Editorial

L’EDITORIAL

30 anys del circuit que va posar Catalunya al mapa mundial de la gasolina

Per molts esforços que es facin per llençar a la pape­rera de la història el pas­sat sen­cer –tot sigui dit, sense plan­te­jar una alter­na­tiva creïble i rea­lista– 30 anys d’història del cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya són prou den­sos i sòlids com per afir­mar categòrica­ment que en els esports moto­rit­zats de dues i qua­tre rodes i en el con­junt de l’esport català hi ha un abans i un després. Cata­lu­nya sem­pre ha estat un país de donar gas, de gaso­lina, que sobre­tot s’havia visu­a­lit­zat amb èxits en pro­ves de car­re­tera (ral·lis) o de fora car­re­tera (enduro, trial, motocròs...) perquè les úniques opor­tu­ni­tats de com­pe­tir en un cir­cuit tan­cat eren les comp­tadíssi­mes cur­ses en el memo­ra­ble i perillós traçat urbà de Montjuïc (amb F-1 fins al 1975) i a Cala­fat (des del 1974).

Fal­tava un cir­cuit de veri­tat, per­ma­nent, que deixés a Montjuïc el paper que li cor­res­pon en la història del motor català i pro­jectés Cata­lu­nya al món. I va ser en aquells tre­pi­dants ini­cis de la dècada dels 90, amb la cita olímpica aca­pa­rant-ho tot, que la posada en marxa del cir­cuit i els pri­mers grans pre­mis de F-1 (29 de setem­bre del 1991) i moto­ci­clisme (31 de maig del 1992) no van cau­sar l’impacte que merei­xien, com tam­poc l’estrena de Cata­lu­nya en el mun­dial de ral·lis (11 al 13 de novem­bre del 1991).

30 anys després, el traçat català s’ha con­so­li­dat com un dels pocs que com­bina grans pre­mis de F-1 i MotoGP. Així serà com a mínim fins al 2026, amb tot el que repre­senta per a la imatge, pro­moció turística i l’eco­no­mia local. En aquesta nova etapa, el cir­cuit haurà de ser sos­te­ni­ble –econòmica­ment i medi­am­bi­en­tal­ment– o no serà. S’haurà d’adap­tar als nous temps, a des­grat dels nostàlgics cap­ti­vats per la màgia de Montjuïc, o tam­poc serà. Però reno­var-se és l’opció bona. No ho és el tan­ca­ment a sac i sense mira­ments que defen­sen algu­nes opci­ons polítiques amb repre­sen­tació relle­vant a les ins­ti­tu­ci­ons i amb un per­fil de votant que encaixa fàcil­ment en el que per­dria la feina si es clau­surés una ins­tal·lació que, en ter­mes espor­tius, és reco­ne­guda com una pista de referència per a la posada a punt dels mono­pla­ces. No en va, es tracta pràcti­ca­ment de l’últim cir­cuit de per­fil clàssic que es va posar en marxa al món fins que tots van pas­sar a ser tallats pel patró de l’arqui­tecte ale­many Her­mann Tilke. 30 anys d’èxit i de fer les coses bé han per­me­ten que el traçat vallesà miri de fit a fit les lle­gendàries pis­tes de Mònaco, Sil­vers­tone, Monza o Spa.

El cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya ha situat el país al mapa­mundi de la com­pe­tició de motor i encara té camí per córrer com a dina­mit­za­dor econòmic de la regió, sobre­tot ara que s’apropa una recon­versió en les fonts energètiques de la mobi­li­tat. En el seu 30è ani­ver­sari no seria just pas­sar per alt que sense l’impuls i la obs­ti­nació del RACC sota la pre­sidència de Sebastià Sal­vadó, el cir­cuit no hau­ria nas­cut en aquell moment, o pot­ser no hau­ria ni nas­cut. Amb poste­ri­o­ri­tat han estat les ins­ti­tu­ci­ons el que li han donat via­bi­li­tat. A banda de cons­ta­tar-ho, és el moment que uns i altres reno­vin el seu com­promís a llarg ter­mini perquè un canvi de color polític no tin­gui fàcil des­mun­tar una infra­es­truc­tura fona­men­tal per al país.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.