Dakar

raid

Dakar 2017

La pluja els fa la guitza

Anul·len l'etapa més llarga perquè un aiguat impressionant deixa el campament impracticable i l'especial sense garanties de poder-se disputar

Nani Roma, a cinc minuts del líder, s'estalvia un dia en altitud

A Oruro, ciu­tat de l'altiplà bolivià a 3.735 m d'alti­tud, el gener és el mes que hi plou més. Mal­grat tot, cap gran quan­ti­tat (94 litres per metre qua­drat de mit­jana). Però diven­dres al ves­pre s'hi va posar de valent i la immensa espla­nada on el Dakar hi havia ins­tal·lat el cam­pa­ment va que­dar con­ver­tida en un perillós fan­gar d'argila tova d'on només els més ben pre­pa­rats podien sor­tir. Però aquesta no hau­ria estat, amb tot, prou raó per sus­pen­dre l'etapa més llarga del Dakar, que havia de por­tar la cursa fins a La Paz (786km, 527 dels quals cro­no­me­trats). “L'equip de reco­nei­xe­ment ha cons­ta­tat que el ter­reny pel qual havia de pas­sar l'etapa està cada cop pit­jor, de manera que queda can­cel·lada”, deia un comu­ni­cat d'ASO de bon matí.

Prèvia­ment ja s'havia pres la decisió d'escurçar l'etapa a la mei­tat. La de diven­dres ja va que­dar muti­lada (de 447 km a 219) per la tem­pesta. Enmig d'un embús impor­tant, els equips van anar sor­tint del cam­pa­ment d'Oruro i van fer el recor­re­gut per car­re­tera. Però una cosa eren els par­ti­ci­pants i l'altra els cami­ons d'assistència i els vehi­cles de logística de la cursa (auto­cars, cami­ons, auto­ca­ra­va­nes...) que també havien de fer el tras­llat.

No és la pri­mera vegada que les con­di­ci­ons mete­o­rològiques fan anul·lar una etapa del Dakar a l'Amèrica del Sud. L'any pas­sat ja no es va fer la pri­mera etapa, també per unes inun­da­ci­ons. I el dia de Reis del 2012 una nevada de grans pro­por­ci­ons–amb tem­pe­ra­tu­res sota zero– va sor­pren­dre la cursa en el pas més alt pels Andes, a 4.700 m.

En gene­ral, la decisió va ser ben aco­llida. La dimensió de la tem­pesta va ser prou gran perquè el ter­reny quedés molt dete­ri­o­rat. A més, els pneumàtics dels par­ti­ci­pants són un com­promís per adap­tar-se a les pis­tes i –desin­flant-los– a les dunes, però no dis­po­sen dels tacs i els canals oberts neces­sa­ris per pas­sar pel fang, com ja s'ha pogut com­pro­var en més d'una opor­tu­ni­tat.

A Isi­dre Esteve, per exem­ple, no li van per­me­tre fer nit al cam­pa­ment ni a ell –no s'hi hau­ria pogut moure amb la cadira de rodes– ni al seu Mit­su­bishi, i els van enviar a un hotel, on la seva assistència va haver de fer les tas­ques de man­te­ni­ment.

Nani Roma en dirà bé

L'etapa d'ahir, a més de ser la més llarga, era una de les sis en alti­tud, on més patei­xen els Toyota per la pèrdua de potència del seu pro­pul­sor atmosfèric de gaso­lina, supe­rior a les dels tur­bodièsel dels Peu­geot i els Mini. D'entrada, a Nani Roma i Àlex Haro no els ha anat gens mala­ment l'anul·lació, perquè només tin­dran les dues jor­na­des que for­men l'etapa marató (dilluns i dimarts, i aquesta última ja baixa a nivell del mar) en con­di­ci­ons menys favo­ra­bles. Avui, La Paz-Uyuni, amb 622 km (322 cro­no­me­trats).

També podria haver anat bé la sus­pensió per inten­tar repes­car el camió Man de Juvan­teny-Cri­ado-González, que van que­dar atra­pats en un fan­gar en el km 125 de l'etapa de diven­dres quan inten­ta­ven treure'n diver­sos vehi­cles. El pes del seu 6x6 i la pro­fun­di­tat a la qual va que­dar enfan­gat va fer impos­si­ble el res­cat i con­fi­a­ven en l'ajuda d'una màquina d'obres públi­ques per sor­tir-ne, tot i que per regla­ment no és segur que se'ls per­meti con­ti­nuar.

