Ral·lis

KRIS MEEKE

“Tenir el futur garantit és la clau dels meus resultats”

El fet de ser cap de files de Citroën ha revifat la carrera de Kris Meeke, l'únic pilot que ha repetit victòria aquest curs, a banda d'Ogier

“Parlar tant de l'ordre de sortida és voler buscar pretextos”

Enginyer abans que pilot.
Kris Meeke va arribar al mundial de ral·lis l'any 2000, però no com a pilot, sinó com a enginyer de disseny assistit per ordinador (CAD), a l'equip M-Sport Ford. Llavors no pensava a córrer, però aquell any es va inscriure en una copa de promoció i la va guanyar. A més, a M-Sport va conèixer Colin McRae –llavors pilot de Ford–, que buscava un pilot jove a qui donar suport, i així va saltar al mundial júnior.
Després de deixar el mundial de turismes, Citroën torna a estar centrar en els ral·lis.
I el seu historial aquí és prou conegut

Kris Meeke (County Tyrone, Irlanda del Nord, 02-07-1979) és l'únic pilot que ha gua­nyat més d'un ral·li aquest any, a banda del líder de la gene­ral, Sébas­tien Ogier. El fet sor­pre­nent és que el seu equip, Citroën, està cen­trat en el desen­vo­lu­pa­ment del cotxe del 2017 i el Cata­lu­nya és tot just el seu sisè ral·li del curs.

Li ha anat molt bé aquest curs. S'ho espe­rava, abans de començar?
No era l'objec­tiu. Estava bé fer alguns ral·lis, però la idea prin­ci­pal era desen­vo­lu­par el cotxe nou. Crec que part de la raó d'aquests resul­tats és que tinc un acord a llarg ter­mini amb Citroën. És el pri­mer cop en la meva car­rera que tinc el futur garan­tit. Això et treu molta pressió del damunt; ja no has de demos­trar res i pots gau­dir de veri­tat del pilo­tatge.
Lamenta que la veri­ta­ble opor­tu­ni­tat li hagi arri­bat tan tard?
És clar, però la vida és així. Durant qua­tre anys de la meva car­rera –dos períodes de dos anys– no vaig fer ral·lis; estava més que reti­rat. Vaig fer el mun­dial júnior el 2005 i 2006, però tot just després va arri­bar la recessió i las mar­ques van dei­xar el WRC. Només hi havia Ford i Citroën, qua­tre pilots; era impos­si­ble. Ara els joves han d'estar agraïts de l'època que vivim. L'any que ve hi haurà cinc mar­ques, amb tretze cot­xes.
De fet, vostè té dos pilots joves com a com­panys, Craig Breen i Stéphane Lefebvre. Ja els ha dit la sort que tenen?
Sí, tenen una bona opor­tu­ni­tat. Ara és un moment increïble per als pilots joves. S'han de sen­tir prou afor­tu­nats.
Ha gua­nyat dos ral·lis aquest any, tots dos de terra. Creu que la norma de l'ordre de sor­tida li ha donat un avan­tatge abu­siu?
No és abu­siu quan no estic fent tot el mun­dial. Qui esti­gui pre­o­cu­pat per mi, és que no està con­cen­trat en ell mateix. És clar que a Por­tu­gal tenia avan­tatge, però si jo no hi hagués estat, Ogier hau­ria domi­nat des del prin­cipi fins a la fi, i ningú hagués dit res de l'ordre de sor­tida. Lat­vala sor­tia dos o tres cot­xes davant meu i no era capaç de fer els meus temps. Jo vaig ser l'únic que va mar­car la diferència. Par­lar tant de l'ordre de sor­tida és voler bus­car pre­tex­tos.
Aquest any ha fet molts tes­tos amb el nou C3 WRC Plus. Tinc entès que li agra­den els tes­tos, per la seva for­mació d'engi­nyer.
M'agrada tre­ba­llar amb els engi­nyers, m'agrada l'aspecte tècnic de l'esport. No sé si això em fa millor per als tes­tos, però m'ho passo bé, i m'agrada par­lar amb els engi­nyers. És clar que no sóc prou intel·ligent per dis­se­nyar una peça, però aquest ves­sant de l'ofici m'atreu.
Creu que el nou C3 estarà a l'altura del nou Volkswa­gen?
El pla és aquest. Citroën torna com a equip ofi­cial per inten­tar gua­nyar. Els últims tres anys, Citroën s'ha cen­trat en el mun­dial de turis­mes i el cotxe de ral·lis no s'ha desen­vo­lu­pat. Ara l'equip torna a estar cen­trat en els ral·lis. I el seu his­to­rial en el WRC és prou cone­gut.
Està d'acord que la nova regla­men­tació WRC Plus és el camí cor­recte per al WRC?
Sí, és emo­ci­o­nant. Tenir més potència sem­pre és una gran sen­sació. És un bon pas, sí.
Diuen que els cot­xes no seran tan espec­ta­cu­lars de veure.
Si cor­ren més, seran més espec­ta­cu­lars. Si ara ens dones­sin cot­xes de tracció poste­rior, amb les rodes i les sus­pen­si­ons que tenim, també miraríem de con­duir el més recte pos­si­ble, que és la manera més ràpida.
Quin és el seu millor atri­but, la velo­ci­tat o la regu­la­ri­tat?
Tant de bo siguin tots dos. En aquest esport no pots fer res si no ets ràpid i no pots gua­nyar res sense ser regu­lar. Sem­pre he estat ràpid. Ser regu­lar m'ha cos­tat més, però aquest any ho he estat.
Anys enrere va tenir el suport de Colin McRae. Quin és el millor con­sell que li va donar?
Seguir el teu talent, creure en tu mateix. Mai vaig seure al seu cos­tat, no era el meu entre­na­dor. Ell em deia: “Tens talent i l'has de desen­vo­lu­par de manera natu­ral.” Amb deter­mi­nació aprendràs a ser ràpid, però ho has de fer a la teva manera, t'ha de sor­tir de manera natu­ral.
Té 37 anys. Què li agra­da­ria fer quan acabi el con­tracte actual? Seguir al WRC o pro­var el Dakar, per exem­ple?
Vull allar­gar aquesta opor­tu­ni­tat en el WRC tant com pugui. Encara em sento jove. Després, estic molt interes­sat en el Dakar i aquest tipus de pro­ves, però encara ho veig lluny.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)