Opinió

Cornuts i pagar el beure

Aquests dies se cele­bra al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya el GP de Cata­lu­nya de MotoGP. La pista de Mont­meló és una de les poques al món que orga­nit­zen una prova dels dos grans mun­di­als de l’esport de motor, el de moto­ci­clisme i el d’auto­mo­bi­lisme. Tan­ma­teix, aquest últim s’ano­mena GP d’Espa­nya de Fórmula 1. I doncs?

A Jerez ja s’hi fa el GP d’Espa­nya de MotoGP pròpia­ment dit, però no és només això. A l’Estat s’hi han arri­bat a fer qua­tre cur­ses del mun­dial de motos, de manera que el cen­tra­lisme madri­leny es troba còmode amb el repar­ti­ment d’eti­que­tes autonòmiques per a les cur­ses perifèriques (tot i que, en puri­tat, la de Jerez també ho sigui). Així, tenim els GP de la Comu­ni­tat Valen­ci­ana (obser­veu, no pas del País Valencià, com si la cursa l’orga­nit­zes­sin els veïns d’una escala); de Cata­lu­nya, i, fins l’any pas­sat, d’Aragó.

En canvi, en el cas de la F1, la cursa de Mont­meló sem­pre ha estat “d’Espa­nya”. Per què no s’ha fet mai el petit gest de dei­xar que com­par­teixi el nom amb la seva ger­mana de les dues rodes? Sem­pre se’ns ha dit que no es pot. En els estats en què es fa una sola cursa del mun­dial auto­mo­bilístic, la prova n’ha de dur el nom. No hi ha debat, i el Cir­cuit no ha esmerçat mai un bri d’ener­gia per cap­gi­rar aquest estat de les coses. Prou feina tenen.

Està clar i català, però és men­tida. Una més. Al Bra­sil i a Mèxic es fa una sola prova pun­tu­a­ble per al cam­pi­o­nat del món de F1. De dos anys ençà, l’una s’ano­mena “de São Paulo” i l’altra, “de Ciu­tat de Mèxic” (dei­xem córrer que “Abu Dhabi” és un dels Emi­rats Àrabs Units, no pas un estat). En tots dos casos, es fa així per reconèixer qui n’assu­meix el cost, que són els ter­ri­to­ris res­pec­tius.

Bé, les ins­ti­tu­ci­ons públi­ques cata­la­nes paguen la festa de Mont­meló des del pri­mer dia i, en canvi, ningú ha posat mai sobre la taula que la cursa hagi de dur un nom que ho reco­ne­gui. En trenta anys i escaig, mal­grat les difi­cul­tats que ha pas­sat la ins­tal·lació, l’Estat no ha dei­xat anar ni un duro pel Cir­cuit. Ara, la fede­ració espa­nyola del ram bé que ha cobrat reli­gi­o­sa­ment els drets de calen­dari de la prova i ha fet tot d’esca­ra­falls si la Marcha real ha durat uns segons menys que Els sega­dors. (Si s’enca­par­ren a dir que Cata­lu­nya és Espa­nya, els seus símbols, la seva llen­gua i el seu himne també ho hau­rien de ser, oi? Aquest sil·logisme no els entra al cap.)

No només no han aju­dat, sinó que han posat bas­tons a les rodes. Aque­lla aven­tura del GP urbà de F1 a València només va ser­vir per enca­rir la reno­vació del con­tracte de Mont­meló amb la F1. I ara, l’Estat hi torna. El con­tracte actual del Cir­cuit amb la F1 venç després de l’edició del 2026, i ja es diu que el 2027 hi haurà un GP de F1 a Madrid. Però no pas al cir­cuit per­ma­nent del Jarama, que al seu dia s’alter­nava amb l’urbà bar­ce­loní de Montjuïc, sinó en un traçat urbà al vol­tant dels pave­llons d’Ifema.

Madrid ja va mirar d’endur-se el Mobile World Con­gress i no se’n va sor­tir; va bre­gar per des­do­blar el Pri­ma­vera Sound ni que fos esguer­rant-lo; ja té un tor­neig de ten­nis de més volada que el Godó, i ara ha posat el punt de mira en la F1. Però, alerta, no en el GP d’Espa­nya, sinó en la F1 com a esde­ve­ni­ment glo­bal. La F1 ha regis­trat la marca Madrid Grand Prix i For­mula 1 Madrid Grand Prix. Se’n dedu­eix que, si això arriba a bon port –encara que no hi tin­guin mar, allà–, la cursa s’ano­me­narà GP de Madrid.

És clar, Madrid és Espa­nya i no cal pre­ci­sar-ho. En el cas de Cata­lu­nya, si no és que queda prou clar que el nom és una sim­ple coor­de­nada autonòmica –com en el cas del GP de Cata­lu­nya de MotoGP–, cal fer ben palesa la pater­ni­tat esta­tal. Cor­nuts i pagar el beure.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)