Opinió

Palestina i el Maccabi

Els Mos­sos d’Esqua­dra sem­blen haver-se con­ver­tit últi­ma­ment en agents del Mos­sad enco­berts amb l’objec­tiu de fer veure que el movi­ment paci­fista per defen­sar els drets dels pales­tins és una mena de gihad cata­lana que farà sal­tar pels aires qual­se­vol edi­fici nos­trat. Ens quei­xem de les poli­cies i els jut­ges espa­nyols quan només veuen ter­ro­ris­tes quan tenen una este­lada al davant, però aquí també tenim els nos­tres ene­mics de la lli­ber­tat d’expressió i mani­fes­tació ves­tits d’uni­forme ofi­cial.

L’últim epi­sodi el vam tenir dijous al Palau Blau­grana. No és el pri­mer cop que passa, però aquesta vegada la situ­ació va ser tan escan­da­losa que fins i tot Amnis­tia Inter­na­ci­o­nal ha posat el crit al cel. Pro­hi­bir l’entrada de ban­de­res pales­ti­nes en un recinte espor­tiu és exac­ta­ment el mateix que fan a Espa­nya quan pro­hi­bei­xen les este­la­des. És un atemp­tat des­ca­rat con­tra la lli­ber­tat d’expressió i la pro­testa pacífica. Si els ciu­ta­dans no poden mos­trar suport a una nació sense estat –com la nos­tra–sot­mesa ara mateix a un geno­cidi retransmès en directe a tot el món, què han de fer? Tirar pedres? Sal­tar a la pista a per­se­guir juga­dors de l’equip d’Israel? Mun­tar un sidral monu­men­tal?

Més lamen­ta­ble és encara l’excusa de la poli­cia, que la llei de l’esport pro­hi­beix pan­car­tes, ban­de­res i símbols que inci­tin a l’odi de per­so­nes i grups. Els colors de Pales­tina dibui­xats sobre roba o paper a quin odi inci­ten? És un poble que està essent mas­sa­crat a Gaza no només a través de les armes sinó amb una estratègia encara més cruel, que es morin de gana. Ja assas­si­nen fins i tot els mem­bres de les ONG que entren men­jar enmig de la des­es­pe­ració.

No hi ha minuts de silenci en cap recinte espor­tiu per les morts a Gaza. Això sí, per Ucraïna es va atu­rar el món. Amb tota justícia no queda cap equip rus a l’Euro­lliga, però el Mac­cabi es con­ti­nua pas­se­jant pels par­quets con­ti­nen­tals com si Ben­ja­min Neta­nyahu no fos un líder tan sal­vatge i cor­rupte com ho és Putin. La diferència és que els pales­tins saben que tenen zero pos­si­bi­li­tats con­tra un dels grans exèrcits del món.

Ni tan sols quan va caure en un atac de l’exèrcit d’Israel l’antic selec­ci­o­na­dor de fut­bol palestí Hani Al Mas­dar, l’esport va moure un dit con­tra el poder de les elits que donen suport a una guerra de des­trucció mas­siva a Gaza. No com­par­teixo el lema “Mac­cabi, còmplice del geno­cidi palestí”, però no se m’acu­di­ria mai pro­hi­bir-lo. Entenc que ni el club ni els seus juga­dors són res­pon­sa­bles de les acci­ons dels seus gover­nants o del seu exèrcit, però algú els ha de fer veure –si per ells matei­xos no són capaços de fer-ho–què està pas­sant exac­ta­ment al seu país. Tal volta si veuen ban­de­res de suport a Pales­tina cons­tant­ment als grans pave­llons euro­peus se’n començaran a fer una idea.

Recor­dem que fins i tot Jaume Coll­boni, que va fer un intent de repren­dre l’ager­ma­na­ment amb Tel-Aviv, va haver de fer marxa enrere fins que no hi hagi com a mínim un alto el foc. És el mínim que demana ara la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal. Dins aquesta ingenuïtat geo­es­tratègica només ens falta Macron dema­nant una treva olímpica durant els Jocs de París. Que durant un dia ces­sin els assas­si­nats i que després hi tor­nin amb tota la impu­ni­tat que cal­gui.

A Cata­lu­nya, per raons diver­ses, Israel sem­pre ha estat ben vist en alguns sec­tors con­ser­va­dors del naci­o­na­lisme. Ho sabem tots. Però aquests matei­xos s’hau­rien de pre­gun­tar qui va col·labo­rar amb l’Estat espa­nyol a espiar polítics, advo­cats i acti­vis­tes sobi­ra­nis­tes durant el procés. Les ales de Pega­sus ja sabem d’on venien.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.