Dakar

raid

Dakar 2017

La pluja els fa la guitza

Anul·len l'etapa més llarga perquè un aiguat impressionant deixa el campament impracticable i l'especial sense garanties de poder-se disputar

Nani Roma, a cinc minuts del líder, s'estalvia un dia en altitud

A Oruro, ciutat de l'altiplà bolivià a 3.735 m d'altitud, el gener és el mes que hi plou més. Malgrat tot, cap gran quantitat (94 litres per metre quadrat de mitjana). Però divendres al vespre s'hi va posar de valent i la immensa esplanada on el Dakar hi havia instal·lat el campament va quedar convertida en un perillós fangar d'argila tova d'on només els més ben preparats podien sortir. Però aquesta no hauria estat, amb tot, prou raó per suspendre l'etapa més llarga del Dakar, que havia de portar la cursa fins a La Paz (786km, 527 dels quals cronometrats). “L'equip de reconeixement ha constatat que el terreny pel qual havia de passar l'etapa està cada cop pitjor, de manera que queda cancel·lada”, deia un comunicat d'ASO de bon matí.

Prèviament ja s'havia pres la decisió d'escurçar l'etapa a la meitat. La de divendres ja va quedar mutilada (de 447 km a 219) per la tempesta. Enmig d'un embús important, els equips van anar sortint del campament d'Oruro i van fer el recorregut per carretera. Però una cosa eren els participants i l'altra els camions d'assistència i els vehicles de logística de la cursa (autocars, camions, autocaravanes...) que també havien de fer el trasllat.

No és la primera vegada que les condicions meteorològiques fan anul·lar una etapa del Dakar a l'Amèrica del Sud. L'any passat ja no es va fer la primera etapa, també per unes inundacions. I el dia de Reis del 2012 una nevada de grans proporcions–amb temperatures sota zero– va sorprendre la cursa en el pas més alt pels Andes, a 4.700 m.

En general, la decisió va ser ben acollida. La dimensió de la tempesta va ser prou gran perquè el terreny quedés molt deteriorat. A més, els pneumàtics dels participants són un compromís per adaptar-se a les pistes i –desinflant-los– a les dunes, però no disposen dels tacs i els canals oberts necessaris per passar pel fang, com ja s'ha pogut comprovar en més d'una oportunitat.

A Isidre Esteve, per exemple, no li van permetre fer nit al campament ni a ell –no s'hi hauria pogut moure amb la cadira de rodes– ni al seu Mitsubishi, i els van enviar a un hotel, on la seva assistència va haver de fer les tasques de manteniment.

Nani Roma en dirà bé

L'etapa d'ahir, a més de ser la més llarga, era una de les sis en altitud, on més pateixen els Toyota per la pèrdua de potència del seu propulsor atmosfèric de gasolina, superior a les dels turbodièsel dels Peugeot i els Mini. D'entrada, a Nani Roma i Àlex Haro no els ha anat gens malament l'anul·lació, perquè només tindran les dues jornades que formen l'etapa marató (dilluns i dimarts, i aquesta última ja baixa a nivell del mar) en condicions menys favorables. Avui, La Paz-Uyuni, amb 622 km (322 cronometrats).

També podria haver anat bé la suspensió per intentar repescar el camió Man de Juvanteny-Criado-González, que van quedar atrapats en un fangar en el km 125 de l'etapa de divendres quan intentaven treure'n diversos vehicles. El pes del seu 6x6 i la profunditat a la qual va quedar enfangat va fer impossible el rescat i confiaven en l'ajuda d'una màquina d'obres públiques per sortir-ne, tot i que per reglament no és segur que se'ls permeti continuar.

