Comunió absoluta
Fórmula 1. Lewis Hamilton engrandeix el seu palmarès amb la primera posició preferent de la seva carrera a Suzuka, un circuit que posa en evidència les errades i sublima l’art del pilotatge
L’estudi de l’historial d’un pilot o una cursa de vegades planteja paradoxes. Lewis Hamilton, el rei dels dissabtes –aquest any ha batut el rècord històric de 68 posicions preferents de Michael Schumacher–, mai fins ahir havia fet la pole a Suzuka, un circuit estret, farcit de revolts enllaçats, llargs i ràpids, que posa en evidència qualsevol errada i sublima l’art del pilotatge. Val a dir que el tricampió ja tenia dues poles en el GP del Japó, els anys 2008 i 2009, però llavors la cursa feia un parèntesi a Fuji, abans de tornar al seu lloc natural.
Els bòlids estrenats aquest any, més amples i amb més càrrega aerodinàmica, semblen fets a mida per estirar les cames a Suzuka, i van fer dentetes a un expilot de F-1, Jenson Button. “Veient els cotxes a la pista, ha estat el primer cop que he trobat a faltar seguir en actiu”, va dir el campió del 2009, que el maig passat encara va córrer a Mònaco, en el lloc d’Alonso a can McLaren.
Ensurts a Degner 2
Amb la d’ahir, Hamilton deixa el nou rècord de posicions preferents en 71. El pilot anglès de Mercedes va treure suc de la competitivitat retrobada de la fletxa de plata, que va revifar amb una temperatura de l’asfalt més baixa que no es preveia. Ho demostra el segon millor temps en la Q3 del seu company, Valtteri Bottas, per bé que el finlandès serà un dels múltiples pilots penalitzats per l’ús d’elements mecànics extres (en el seu cas, una nova caixa de canvis). La seva davallada va enlairar Sebastian Vettel fins a la primera línia de la graella, però el cap de files de Ferrari va cedir prop de mig segon al líder del mundial. L’SF70H va ser més ràpid en les poques voltes sobre sec completades divendres, però amb la pista més freda va perdre el to.
Per acabar-ho d’adobar, Kimi Räikkönen va tenir un accident en els lliures del matí, en el feixuc revolt de Degner 2 –també Bottas, sortint de Spoon–, va fer malbé la caixa de canvis i li va caure la mateixa sanció que al seu compatriota (cinc llocs a la graella). Kimi va repetir l’error en la Q3, però ara sense estimbar el cotxe. Bottas l’havia imitat en la Q1, també sense conseqüències. Tots dos van fer la Q2 amb el pneumàtic tou, en comptes del supertou, per començar la cursa amb un compost més durador i mirar de remuntar amb una tàctica diferent.
LA DADA
LA GRAELLA DE SORTIDA
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 1:27.319 |
2n | Sebastian Vettel (Ferrari) | 1:27.791 |
3r | Daniel Ricciardo (Red Bull-TAG Heuer) | 1:28.306 |
4t | Max Verstappen (Red Bull-TAG Heuer) | 1:28.332 |
5è | Esteban Ocon (Force India-Mercedes) | 1:29.111 |
6è | Valtteri Bottas (Mercedes) | 1:27.651* |
7è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | 1:29.260 |
8è | Felipe Massa (Williams-Mercedes) | 1:29.480 |
9è | Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda) | 1:29.778 |
10è | Kimi Räikkönen (Ferrari) | 1:28.498* |
11è | Nico Hülkenberg (Renault) | 1:29.879 |
12è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | 1:29.972 |
13è | Romain Grosjean (Haas-Ferrari) | 1:30.849 |
14è | Pierre Gasly (Toro Rosso-Renault) | 1:31.317 |
15è | Lance Stroll (Williams-Mercedes) | 1:31.409 |
16è | Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) | 1:31.597 |
17è | Pascal Wehrlein (Sauber-Ferrari) | 1:31.885 |
18è | Jolyon Palmer (Renault) | 1:30.022** |
19è | Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault) | 1:30.413** |
20è | Fernando Alonso (McLaren-Honda) | 1:30.687** |
(*) Cinc llocs de sanció per haver substituït la caixa de canvis. | ||
(**) Múltiples llocs de sanció per l’ús d’elements mecànics extres. | ||