Més esport

Vela

Repetir experiència i millorar

El barceloní Dídac Costa treballa dur per afrontar amb garanties la seva segona volta al món en solitari, que s’iniciarà al novembre

Hi va debutar en la darrera edició, la 2016/17, i va ser el catorzè

El bar­ce­loní Dídac Costa tre­ba­lla a fons per afron­tar amb les màximes garan­ties la seva segona par­ti­ci­pació en la Vendée Globe 2020/21, la volta al món en soli­tari, sense esca­les i sense assistència que s’ini­ciarà el mes de novem­bre. El rega­tista oceànic, de 39 anys, va ser el pri­mer català a com­ple­tar aquesta prova i va fina­lit­zar en la 14a posició en l’última edició que es va fer, la 2016/17, ja que es dis­puta cada qua­tre anys. En l’edició d’enguany, Dídac Costa, que és bom­ber de pro­fessió, arri­barà a la sor­tida molt més ben pre­pa­rat, amb el vai­xell millo­rat i amb molta més experiència. Vol llui­tar fins al final i espera superar el seu resul­tat de fa qua­tre anys.

La Vendée Globe té pre­vista la sor­tida des del port francès de Les Sables d’Olonne el diu­menge 8 de novem­bre a la una i dos minuts del mig­dia. Serà la novena edició que es dis­pu­tarà des de la seva cre­ació, l’any 1989, i hi ha 35 vai­xells ins­crits. Els par­ti­ci­pants bai­xa­ran per l’oceà Atlàntic, cre­ua­ran el Pacífic i l’Índic per tor­nar a pujar per l’Atlàntic i com­ple­tar un recor­re­gut d’una distància apro­xi­mada de 28.000 milles o 52.000 quilòmetres. El rècord de la prova el va esta­blir el francès Armel Le Cléac’h en gua­nyar l’edició de fa qua­tre anys amb 74 dies, 3 hores, 35 minuts i 46 segons. El bar­ce­loní Dídac Costa la va com­ple­tar en 108 dies, 19 hores, 50 minuts i 45 segons, i va aca­bar el 14è dels 18 vai­xells que la van fina­lit­zar entre els 30 que van sor­tir. En aque­lla ocasió, va tenir pro­ble­mes les pri­me­res hores de la regata, va haver de tor­nar a port per fer repa­ra­ci­ons i va tor­nar a sor­tir qua­tre dies més tard amb tota la flota per davant. Va afron­tar la com­pe­tició amb il·lusió i, mal­grat els pro­ble­mes que va tenir, va com­ple­tar la regata.

“Aquest cop, amb la meva experiència i amb l’opti­mit­zació feta al vai­xell, que la pas­sada edició no vaig poder fer per falta de pres­su­post, llui­taré fins al final i inten­taré millo­rar el lloc que vaig acon­se­guir lla­vors”, ha mani­fes­tat Dídac Costa. El bar­ce­loní explica que, aquesta edició, hi haurà 35 par­ti­ci­pants, de què 19 por­ta­ran vai­xells amb els foils, els ale­rons late­rals. “Amb tants vai­xells nous, és difícil pre­dir en quin lloc pots que­dar, però tinc el temps de referència que vaig acon­se­guir lla­vors. Que­dar entre els deu pri­mers? No diré que sigui impos­si­ble, però amb tants vai­xells amb foils seria extra­or­di­nari i això dependrà també dels aban­do­na­ments que hi pugui haver”, comenta.

Durant el con­fi­na­ment per la pandèmia, Dídac Costa ha tre­ba­llat com ha pogut en el seu vai­xell a la nau del vara­dor de la Fun­dació per a la Nave­gació Oceànica de Bar­ce­lona (FNOB). “Hem fet el que hem pogut atesa la situ­ació. Espe­rava fer la prova de les 2.000 milles (3.700 km) obli­gatòries per a la clas­si­fi­cació de la Vendée Globe al maig-juny i va ser impos­si­ble. Ara la tinc pre­vista per a l’agost.”

Aquest segon pro­jecte de Dídac Costa de fer la volta al món en soli­tari es va ini­ciar el juliol de l’any pas­sat, gai­rebé fa un any, i va començar per la com­pra de l’Imoca Open 60 King­fis­her, el mateix vai­xell (botat el 2000) amb què va com­pe­tir en l’ante­rior edició. Tenir el seu propi vai­xell és impor­tant per poder tre­ba­llar millor i amb més temps i també, com diu el rega­tista oceànic: “Comp­tar amb el meu propi vai­xell em dóna més visi­bi­li­tat davant els patro­ci­na­dors.” Un vai­xell que ha d’estar més de cent dies fent la volta al món i afron­tant llocs tan inhòspits com el ara cap Horn a l’Amèrica del Sud i el de Bona Espe­rança a Sud-àfrica neces­sita una bona posada a punt i els tre­balls que s’estan fent al King­fis­her pas­sen per des­mun­tar-ne la qui­lla i el bulb, can­viar-hi els roda­ments del timó, els pis­tons hidràulics de la qui­lla i modi­fi­car els tancs de llast i l’aïlla­ment del casc, perquè el vai­xell sigui més lleu­ger. “Crec que la meva tos­su­de­ria, la meva manera d’insis­tir i insis­tir fa que tot això pugui sor­tir millor, tant aquesta edició com la pro­pera. Faig això perquè m’agrada i perquè vull fer-ho. El que no faré mai serà no inten­tar-ho i pene­dir-me tot seguit per no haver-ho fet”, afirma Dídac Costa.

108
dies,
19 hores, 50 minuts i 45 segons va ser el seu temps en l’edició del 2016/17.
52.000
quilòmetres
és la distància aproximada que faran els vaixells.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)