Motos. General
1r Sam Sunderland (KTM)
15h22:05
2n Pablo Quintanilla (Husqvarna)
a 12:00
3r Adrien Van Beveren (Yamaha)
a 16:07
4t Gerard Farrés (KTM)
a 20:57
5è Matthias Walkner (KTM)
a 29:01
6è Xavier de Soultrait (Yamaha)
a 36:06
7è Stefan Svitko (KTM)
a 48:43
8è Pierre-Alexandre Renet (Husqvarna)
a 54:45
9è Martin Duplessis (KTM)
a 1h04:55
10è Paulo Gonçalves (Honda)
a 1h08:21
11è Joaquim Rodrigues (Hero)
a 1h10:20
12è Joan Barreda (Honda)
a 1h12:39
13è Hélder Rodrigues (Yamaha)
a 1h23:38
14è Franco Caimi (Honda)
a 1h27:10
15è Ondrej Klymciw (Husqvarna)
a 1h36:22
19è Dani Oliveras (KTM)
a 1h45:01
24è Ivan Cervantes (KTM)
a 1h57:10
25è Joan Pedrero (Sherco TVS)
a 2h01:10
26a Laia Sanz (KTM)
a 2h08:15
34è Marc Solà (Yamaha)
a 3h02:55
93a Rosa Romero (KTM)
a 9h18:35
Quads. General
1r Simon Vitse (Yamaha)
19h32:22
2n Sergei Kariakin (Yamaha)
a 8:14
3r Axel Dutrie (Yamaha)
a 10:35
4t Ignacio Casale (Yamaha)
a 14:36
5è Daniel Mazzuco (Can-Am)
a 47:32
UTV. General
1r Torres-Roldan (Polaris)
25h22:24
2n Ruijin-Delaunay (Polaris)
a 2h34:04
3r Dongsheng-Guan (Polaris)
a 2h47:25
Cotxes. General
1r Peterhansel-Cottret (Peugeot 3008 DKR)
14h02:58
2n Loeb-Elena (Peugeot 3008 DKR)
a 1:09
3r Despres-Castera (Peugeot 3008 DKR)
a 4:54
4t Roma-Haro (Toyota Hilux)
a 5:35
5è Hirvonen-Perin (Mini All4 Racing)
a 42:21
6è Przygonski-Colsoul (Mini All4 Racing)
a 59:55
7è Terranova-Schulz (Mini All4 Racing)
a 1h04:49
8è De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota Hilux)
a 1h08:11
9è Garafulic-Palmeiro (Mini All4 Racing)
a 1h57:40
10è Dumas-Guehennec (Peugeot 3008 DKR)
a 2h22:17
11è Bernard-Vigneau (Buggy Sodicars)
a 2h30:59
12è Abu-Issa-Panseri (Mini All4 Racing)
a 2h42:06
13è Al Qassimi-Maimon (Peug. 2008 DKR)
a 3h06:48
14è Barros-Capoani (Mini All4 Racing)
a 3h10:42
15è Rautenbach-Howie (Toyota Hilux)
a 3h32:51
21è Gutiérrez-Rubí (Toyota Hilux)
a 4h28:23
32è Foj-Santamaria (Toyota Land Cruiser)
a 8h20:51
37è Esteve-Villalobos (Mitsubishi Pajero)
a 18h45:38
Camions. General
1r De Rooy-Torrallardona-Rodewald (Iveco)
14h06:07
2n Nikolaev-Yakovlev-Rybakov (Kamaz)
a 2:32
3r Sotnikov-Akhmadeev-Leonov (Kamaz)
a 6:36
4t Mardeev-Belyaev-Svistunov (Kamaz)
a 16:32
5è De Baar-Roesink-De Graaf (Renault)
a 32:25
6è Villagra-Yacopini-Torlaschi (Iveco)
a 34:30
7è Xibalov-Amatitx-Romanov (Kamaz)
a 42:39
8è Stacey-Van der Vaet-Kuipper (Man)
a 43:30
9è Versluis-Klein-Pronk (Man)
a 45:16
10è Van den Heuvel-Kuijpers-Van Oort (Scania)
a 1h05:44
11è Vasilevski-Vikhrenka-Zaparostxanka (Maz)
a 1h13:23
29è Llovera-Gotlib-Martinec (Tatra)
a 9h58:21
No es podia córrer, però hauria preferit que s'hagués pogut fer, perquè era una especial llarga i dura, en què passen coses
Laia Sanz
Ha estat una pena, però ho entenc. Tot està negat i la gent diu que no havia vist mai ploure tant. Nosaltres estem perfectes
Isidre Esteve
Estic satisfet d'arribar al descans a cinc minuts del líder. Ara som quatre que podem guanyar, la resta estan molt distanciats
Nani Roma
En altitud costa molt seguir els Peugeot. Divendres ho vam veure quan ens van passar Peterhansel i Loeb, corrien molt
Nani Roma
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)