Rugbi

Rugbi

L'alliberament d'Irlanda

El quinze del trèvol va derrotar Nova Zelanda (29-40) per primer cop després de 111 anys i 28 duels, en una de les gestes més sonades dels irlandesos

Els All Blacks havien encadenat divuit triomfs i no perdien des de l'agost del 2015, quan Austràlia els va vèncer

Han hagut de pas­sar més de cent anys, però final­ment la República d'Irlanda ha vis­cut el gran dia de glòria. El 5 de novem­bre del 2016 que­darà gra­vat a la història del quinze del trèvol, i del país, que després de 111 anys i 28 intents fallits, va vèncer per pri­mer cop el prin­ci­pal domi­na­dor de l'oval en els últims anys i un dels millors equips de l'esport de tots els temps, els lle­gen­da­ris All Blacks (29-40), que havien enca­de­nat divuit victòries i no per­dien des de l'agost del 2015, quan van sucum­bir a Austràlia. La gesta es va escriure al Sol­dier Field de Chi­cago, curi­o­sa­ment una ciu­tat que fa pocs dies va veure com els Cubs, un dels clubs locals de beis­bol, s'impo­sa­ven en les sèries mun­di­als i tren­ca­ven un male­fici de 108 anys.

Els irlan­de­sos van apro­fi­tar una infe­ri­o­ri­tat rival mati­nera per fir­mar dos assa­jos, un dels quals de l'irlandès nas­cut a Bar­ce­lona Jordi Murphy, i van obli­gar Nova Zelanda a anar a remolc, una situ­ació que detesta. En el des­cans, el resul­tat era un 25-8 que dei­xava estu­pe­fac­tes els 62.300 espec­ta­dors, majo­ritària­ment segui­dors del quinze del trèvol. Però els millors del pla­neta havien de reac­ci­o­nar i ho van fer després d'encai­xar una nova marca irlan­desa (30-8). En van tenir prou amb onze minuts per enca­de­nar tres mar­ques –Pere­nara, Ben Smith, Scott Bar­rett– (33-29) i pro­var de fer revis­co­lar vells fan­tas­mes i dub­tes entre els irlan­de­sos. Mal­grat tot, aquest cop no se'n van sor­tir, i Rob­bie Hens­haw va ano­tar l'assaig alli­be­ra­dor que cer­ti­fi­cava un tri­omf real­ment històric.

Curi­o­sa­ment, un neo­ze­landès, Joe Sch­midt, va ser l'encar­re­gat de lide­rar la sonada victòria des de la ban­queta i com­pleta dos anys i mig en el càrrec molt bons. En aquest període ha gua­nyat dues vega­des el Sis Naci­ons (2014 i 2015), encara que en la dar­rera edició es va haver de con­for­mar amb la ter­cera posició i en la copa del món del 2015 a Angla­terra no va pas­sar els quarts de final. Sch­midt, que també va diri­gir el pri­mer tri­omf irlandès en sòl sud-africà con­tra els Spring­boks (20-26) durant l'Irish Tour al juny, ja va estar a punt de vèncer els All Black en el seu ter­cer par­tit com a màxim res­pon­sa­ble del quinze del trèvol. Era el 24 de novem­bre del 2013, i Irlanda tenia un avan­tatge de 19-0 en el des­cans i en el dar­rer minut encara anava manant (22-17), però els All Blacks van reac­ci­o­nar a temps i van obte­nir una victòria que els va per­me­tre aca­bar l'any havent gua­nyat els catorze par­tits con­tra les millors selec­ci­ons del món. Ara, Nova Zelanda espera amb delit la visita a Dublín del 19 de novem­bre.

18
triomfs
és la ratxa victoriosa més llarga que els All Blacks han establert en el rugbi d'elit i que va començar el 15 d'agost del 2015 contra Austràlia (41-13) i va acabar el 5 de novembre a Chicago contra Irlanda. En aquest període, han celebrat triomfs contundents, per exemple el 8-42 a Austràlia en el Rugby Championship.
27
desfetes
havia encaixat Irlanda contra Nova Zelanda des que es van enfrontar per primer cop el 1905 amb doloroses derrotes com el 60-0 de fa només quatre anys. El resultat més favorable que havia obtingut era un empat a 10 el 1973.
2
neozelandesos,
Beauden Barret i Dane Coles; un irlandès, Jamie Heaslip, i tres anglesos, Owen Farrell, Maro Itoje i Billy Vunipola, opten a jugador de l'any.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)