Debat obert: so original o so ambient virtual?
Canvis en les retransmissions. LaLiga considera que la fórmula del so generat per EA Sports permetrà vendre el producte d’una manera atractiva
Torna el futbol i ho fa amb novetats obligades en l’aspecte audiovisual. Les retransmissions televisives i radiofòniques tal com les coneixíem fins ara estaran subjectes a canvis importants en aquest retorn per adequar-se a la normativa que estableix el protocol d’actuació de LaLiga.
Pel que fa a la imatge hi haurà canvis en la ubicació de les càmeres. L’absència de públic a les grades permetrà situar les càmeres en llocs on fins ara no era viable perquè dificultaven la visió de l’espectador present a l’estadi. Hi haurà novetats també en les imatges aèries i una altra de les adaptacions que es duran a terme per garantir la seguretat dels futbolistes, el cos tècnic i l’equip arbitral serà robotitzar les càmeres del túnel de vestidors perquè hi hagi menys personal en un espai tancat i tan reduït com aquest.
Visualment, LaLiga ha unit forces amb la companyia noruega VIZRT i la idea és emetre imatges de graderies virtuals, amb aficionats virtuals a mida real, uniformats amb els colors dels equips que juguin com a local.
Pel que fa al so, el teleespectador tindrà absoluta llibertat per escollir la fórmula que millor li convingui. Podrà escoltar la retransmissió amb la locució dels comentaristes i el so original del partit que captin els micròfons situats a peu de camp, o bé podrà escollir una retransmissió amb so virtual d’ambient. LaLiga oferirà aquesta fórmula mixta. En el cas del so virtual serà EA Sports, patrocinador oficial de LaLiga, qui generarà l’ambient virtual, amb una tecnologia similar a l’emprada als videojocs.
S’utilitzaran, de fet, els càntics oficials del videojoc FIFA 2020, que inclou molts dels càntics originals que poden sentir-se a tots els estadis de primera divisió i també de segona divisió.
LaLiga ha estat fent proves des de fa setmanes amb l’Eibar-Real Sociedad jugat en el seu dia també a porta tancada. Tot amb la clara intenció de poder oferir un producte atractiu a aquell teleespectador que consideri que una transmissió amb so original sense públic pugui quedar pobra.
Les emissores de ràdio
El derbi andalús Sevilla-Betis de dijous obrirà el foc. Serà un partit amb canvi d’hàbits per a futbolistes, espectadors i també professionals que cobreixen la informació esportiva. En aquest sentit, les ràdios també s’hauran d’adaptar a la nova i estricta normativa marcada per LaLiga. Només podrà accedir a l’estadi un professional per emissora i els mitjans només podran cobrir els partits de casa. Queden prohibits els desplaçaments. Per tant, les emissores catalanes només podran cobrir in situ la informació al Camp Nou, al RCDE Stadium i a Montilivi.
El locutor haurà d’estar sol a la cabina i la resta de l’equip de la transmissió cobrirà el partit des de l’estudi. En els partits que es juguin fora de casa el so ambient serà el que distribueixi Movistar, mentre que en els partits de casa s’emetrà el propi àudio del professional que hagi accedit a l’estadi.
El professional que tingui dret a accedir al recinte esportiu haurà de complir estrictament els horaris que marca el protocol. És a dir, accedir a l’estadi entre una hora i una hora i mitja abans del xiulet inicial de l’àrbitre i en acabar el partit tindrà només deu minuts per abandonar les instal·lacions. Les rodes de premsa dels protagonistes es cobriran de manera telemàtica a través de l’aplicació Zoom.