Motociclisme

La ‘bala’ contra el ‘tro’

Jorge Lorenzo fa la posició preferent al Circuit de Barcelona-Catalunya al davant de Marc Márquez

El mallorquí signa la primera ‘pole’ amb Ducati i el cerverí acaba segon després d’haver passat per la Q1

Va acon­se­guir la pri­mera victòria amb Ducati a Muge­llo, fa quinze dies, i ahir al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya va con­que­rir la pri­mera posició pre­fe­rent ves­tit de ver­mell. Ara com ara Jorge Lorenzo té el sant de cara, però a Mont­meló va haver d’esprémer tot el seu talent i la cava­lle­ria de la Des­mo­se­dici per batre un Marc Márquez pro­digiós. Les motos de Lorenzo i Andrea Dovi­zi­oso tenien “una mica més” d’empenta sobre el traçat vallesà –ho va adme­tre el pilot italià–, però el tro de Cer­vera es va colar entre les bales ver­me­lles en la pri­mera línia de la gra­e­lla del GP de Cata­lu­nya i va que­dar a tot just 66 mil·lèsimes de la pole.

Els inqui­lins de la segona línia, encapçalats per Mave­rick Viñales (Yamaha), van cedir prop de mig segon a Lorenzo i Tito Rabat (Avin­tia Ducati), que tan­cava la ter­cera línia amb un excel·lent novè lloc, a vuit dècimes. Les diferències il·lus­tren que les bales i el tro vol­ta­ven ahir en una altra òrbita sobre l’esplèndid cel vallesà.

La mun­ta­nya russa

La jor­nada va ser una veri­ta­ble mun­ta­nya russa, si més no per al tetra­campió llei­datà. Márquez va començar el dia havent-se de gua­nyar el pas directe a la Q2 en el ter­cer entre­na­ment lliure del matí, després d’haver cai­gut diven­dres. Tan­ma­teix, el que havia de ser un tràmit va esde­ve­nir una qui­mera quan va tor­nar a caure amb l’últim joc de rodes noves en el desè revolt, quan fal­ta­ven menys de tres minuts. L’error el va rele­gar a l’onzè lloc en la com­bi­nada, i va con­dem­nar el 93 a pas­sar per la Q1 per merèixer un lloc en la sessió on es juga­rien les qua­tre pri­me­res línies de la gra­e­lla.

Abans, però, fal­tava per dis­pu­tar-se el quart entre­na­ment lliure, mitja horeta sense cap trans­cendència més enllà d’aca­bar de pre­pa­rar la moto amb vista a l’entre­na­ment cro­no­me­trat. I allà Márquez va tor­nar a fer de les seves. El mag de Cer­vera va tor­nar a exer­ci­tar el seu truc favo­rit en el revolt patro­ci­nat per Turisme de Cata­lu­nya –el catorzè i últim del traçat–, aixe­cant la moto amb el genoll quan ja era a terra, amb la direcció tan­cada i més de 60º d’incli­nació. I tot seguit encara va haver de sal­var la revin­clada de la màquina quan la roda davan­tera va recu­pe­rar l’adherència. “En alguns aspec­tes Marc és únic i la tècnica que té és inex­pli­ca­ble”, va reconèixer el seu des­co­bri­dor, el també llei­datà Emili Alza­mora, campió del món de 125 cc el 1999.

El doble ensurt no va afe­blir gens l’exer­cici de Márquez, i en la Q1 dis­pu­tada a con­ti­nu­ació es va gua­nyar el pas a la Q2 amb auto­ri­tat, al cos­tat del sor­pre­nent debu­tant japonès Taka­aki Naka­gami, amb una altra Honda però satèl·lit. Un cop a la mànega defi­ni­tiva, el cer­verí va pilo­tar com si la mun­ta­nya russa que l’havia sac­se­jat durant les hores prèvies hagués estat sim­ple­ment un rela­xant pas­seig per aga­far for­ces. En el seu pri­mer intent, amb pneumàtics dur al davant i tou al dar­rere, va fer d’entrada el millor temps del cap de set­mana fins ales­ho­res (1:38.886). El millor dels per­se­gui­dors era Valen­tino Rossi (Yamaha), amb 1:39.278, a qua­tre dècimes, men­tre que Lorenzo era ter­cer (1:39.331).

