Ral·lis

VW vol pilotar la transició

Ral·lis. Amb Citroën i Ford a mig gas, el mundial que comença demà a Montecarlo viurà un duel desigual entre els Polo i els Hyundai i20, tot esperant l'arribada de Toyota el 2017

Volkswa­gen i Sébas­tien Ogier tenen tots els trum­fos per sumar un quart títol seguit en el mun­dial de ral·lis que comença demà, amb el tra­di­ci­o­nal Mon­te­carlo. En l'últim any de l'actual gene­ració de cot­xes de la cate­go­ria WRC –introduïda el 2011–, només Hyun­dai plan­tarà cara als VW Polo, amb un i20 WRC nou de trinca i un pro­grama com­plet, amb tres pilots en totes les cites. Per la seva banda, Citroën i M-Sport (Ford) se cen­tra­ran en el desen­vo­lu­pa­ment dels nous cot­xes per al període 2017-2019 –més potents, més lleu­gers i, sobre­tot, amb una car­ros­se­ria més vis­tosa– i no dis­pu­ta­ran el curs sen­cer, tot espe­rant el canvi de cicle de l'any que ve.

Canvi de batuta

La nova era supo­sarà el retorn al mun­dial de Toyota –absent en tot el segle XXI– i la pos­si­bi­li­tat de fer tron­to­llar el domini abu­siu de Volkswa­gen i Ogier. La marca ale­ma­nya con­fia haver-ne fet prou amb uns lleu­gers retocs per garan­tir que el Polo R segueixi sent el vehi­cle més com­pe­ti­tiu del grup. Per la seva banda, el pilot de Gap –cen­tre neuràlgic del ral·li de Mon­te­carlo– té l'ene­mic a casa, però Jari-Matti Lat­vala i Andreas Mikkel­sen hau­ran d'asso­lir una regu­la­ri­tat en els resul­tats que en els tres anys ante­ri­ors no han estat capaços de tro­bar si aspi­ren a tute­jar el seu cap de files. El trio enceta el quart any a la casa, però la esta­bi­li­tat pro­ver­bial de l'equip amb seu a Han­no­ver es va veure tras­bal­sada la set­mana pas­sada, quan el cap, Jost Capito, va anun­ciar que dei­xava els ral·lis per diri­gir l'equip McLa­ren de F-1. Tan­ma­teix, aquest engi­nyer ale­many –ven­ce­dor del Dakar del 1985, com a tri­pu­lant del camió Mer­ce­des pilo­tat pel seu pare– encara seguirà “un mes o dos” a can VW, fins que li tro­bin un suc­ces­sor.

Tres per un títol

La rèplica a la pui­xança dels Polo haurà d'arri­bar de les files de Hyun­dai. L'equip coreà –també amb seu a Ale­ma­nya, a Alze­nau– estrena un cotxe total­ment nou però amb data de cadu­ci­tat, atès que de cara al 2017 n'hau­ran de dis­se­nyar un altre. La nova gene­ració de l'i20 hau­ria d'haver debu­tat a mit­jan 2015, però el pro­grama es va endar­re­rir quan la marca va haver d'adop­tar la car­ros­se­ria de cinc por­tes en comp­tes de la pre­vista ini­ci­al­ment, de tres, per qüesti­ons d'homo­lo­gació.

Hyun­dai no amaga que vol jugar la carta de la regu­la­ri­tat per pis­par el títol de cons­truc­tors a Volkswa­gen. Dani Sordo, Thi­erry Neu­vi­lle i Hay­den Pad­don –a Mon­te­carlo encara haurà de con­duir l'i20 antic– dis­pu­ta­ran les catorze cites, i en cadas­cuna l'equip diri­git per Mic­hel Nan­dan n'esco­llirà els dos que suma­ran punts per a la marca. Atesa la crisi de resul­tats del teòric cap de files, Neu­vi­lle, en la segona mei­tat del 2015, Hyun­dai ha nome­nat Sordo per a deu dels catorze ral·lis. Un ascens que no vol dir que el pilot del RACC sigui el número u de l'equip, sinó que Hyun­dai con­fia en la seva experiència perquè dugui sem­pre el cotxe a la meta i sumi uns bons punts per parar els peus a VW en aquest procés de tran­sició.

LES DADES

34
ral·lis
ha guanyat VW dels 39 que s'han disputat des del 2013, amb Ogier (25), Latvala (8) i Mikkelsen (1).
1
victòria
tenia VW en el mundial absolut abans del 2013, a la Costa d'Ivori el 1987 (Eriksson, Golf GTI).

Un pas enrere per fer-ne dos endavant

Citroën es pren un any sabàtic per desenvolupar amb calma el nou C3 WRC del 2017, i PH Sport s'encarregarà de fer córrer els DS3 durant aquest curs. Tanmateix, l'equip semioficial només disputarà entre sis i deu cites europees. Si més no, l'aposta de Citroën per al període 2017-2019 ha servit per renovar fins al 2018 Kris Meeke –Toyota li anava al darrere–, que compaginarà aquest programa parcial en el WRC amb el desenvolupament del cotxe nou. El seu company en els ral·lis europeus anirà canviant –a Montecarlo, Lefebvre; a Suècia, Breen–, i en algunes cites també correrà Al-Qassimi, que és qui paga la festa. L'antic company de Meeke a Citroën, Mads Ostberg, ha trobat aixopluc a M-Sport, que ha apostat per un pilot amb un sol any d'experiència en la categoria WRC2, Camilli (a la foto), per conduir el segon cotxe. L'equip de Malcolm Wilson ha renovat la seva formació, però encara manté la confiança en els seus antics pilots. Tänak pilotarà el Fiesta de la marca de pneumàtics Dmack, mentre que Evans serà el principal pilot del Fiesta R5 de WRC2. M-Sport també farà un programa parcial, mentre desenvolupa un nou Fiesta per al 2017.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.