peu­geot 208 T16 R5 de la cate­go­ria de plata del mun­dial, WRC2.

Ja ha fet dos ral·lis del mun­dial, Ale­ma­nya i Còrsega, amb el Peu­geot R5. Quin balanç en fa?
Aques­tes dues par­ti­ci­pa­ci­ons van ser prin­ci­pal­ment per fer quilòmetres i apren­dre al màxim, com un entre­na­ment de cara a l'any que ve. Hem fets dos setens llocs, que són bons resul­tats. En el Cata­lu­nya hem de mirar de córrer més i apro­fi­tar bé la terra, que és on tenim més pos­si­bi­li­tats.
Li ha cos­tat l'adap­tació a un cotxe força més potent que el que havia dut fins ara al WRC?
No. El que tenia de bo el Fiesta R2 era el xassís. El xassís és molt àgil, té un pas per revolt molt bo, simi­lar a l'R5, però la potència d'aquest és supe­rior, és clar, i a més és 4x4. Per sort, abans jo ja havia por­tat un Skoda S2000, l'ante­rior Mini del Nani Roma i també he fet ral·lis amb un Mit­su­bishi R4. Real­ment ja estava acos­tu­mat a la potència, no és això el que m'ha sorprès més. El que m'ha sorprès més és el pas per revolt i la fre­nada dels R5. Però crec que ens hi hem adap­tat bé.
És a dir, per a Nil Solans, com més cavalls, millor.
La meva manera de con­duir sem­pre ha estat de cotxe potent, i 4x4 també. Quan un cotxe és petit i té poc motor et demana ell a tu com con­duir-lo. Quan tens potència i recur­sos, tu pots exi­gir al cotxe com vols con­duir i com vols fer les coses. La meva con­ducció és més d'aquest estil, 4x4 i amb més potència.
Com va fer el pas del tro­feu Fiesta a la cate­go­ria WRC2?
La pri­mera idea era fer la copa Fiesta, i vam començar prou bé, amb un ter­cer lloc a Por­tu­gal. A Polònia vam tenir un pro­blema: se'ns van reben­tar dues rodes i vam per­dre uns minuts molt valu­o­sos. Això ens va per­ju­di­car en el resul­tat, tot i que vam fer qua­tre escratxs. Lla­vors va sor­tir l'opor­tu­ni­tat amb ACSM i l'R5. És la millor sor­tida que vam poder tenir, perquè és una opor­tu­ni­tat que podria ser única: anar amb un R5 dins del WRC2. En la copa Fiesta no sabíem quina con­tinuïtat tindríem l'any que ve, i en aquest pro­jecte, si ho fèiem bé, sí que podríem seguir l'any que ve. Hem fet una bona tria, i tenim un gran equip.
És un equip gallec, però tota la infra­es­truc­tura tècnica està a Cata­lu­nya.
L'equip és d'en José Cubeiro, que n'és el pre­si­dent. Els pilots som en Joan Carc­hat, andorrà, i jo. L'equip tècnic és Calm Com­pe­tició [de Sallent], així que els mecànics són cata­lans. L'equip tre­ba­lla molt bé i no hem tin­gut cap pro­blema mecànic.
L'any pas­sat va gua­nyar el tro­feu Fiesta en el ral·li Cata­lu­nya. Repe­tir tri­omf, o podi, en WRC2 es farà més cos­te­rut, oi?
Sí, és difícil. És clar que en la copa Fiesta es va molt de pressa. L'any pas­sat, Quen­tin Gil­bert no va poder gua­nyar cap cursa i aquest any, en el mun­dial júnior, ha arra­sat. En la Fiesta hi ha molt nivell, però ara estem en una altra cate­go­ria. Si poguéssim estar entre els cinc pri­mers jo ja esta­ria con­tent, i si poguéssim fer un podi seria l'hòstia. Sor­ti­rem a donar el màxim.
En el Cata­lu­nya cor­rerà el seu antic com­pany en el tro­feu Fiesta, ‘Cohete' Suárez, amb un cotxe simi­lar al seu. Té entre cella i cella estar al davant seu o farà la seva cursa sense pen­sar-hi?
És clar que hi ha riva­li­tat, però riva­li­tat sana. No tinc l'objec­tiu de gua­nyar-lo, ni de bon tros. També és cert que anem en con­di­ci­ons dife­rents. Ell corre amb l'equip Saintéloc, que és com l'equip ofi­cial Peu­geot, perquè acaba de gua­nyar la copa Peu­geot a França. A més a més, por­tem rodes dife­rents [Suárez, Mic­he­lin; Solans, Hankook]. A la terra serà més equi­pa­ra­ble, però a l'asfalt hi poden haver diferències. Ara sem­pre t'hi fixes i, vul­guis o no, importa.
A llarg ter­mini, s'hi veu, al volant d'un WRC amb tots els ets i uts?
Tant de bo! A mi em faria molta il·lusió, és el somni de qual­se­vol pilot de ral·lis. No em fa por, ni de bon tros, perquè de l'R5 al WRC can­via molt el pas per revolt i una mica la potència, i també la fre­nada, però no és un salt gaire gran. Diguem que el salt gran és de l'R2 a l'R5, i aquest ja l'hem assi­mi­lat bé. Si es pre­senta l'ocasió, l'apro­fi­ta­rem com sigui i al màxim.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)