Lorenzo, del no-res

Dovi va ser el pri­mer a moure fitxa en el segon intent (1:38.923, segon), però Marc va reblar el clau amb l’1:38.746 defi­ni­tiu, ara amb pneumàtic mitjà al davant en comp­tes del dur, men­tre que la resta dels cap­da­van­ters mun­ta­ven tous en els dos eixos. Lla­vors, del no-res va sor­gir la bala ver­me­lla del 99, que va rebai­xar de més de sis dècimes el seu regis­tre ante­rior per dei­xar el nou rècord de la pole del Cir­cuit en 1:38.680.

La millora de Lorenzo va ser extra­or­dinària, i el pilot va expli­car que el pneumàtic que havia uti­lit­zat en el pri­mer intent pot­ser havia sor­tit defectuós. Les Ducati de fàbrica i l’Honda del 93 van ser les úniques a bai­xar d’1:39. En la segona línia, Viñales va batre Ian­none (Suzuki) per només tres mil·lèsimes. Les altres tres Honda en la Q2, Crutch­low –va aca­bar a terra–, Pedrosa –l’any pas­sat havia fet la pole a Mont­meló– i Naka­gami, van que­dar rele­ga­des a la quarta línia, la qual cosa referma el valor de la pres­tació de Márquez.

LES DADES

2
cops
ha hagut de passar Marc Márquez per la Q1 en 97 curses de Moto GP, a Mugello el 2015 i ahir.

ELS PROTAGONISTES

He d’estar content perquè he anat millorant a cada sessió. Tinc bon ritme per al podi o fins i tot per a la victòria
Andrea Dovizioso
No és un cap de setmana fàcil, però ha estat bé fer la Q1 perquè he arribat més a to a la Q2. Som allà i podem lluitar per guanyar
Marc Márquez
Amb el primer pneumàtic he notat alguna cosa estranya, no tenia adherència, potser no l’he escalfat prou bé
Jorge Lorenzo
Una ‘pole’ és el més important que pots aconseguir després d’una victòria, però encara estic més content per les sensacions
Jorge Lorenzo
A Mugello sabia que tindria problemes; aquí sento més on és el límit i tot el cap de setmana hem estat allà al davant
Marc Márquez
[Sobre la lliscada] L’espectacle és el més important! Ho he salvat amb el genoll. Això és senyal que vas tibant
Marc Márquez
Un dia molt positiu. He entrat directe en la Q2 i tinc un bon ritme de cursa. Si surto bé podré lluitar per un bon lloc
Tito Rabat
Estem patint molt. No aconsegueixo fer girar la moto, però soc capaç d’estar més endavant; no hi ha excuses
Pol Espargaró
Tenia potencial per estar a la segona línia al costat de Viñales, però he anat llarg en la frenada del desè revolt
Valentino Rossi
Estic content perquè he fet moltes voltes amb un ritme molt bo. Estic preparat per lluitar per la victòria
Àlex Márquez
40
‘poles’
en Moto GP suma Lorenzo amb la d’ahir, la primera des del GP del País Valencià del 2016.
10
caigudes
acumula Marc Márquez el 2018, incloent-n’hi dues a Montmeló, divendres i ahir.
Ha anat bé en general, però quan havia d’anar millor ha anat pitjor. No he pogut rendir com m’esperava
Dani Pedrosa
L’única cosa que ha canviat és la posició sobre la moto, que em permet estalviar energia. A Jerez i Le Mans ja era prou ràpid
Jorge Lorenzo

Caigudes de Vierge i Arenas

Fabio Quartararo va fer la pole en Moto 2, la primera del pilot francès de 19 anys en la categoria, i també la primera del xassís Speed Up d’ençà del 2016. El bicampió del FIM CEV de Moto 3 va batre Àlex Márquez, però el segon és un bon lloc per al cerverí, vencedor l’any passat a Montmeló. Per la seva banda, Xavi Vierge es va mostrar molt competitiu, però va caure quan faltaven set minuts i va quedar setè. El seu company a Dynavolt, Schrötter, arrencarà tercer. També va caure Albert Arenas en Moto 3, dos cops. Primer el va envestir Martín, i quan es va reincorporar a la sessió amb la moto reparada va anar a terra al cinquè revolt i va tirar Vicente Pérez, el pilot valencià d’Avintia Academy que aquí corre amb el dorsal 77, que havia estat del malaguanyat Andreas Pérez.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)