Opinió

Un ‘mall' a can Barça

Tant el Palau com el futur estadi han de ser icones de Barcelona

Fa uns dies es va pre­sen­tar el nou Palau, una de les parts més impor­tants de l'Espai Barça, que també ha de com­por­tar la cons­trucció d'un nou estadi equi­pa­ra­ble a les prin­ci­pals ins­tal·laci­ons euro­pees que, tot i saber-se qui el cons­truirà, encara no ha estat pre­sen­tat en soci­e­tat. De fet, en la pre­sen­tació del Palau, un refe­rent com Jordi Robi­rosa va des­ta­car que un dels objec­tius és que “es con­ver­teixi en una nova icona de la ciu­tat de Bar­ce­lona”. Ho han de ser tant el Palau com el futur estadi.

A banda de plan­te­jar-se crítica­ment si el Barça ha sane­jat sufi­ci­ent­ment els comp­tes per poder afron­tar aquesta megalòmana inversió, cal fer una reflexió a l'entorn de la màxima amb què Robi­rosa va defi­nir el pro­jecte: avui dia, les ciu­tats neces­si­ten grans ico­nes inte­gra­des a la seva trama urbana, que les facin dife­rents en el com­plex mer­cat de des­ti­na­ci­ons turísti­ques. Bar­ce­lona va can­viar la seva fiso­no­mia amb els Jocs del 1992 i, des de lla­vors, la ciu­tat ha tin­gut en l'esport un vec­tor essen­cial de la seva marca.

El Museu del Barça és un dels més visi­tats de l'Estat; un indi­ca­dor de la importància que té el Barça com a ambai­xa­dor de la capi­tal. Però les noves ins­tal·laci­ons que ha pre­sen­tat el club han de mirar de ser atrac­ti­ves en la seva glo­ba­li­tat. El culte a l'estadi o al museu atrau milers de visi­tants anu­al­ment (més d'1,5 mili­ons); però, la cons­trucció del nou Espai Barça ha de con­tri­buir a reforçar encara més la ja vasta oferta de ser­veis d'hos­pi­ta­lity que té el club. Els esta­dis, els pave­llons, han dei­xat de ser recin­tes on sols es prac­tica i es con­su­meix l'esport en directe per avançar cap a un espai on l'espec­ta­dor, fan o con­su­mi­dor interac­tua amb l'oferta exis­tent de manera simi­lar a com ho faria dins d'un mall ame­ricà; és el feno­men què alguns sociòlegs de l'esport anglo­sa­xons han defi­nit com a malli­fi­ca­tion pro­cess.

El Barça actu­a­litza les seves ins­tal·laci­ons per adap­tar-se a les noves neces­si­tats del negoci de l'esport al segle XXI, perquè la seva marca encara sigui molt més com­pe­ti­tiva en l'exi­gent mer­cat dels patro­ci­nis i l'hos­pi­ta­li­tat; sabent que, par­ti­cu­lar­ment a Espa­nya, cal bus­car noves fonts d'ingres­sos que aju­din a com­pen­sar uns pres­su­pos­tos massa depen­dents dels drets audi­o­vi­su­als.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.