Ral·lis

KRIS MEEKE

“Tenir el futur garantit és la clau dels meus resultats”

El fet de ser cap de files de Citroën ha revifat la carrera de Kris Meeke, l'únic pilot que ha repetit victòria aquest curs, a banda d'Ogier

“Parlar tant de l'ordre de sortida és voler buscar pretextos”

Enginyer abans que pilot.
Kris Meeke va arribar al mundial de ral·lis l'any 2000, però no com a pilot, sinó com a enginyer de disseny assistit per ordinador (CAD), a l'equip M-Sport Ford. Llavors no pensava a córrer, però aquell any es va inscriure en una copa de promoció i la va guanyar. A més, a M-Sport va conèixer Colin McRae –llavors pilot de Ford–, que buscava un pilot jove a qui donar suport, i així va saltar al mundial júnior.
Després de deixar el mundial de turismes, Citroën torna a estar centrar en els ral·lis.
I el seu historial aquí és prou conegut

Kris Meeke (County Tyrone, Irlanda del Nord, 02-07-1979) és l'únic pilot que ha guanyat més d'un ral·li aquest any, a banda del líder de la general, Sébastien Ogier. El fet sorprenent és que el seu equip, Citroën, està centrat en el desenvolupament del cotxe del 2017 i el Catalunya és tot just el seu sisè ral·li del curs.

Li ha anat molt bé aquest curs. S'ho esperava, abans de començar?
No era l'objectiu. Estava bé fer alguns ral·lis, però la idea principal era desenvolupar el cotxe nou. Crec que part de la raó d'aquests resultats és que tinc un acord a llarg termini amb Citroën. És el primer cop en la meva carrera que tinc el futur garantit. Això et treu molta pressió del damunt; ja no has de demostrar res i pots gaudir de veritat del pilotatge.
Lamenta que la veritable oportunitat li hagi arribat tan tard?
És clar, però la vida és així. Durant quatre anys de la meva carrera –dos períodes de dos anys– no vaig fer ral·lis; estava més que retirat. Vaig fer el mundial júnior el 2005 i 2006, però tot just després va arribar la recessió i las marques van deixar el WRC. Només hi havia Ford i Citroën, quatre pilots; era impossible. Ara els joves han d'estar agraïts de l'època que vivim. L'any que ve hi haurà cinc marques, amb tretze cotxes.
De fet, vostè té dos pilots joves com a companys, Craig Breen i Stéphane Lefebvre. Ja els ha dit la sort que tenen?
Sí, tenen una bona oportunitat. Ara és un moment increïble per als pilots joves. S'han de sentir prou afortunats.
Ha guanyat dos ral·lis aquest any, tots dos de terra. Creu que la norma de l'ordre de sortida li ha donat un avantatge abusiu?
No és abusiu quan no estic fent tot el mundial. Qui estigui preocupat per mi, és que no està concentrat en ell mateix. És clar que a Portugal tenia avantatge, però si jo no hi hagués estat, Ogier hauria dominat des del principi fins a la fi, i ningú hagués dit res de l'ordre de sortida. Latvala sortia dos o tres cotxes davant meu i no era capaç de fer els meus temps. Jo vaig ser l'únic que va marcar la diferència. Parlar tant de l'ordre de sortida és voler buscar pretextos.
Aquest any ha fet molts testos amb el nou C3 WRC Plus. Tinc entès que li agraden els testos, per la seva formació d'enginyer.
M'agrada treballar amb els enginyers, m'agrada l'aspecte tècnic de l'esport. No sé si això em fa millor per als testos, però m'ho passo bé, i m'agrada parlar amb els enginyers. És clar que no sóc prou intel·ligent per dissenyar una peça, però aquest vessant de l'ofici m'atreu.
Creu que el nou C3 estarà a l'altura del nou Volkswagen?
El pla és aquest. Citroën torna com a equip oficial per intentar guanyar. Els últims tres anys, Citroën s'ha centrat en el mundial de turismes i el cotxe de ral·lis no s'ha desenvolupat. Ara l'equip torna a estar centrat en els ral·lis. I el seu historial en el WRC és prou conegut.
Està d'acord que la nova reglamentació WRC Plus és el camí correcte per al WRC?
Sí, és emocionant. Tenir més potència sempre és una gran sensació. És un bon pas, sí.
Diuen que els cotxes no seran tan espectaculars de veure.
Si corren més, seran més espectaculars. Si ara ens donessin cotxes de tracció posterior, amb les rodes i les suspensions que tenim, també miraríem de conduir el més recte possible, que és la manera més ràpida.
Quin és el seu millor atribut, la velocitat o la regularitat?
Tant de bo siguin tots dos. En aquest esport no pots fer res si no ets ràpid i no pots guanyar res sense ser regular. Sempre he estat ràpid. Ser regular m'ha costat més, però aquest any ho he estat.
Anys enrere va tenir el suport de Colin McRae. Quin és el millor consell que li va donar?
Seguir el teu talent, creure en tu mateix. Mai vaig seure al seu costat, no era el meu entrenador. Ell em deia: “Tens talent i l'has de desenvolupar de manera natural.” Amb determinació aprendràs a ser ràpid, però ho has de fer a la teva manera, t'ha de sortir de manera natural.
Té 37 anys. Què li agradaria fer quan acabi el contracte actual? Seguir al WRC o provar el Dakar, per exemple?
Vull allargar aquesta oportunitat en el WRC tant com pugui. Encara em sento jove. Després, estic molt interessat en el Dakar i aquest tipus de proves, però encara ho veig lluny.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)