Motos. General
1r Sam Sunderland (KTM)
15h22:05
2n Pablo Quintanilla (Husqvarna)
a 12:00
3r Adrien Van Beveren (Yamaha)
a 16:07
4t Gerard Farrés (KTM)
a 20:57
5è Matthias Walkner (KTM)
a 29:01
6è Xavier de Soultrait (Yamaha)
a 36:06
7è Stefan Svitko (KTM)
a 48:43
8è Pierre-Alexandre Renet (Husqvarna)
a 54:45
9è Martin Duplessis (KTM)
a 1h04:55
10è Paulo Gonçalves (Honda)
a 1h08:21
11è Joaquim Rodrigues (Hero)
a 1h10:20
12è Joan Barreda (Honda)
a 1h12:39
13è Hélder Rodrigues (Yamaha)
a 1h23:38
14è Franco Caimi (Honda)
a 1h27:10
15è Ondrej Klymciw (Husqvarna)
a 1h36:22
19è Dani Oliveras (KTM)
a 1h45:01
24è Ivan Cervantes (KTM)
a 1h57:10
25è Joan Pedrero (Sherco TVS)
a 2h01:10
26a Laia Sanz (KTM)
a 2h08:15
34è Marc Solà (Yamaha)
a 3h02:55
93a Rosa Romero (KTM)
a 9h18:35
Quads. General
1r Simon Vitse (Yamaha)
19h32:22
2n Sergei Kariakin (Yamaha)
a 8:14
3r Axel Dutrie (Yamaha)
a 10:35
4t Ignacio Casale (Yamaha)
a 14:36
5è Daniel Mazzuco (Can-Am)
a 47:32
UTV. General
1r Torres-Roldan (Polaris)
25h22:24
2n Ruijin-Delaunay (Polaris)
a 2h34:04
3r Dongsheng-Guan (Polaris)
a 2h47:25
Cotxes. General
1r Peterhansel-Cottret (Peugeot 3008 DKR)
14h02:58
2n Loeb-Elena (Peugeot 3008 DKR)
a 1:09
3r Despres-Castera (Peugeot 3008 DKR)
a 4:54
4t Roma-Haro (Toyota Hilux)
a 5:35
5è Hirvonen-Perin (Mini All4 Racing)
a 42:21
6è Przygonski-Colsoul (Mini All4 Racing)
a 59:55
7è Terranova-Schulz (Mini All4 Racing)
a 1h04:49
8è De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota Hilux)
a 1h08:11
9è Garafulic-Palmeiro (Mini All4 Racing)
a 1h57:40
10è Dumas-Guehennec (Peugeot 3008 DKR)
a 2h22:17
11è Bernard-Vigneau (Buggy Sodicars)
a 2h30:59
12è Abu-Issa-Panseri (Mini All4 Racing)
a 2h42:06
13è Al Qassimi-Maimon (Peug. 2008 DKR)
a 3h06:48
14è Barros-Capoani (Mini All4 Racing)
a 3h10:42
15è Rautenbach-Howie (Toyota Hilux)
a 3h32:51
21è Gutiérrez-Rubí (Toyota Hilux)
a 4h28:23
32è Foj-Santamaria (Toyota Land Cruiser)
a 8h20:51
37è Esteve-Villalobos (Mitsubishi Pajero)
a 18h45:38
Camions. General
1r De Rooy-Torrallardona-Rodewald (Iveco)
14h06:07
2n Nikolaev-Yakovlev-Rybakov (Kamaz)
a 2:32
3r Sotnikov-Akhmadeev-Leonov (Kamaz)
a 6:36
4t Mardeev-Belyaev-Svistunov (Kamaz)
a 16:32
5è De Baar-Roesink-De Graaf (Renault)
a 32:25
6è Villagra-Yacopini-Torlaschi (Iveco)
a 34:30
7è Xibalov-Amatitx-Romanov (Kamaz)
a 42:39
8è Stacey-Van der Vaet-Kuipper (Man)
a 43:30
9è Versluis-Klein-Pronk (Man)
a 45:16
10è Van den Heuvel-Kuijpers-Van Oort (Scania)
a 1h05:44
11è Vasilevski-Vikhrenka-Zaparostxanka (Maz)
a 1h13:23
29è Llovera-Gotlib-Martinec (Tatra)
a 9h58:21
No es podia córrer, però hauria preferit que s'hagués pogut fer, perquè era una especial llarga i dura, en què passen coses
Laia Sanz
Ha estat una pena, però ho entenc. Tot està negat i la gent diu que no havia vist mai ploure tant. Nosaltres estem perfectes
Isidre Esteve
Estic satisfet d'arribar al descans a cinc minuts del líder. Ara som quatre que podem guanyar, la resta estan molt distanciats
Nani Roma
En altitud costa molt seguir els Peugeot. Divendres ho vam veure quan ens van passar Peterhansel i Loeb, corrien molt
Nani Roma
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)