Més motor

Europa és el destí

Motor. El cassanenc Joan Enric de Maria vol fer el salt al campionat d'Europa d'autocròs després d'haver guanyat cinc títols estatals, quatre de consecutius

“A mi, l'autocròs m'ha engan­xat”, afirma Joan Enric de Maria (Cassà de la Selva, 1976). No és estrany, perquè a més de l'adre­na­lina del cos a cos en els cir­cuits llis­cants de terra a bord d'un mono­plaça 4x4 amb dos motors de Yamaha R1 (340 cavalls) i 650 qui­los de pes, ha acon­se­guit cinc títols de campió d'Espa­nya de les divi­si­ons Car Cross (2011) i III (2013, 2014, 2015 i 2016), l'últim aquest mes, a Arteixo (Galícia). A més, lidera la clas­si­fi­cació con­junta de totes les divi­si­ons, tot i que pro­ba­ble­ment serà des­ban­cat perquè no dis­pu­tarà l'última prova, aquest cap de set­mana a Miranda de Ebro. A més dels cinc títols, De Maria ha acon­se­guit dos sub­cam­pi­o­nats i dues ter­ce­res posi­ci­ons.

Davant l'evidència que el cam­pi­o­nat esta­tal li ha que­dat petit, De Maria, amb el suport del fabri­cant Speed Car (de Golmés, Segrià), del seu prin­ci­pal patro­ci­na­dor, JBM (empresa d'eines i maquinària de taller de Vilobí d'Onyar), i d'altres que s'hi hau­ran d'afe­gir, vol afron­tar el repte del cam­pi­o­nat d'Europa.

Pri­mer con­tacte

De Maria ja ha dis­pu­tat alguna prova de l'euro­peu en edi­ci­ons ante­ri­ors i el 10 i l'11 de setem­bre par­ti­ci­parà en l'autocròs de Mag­gi­ora (Itàlia), la penúltima cursa de l'euro­peu. “Tot i que seré el pri­mer pilot de l'Estat que fa tot l'euro­peu, no m'espanta perquè sóc home de rep­tes i con­fio que no ho faré mala­ment. De fet, quan hi he anat esporàdica­ment els resul­tats ja han estat bé.”

El calen­dari de l'euro­peu 2016 cons­tava de nou pro­ves, dues a Ale­ma­nya, França i la República Txeca –la de Nová Paka és con­si­de­rada la prova reina del cam­pi­o­nat– i una a Lituània, Itàlia i Hon­gria. Hi ha qua­tre divi­si­ons, una de turis­mes (divi­dits en super­tu­ris­mes i grup A) i tres de mono­pla­ces: el bugui júnior (motor de moto de fins a 600 cc), el bugui 1.600 (la xifra es refe­reix a la cilin­drada) i el super­bu­gui (per sobre de 1.600 cc), que és on com­pe­teix De Maria.

“Sem­bla il·lògic can­viar”

“No vull sem­blar immo­dest, però crec que el cicle al cam­pi­o­nat d'Espa­nya s'ha aca­bat. Ara és el moment de pro­var l'euro­peu. Tinc aquesta il·lusió, tot i que implica una des­pesa i una inversió molt més impor­tant”, afirma De Maria, que, tot i que va com­pe­tir en ral·lis –va ser copi­lot de Marc Blázquez–, es manté fidel a l'autocròs, una espe­ci­a­li­tat que va tenir un auge espec­ta­cu­lar a Cata­lu­nya en la dècada dels vui­tanta –d'aquí li ve la pri­mera afició– però que ha esde­vin­gut resi­dual aquí (a l'Estat hi ha nuclis potents al nord). “En els ini­cis, un car cross és tot el que la meva eco­no­mia es podia per­me­tre. I anys després conec molt l'autocròs, sé com fun­ci­ona tot. Són cur­ses molt vives, amb cos a cos, i si vas avançant i les coses et sur­ten, sem­bla il·lògic can­viar. Ja m'agra­den els ral·lis, però el seu cost és inas­su­mi­ble”, afirma.

Tot i la pèrdua de popu­la­ri­tat de la moda­li­tat a Cata­lu­nya, el nivell com­pe­ti­tiu de l'autocròs no té res a enve­jar a altres dis­ci­pli­nes. Amb potències supe­ri­ors als 300 cavalls, can­vis seqüenci­als de moto i tracció total, la tracció, acce­le­ració i velo­ci­tat de pas pels revolts són altíssi­mes. “Pilots del nivell de Dani Sordo [amb Hyun­dai en el mun­dial de ral·lis] i Ser­gio Vallejo [dos cops campió d'Espa­nya de ral·lis] han vin­gut a córrer i ho han pas­sat mala­ment”, asse­gura De Maria, amb un punt de satis­facció.

LA DADA

340
cavalls
sumen els dos motors Yamaha R1 que propulsen els 650 quilos que pesa l'Speed Car
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.