Barça

Recuperar la identitat

Aquesta temporada el Barça ha signat acords amb diferents entitats per promoure la cultura catalana

En els últims anys, la política comercial ha estat centrada a sumar i fidelitzar fans estrangers

La simbologia de les quatre barres de l’escut com a element representatiu de la vinculació del Barça amb el país ha perdut força en els darrers anys, almenys pel que fa a la comunicació social de l’entitat.

Donant un cop d’ull a les xarxes que utilitza el club, només a Twitter disposa de comptes exclusius en diversos idiomes, entre els quals el català. La gestió de la resta de canals crida l’atenció pel lloc residual on queda el català, tot i ser llengua oficial del club des del 1916.

Moltes de les publicacions a Facebook i Instagram s’escriuen alhora en tres idiomes, per ordre: anglès, català i castellà, i gairebé mai són simples traduccions per mostrar així el domini lingüístic, però també hi ha força textos fets exclusivament en la llengua germànica.

El cas de Youtube ja és més extrem. Com a mínim, en l’últim any, no existeix ni un títol de cap dels vídeos que estigui posat en català, només es fa ús de l’anglès i del castellà. L’explicació dels continguts i la promoció a altres enllaços segueixen la mateixa línia.

Hi ha certs enregistraments, però, que sí que estan rodats originalment en català bàsicament, quan són amb jugadors nadius, però els protagonistes no utilitzen l’idioma del país exclusivament, ja que també participen en altres vídeos parlant en castellà i en anglès, si és que tenen aquesta capacitat.

Una situació curiosa es dona quan es volen seguir en línia les rodes de premsa que normalment fa Xavi, les presentacions de nous fitxatges o els comiats de jugadors, i és que no existeix la possibilitat d’escoltar-los amb l’àudio original perquè directament des de realització punxen el doblatge en anglès.

La idea del club és que, si l’emissió és en obert, cal fer-la en anglès per arribar al nombre de persones més alt possible i, a l’altra banda, qui vulgui seguir els actes en directe en català que engegui la televisió o pagui una subscripció a Barça TV+.

La pela és la pela

Aquesta filosofia del Barça es va implantar a partir del 2017 amb la incorporació de Guillem Graell com a director de marca FCB, qui va encapçalar una política comercial cap a la màxima expansió internacional, prioritzant la captació i fidelització de l’aficionat estranger.

“El català no ven” és la frase que se sentia als despatxos i la directiva va tirar pel dret buscant la globalització salvatge oblidant-se de combinar-la amb l’essència i la tradició per preservar la identitat.

L’estiu passat, “per falta de confiança”, l’entitat va prescindir de Graell, darrer responsable d’àrea representant del mandat de Josep Maria Bartomeu. Mesos més tard, el club va fitxar Sergi Ricart, exdirectiu de la marca esportiva Nike.

Acord amb Òmnium

Des d’aleshores, el Barça ha participat en diversos actes de promoció de la llengua i cultura catalanes, el més notori és el conveni signat recentment amb Òmnium Cultural per als pròxims quatre anys, en què es comprometen a treballar plegats per impulsar les iniciatives de la societat civil i de les institucions.

El president, Joan Laporta, expressa a aquest diari la seva felicitat “perquè el fet de cercar la integració, la cohesió social i defensar els drets polítics del país” els torna a “fer ser el Barça”. “El Barça sempre ha tingut una posició de bategar al mateix ritme que ho fa el país i estem orgullosos de ser un símbol que representa Catalunya i acceptem aquesta càrrega simbòlica”, hi afegeix el president blaugrana. La relació amb Òmnium es remunta al 2004, data del primer conveni.

XARXES SOCIALS

L’anglès és l’idioma que predomina en la comunicació amb els aficionats

JOAN LAPORTA

“Estem orgullosos de tornar a ser un símbol de Catalunya”

Últims convenis de col·laboració

A finals del mes de febrer, el club blaugrana es va comprometre a divulgar la cultura entre socis i sòcies, esportistes, nens i nenes de La Masia i empleats gràcies a un conveni signat amb la Fundació Orfeó Català - Palau de la Música Catalana, on també es recollia el compromís de promocionar l’activitat musical de l’entitat.

La Fundació Barça també es va sumar a una iniciativa engegada per la Fundació Enciclopèdia Catalana per acostar la llengua catalana i la lectura als joves fins als 25 anys. Sota l’eslògan Entrenem la llengua, el projecte tracta d’impulsar el primer certamen de lectura en veu alta per a joves, a més d’incentivar l’hàbit de llegir en català entre aquest col·lectiu.

I, fa només uns dies, el president Joan Laporta va participar en un acte acadèmic en suport de l’aprenentatge del català a Itàlia. La delegació de la Generalitat al país transalpí havia organitzat una sessió titulada Barça: esport, món global i catalanitat, dirigida a un grup d’estudiants de diversos centres universitaris italians.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)