Barça

Abde, ànima de carrer

El jugador de 20 anys ha irromput en el Barça per revelar-se com un futbolista dels que ja no en queden, dels que juguen més per instint que per formació

Fins que va ser juvenil no va cridar l’atenció d’un club com l’Hércules, que li va fer una prova

El pri­mer record d’Abdes­sa­mad Ezzal­zouli (Beni Mellal, Mar­roc, 2001) que tenen a la Peña Ili­ci­tana Raval és que era una extensió del seu germà gran, Abdel­mad­jid, a qui sent un nen acom­pa­nyava als entre­na­ments cada set­mana. La seva és una història més de sacri­fici, d’una família del nord d’Àfrica que aban­dona la seva terra a la recerca d’una vida pròspera. La d’Abde, apa­rent­ment, no havia de ser dife­rent. L’entorn, el barri d’El Carrús, eti­que­tat a les notícies de manera recur­rent com el “més pobre d’Espa­nya”, en una zona en què crida l’atenció la diver­si­tat, far­cida de per­so­nes de naci­o­na­li­tat mar­ro­quina o roma­nesa. El seu pare, tre­ba­lla­dor en un magat­zem de fruita. La seva mare, poc pre­sent en la vida social dels seus fills. “Pot­ser l’he vist dues vega­des”, relata Raúl Rodríguez, ales­ho­res entre­na­dor d’un cadet i d’un ben­jamí a la Peña, tècnic del germà gran quan un dia se li va acu­dir pro­po­sar-li al mateix Abde de posar-se també a jugar. A pri­mera vista, molt caràcter, dri­blatge, però lluny de ser un pre­des­ti­nat. “Era pur nervi, jugava a dalt, de punta en un equip de fut­bol 7, i ja era dels que esta­ven molt a sobre dels defen­ses. El dri­blatge també el tenia, però no era allò que t’ado­nes que estàs davant un talent espe­cial. I després el vaig anar seguint i tam­poc era un juga­dor que des­taqués moltíssim”, relata Rodríguez. I, de fet, durant tot el procés de for­mació fut­bolística, l’Elx mai va posar interès en qui avui, en plena tran­sició fut­bolística, ha tret el cap amb el pri­mer equip del Barça per reve­lar-se com un fut­bo­lista de car­rer, dels que ja no en que­den, dels que juguen més per ins­tint que per for­mació. Algú que fins a l’edat de juve­nil no va cri­dar l’atenció d’un club com l’Hércu­les.

“Hi va haver un moment que Abde va fer un canvi físic bru­tal, espec­ta­cu­lar. Amb 15 anys o així va començar a fer gimnàstica i es va posar molt fort. No ho feia pel sim­ple fet de fer músculs, ho feia per millo­rar en el fut­bol”, des­criu Rodríguez. Per a Abde, la pilota va ser un mur de con­tenció con­tra les inclemències del car­rer: males com­pa­nyies i hàbits con­tra­pro­du­ents. Però, al mateix temps, el car­rer va ser la seva ban­dera, la que avui el rei­vin­dica com un fut­bo­lista dife­rent. “La rea­li­tat és que no és gens habi­tual, en aquest moment del segle, veure un fut­bo­lista així, que no ha tin­gut massa for­mació acadèmica. Però això li dona una manera de jugar molt genuïna; al final els juga­dors que han cres­cut dins del fut­bol de base d’un gran club tenen una forma de jugar molt més pau­sada. Abde té molt més aquest dese­qui­li­bri incons­ci­ent que fa que cridi encara més l’atenció”, asse­gura Manolo Díaz, que va ser l’entre­na­dor que a l’Hércu­les li va donar l’empenta per ser un fut­bo­lista impor­tant i cri­dar l’atenció del Barça.

Abde ha pas­sat en poc temps dels car­rers d’El Carrús a la gespa del Camp Nou, de les tar­des amb el seu germà gran –en té un altre de mitjà (Moha)– a enca­rar-se a fut­bo­lis­tes de pri­mera divisió. “Si ha arri­bat fins aquí, bona part de la res­pon­sa­bi­li­tat la té el seu germà Abdel­mad­jid, que sem­pre el va saber por­tar”, asse­gura Raúl Rodríguez. De família molt reli­gi­osa i amb un estret vin­cle amb les seves arrels, amb un Mar­roc a on solien tor­nar cada estiu i al qual ja somia repre­sen­tar com a fut­bo­lista, Abde rega­teja sense pen­sar i mira d’assi­mi­lar tot el que li està suc­ceint en poques set­ma­nes. “De sobte li estan sor­tint molts amics”, som­riu Rodríguez, que va veure amb certa impotència com les xar­xes soci­als cari­ca­tu­rit­za­ven la seva pri­mera entre­vista després d’un par­tit, en què a la pre­gunta de què li apor­tava Xavi va dei­xar anar un ingenu: “Pues ahí me has pillado.” “Però és nor­mal, és un noi que no està acos­tu­mat a aques­tes coses. Però estic con­vençut que un club com el Barça deu estar pre­pa­rat per aju­dar-lo i per cor­re­gir aquests dèficits que són deri­vats del fet que ell no ha cres­cut en un entorn de fut­bol de base d’equip impor­tant, on aques­tes coses estan molt cui­da­des”, asse­gura Manolo Díaz, que va ser res­pon­sa­ble del fut­bol de base del Real Madrid: “També fut­bolísti­ca­ment ha de cor­re­gir coses, apren­dre a jugar. Però tant de bo que les apren­gui sense per­dre aquest fut­bol tan seu de fut­bo­lista valent, que va cap enda­vant.” I és que havent jugat tan sols 481 minuts a pri­mera divisió, Abde ha com­ple­tat 53 dri­blat­ges, quasi la mei­tat que Vini­cius, que lidera el rànquing amb 1.518 minuts a les espat­lles. “Abde és una mera­ve­lla”, va pro­cla­mar Xavi sobre un extrem amb una genètica impròpia del fut­bol modern, algú que ha ves­sat la màgia del fut­bol de car­rer direc­ta­ment sobre els esta­dis de pri­mera divisió.

ELS QUE EL CONEIXEN

De petit ja tenia el driblatge. Era pur nervi, jugava a dalt, de punta en un equip de futbol 7
Raúl Rodríguez
ENTRENADOR D’ABDE A LA PEÑA ILICITANA

LA DADA

Té un desequilibri inconscient, que no tenen els que han crescut dins d’un gran futbol de base
Manolo Díaz
ENTRENADOR d’ABDE A l’HÉRCULES
53
driblatges
ha completat Abde en 481 minuts a primera. Quasi la meitat que Vinicius, que lidera el rànquing amb 1.518 minuts.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)